PLUS 4e jaar op rij Meest Verantwoorde Supermarkt

PLUS is voor het 4e jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. Met een gemiddelde score van 7,53 op de 9 onderzochte criteria – waaronder gezondheid, eerlijke handel, klimaat en lokale betrokkenheid - behaalde PLUS wederom de koppositie in het Duurzaamheidsonderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine.

Het onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat over het imago van supermarkten op het gebied van duurzaamheid en werd gehouden onder 5.000 consumenten. PLUS krijgt de hoogste waardering voor ‘eerlijke handel’ en ‘beperking voedselverspilling’. Op vrijwel alle andere aspecten staat de supermarktformule in de top 3.

Eric Leebeek, commercieel directeur bij PLUS en voorzitter van het PLUS Greenteam, reageert: “We zijn ontzettend trots op deze onderscheiding. Het feit dat consumenten ons opnieuw een hoge score geven op MVO-gebied is een blijk van waardering voor ons werk en dat van de PLUS ondernemers en hun teams. We hebben afgelopen jaar weer veel bereikt. Zo zijn en blijven we koploper ‘eerlijke handel’ vanwege onder andere onze keuze voor uitsluitend Fairtrade bananen, huismerk koffie en thee, én onze ambitie om alle cacao in onze huismerkproducten Fairtrade te certificeren. Om consumenten te helpen bewuster te kiezen introduceerden we – in navolging van de vezelmeter bij brood en caloriemeter bij frisdranken – een suikermeter bij de ontbijtgranen. Er was bovendien volop aandacht voor het tegengaan van voedselverspilling. Verder zijn we betrokken geweest bij de ontwikkeling van de 3de ster Lean & Green. Bovendien zijn alle PLUS supermarkten heel actief in hun directe omgeving. Zo sponsort 95% van de supermarkten een (sport)vereniging met ‘Goed eten’ en/of een financiële bijdrage en werkt een ruime meerderheid van de supermarkten samen met een basisschool door bijvoorbeeld schoolfruit ter beschikking te stellen of rondleidingen in de winkel te verzorgen. En we gaan door, want er zijn nog tal van verantwoorde stappen te zetten. In 2018 onder andere met veel aandacht voor gezondheid en het zo milieuvriendelijk mogelijk verpakken van onze huismerkproducten.”

Over het GfK Duurzaamheidsonderzoek

De meest maatschappelijk verantwoorde supermarkt is een erkenning van de consument. 16 Supermarktformules zijn door hun eigen klanten beoordeeld op 9 verschillende MVO thema's: 'klanten en maatschappij', 'gezondheid', 'duurzame handel', 'klimaat', 'lokale betrokkenheid', 'fairtrade', 'voedselverspilling', 'dierenwelzijn' en 'medewerkers'. Over alle supermarkten heen wordt de hoogste score gemeten over het aspect 'op het gemak voelen in winkel' en scoort 'betrokkenheid met dierenwelzijn’ het laagste.

Bekijk ook