Kvik Nederland behaalt in 2021 grootste omzetgroei ooit
In 2021 heeft Kvik Nederland 35% meer omgezet dan in 2020. Nooit eerder heeft de keukenfabrikant in een jaar tijd zo een grote groei doorgemaakt. Hiermee laat Kvik een ander beeld zien dan de keuken-, vloeren-, en doe-het-zelf-branche in Nederland, cijfers van het CBS tonen een gemiddelde omzetdaling van 0,9% ten opzichte van 2020. Het succes van Kvik van het afgelopen jaar is onder meer te verklaren door de toename van het aantal vestigingen. Ook de verduurzaming van de keukens speelt mogelijk een rol in het succes. In 2022 heeft Kvik plannen de groei door te zetten, zo staan verschillende nieuwe winkelopeningen op de planning en is het bedrijf op zoek naar franchisenemers om deze nieuwe winkels te runnen.
Het is het tweede jaar op rij dat Kvik Nederland een forse groei doormaakt. “Het is goed om te zien dat we steeds meer bekendheid opbouwen in Nederland en onze keukens veelvuldig worden verkocht,” vertelt Meike Hoek de Jong, Marketing Manager Kvik Nederland. “Een reden dat we zo hard zijn gegroeid, is de toename in het aantal winkels. Hierdoor zijn we beter zichtbaar in verschillende regio’s.” Ook corona heeft volgens Meike een belangrijke rol gespeeld. “Veel mensen zijn in deze periode hun huis gaan verbouwen. Daar hoort een nieuwe keuken vaak bij.”
Nederlanders houden van groene, Deense designs
De duurzame koers die het bedrijf voert, speelt mogelijk ook een rol in de groei van het bedrijf. Zo heeft Kvik de afgelopen jaren flink ingezet op het reduceren van haar C02-uitstoot. Hierdoor produceert Kvik sinds begin 2021 CO2-negatief. Om dit doel te bereiken is Kvik onder ander meer duurzame materialen gaan gebruiken. Zo introduceerde Kvik in 2020 de Ombra Green, de allereerste keuken van Kvik waarbij uitsluitend gebruik is gemaakt van hout uit gecertificeerde duurzame bosbouw en gerecyclede plastic flessen. Inmiddels geldt dit voor alle keukens van Kvik en bestaan sommige keukens zelfs voor 40% uit gerecyclede materialen, waaronder gerecycled MDF, een primeur in de keukenbranche.
“Mensen consumeren steeds meer verantwoord en letten bij de aanschaf van een product steeds vaker op de duurzame aspecten. Met de Ombra Green spraken we daardoor in een keer een hele nieuwe doelgroep aan.”
Kvik zoekt vrouwen
In 2022 wil Kvik haar groei doorzetten. In de provincies Zeeland, Drenthe, Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland wil het bedrijf nieuwe vestigingen openen. “We zijn in deze regio’s hard op zoek naar nieuwe franchisenemers. Iedereen met een hart voor interieur, Deens design en ondernemen is welkom om bij ons te solliciteren,” aldus Hoek. “Ik hoop dat ook veel vrouwen met een affiniteit voor interieur de stap nemen om als franchisenemer bij Kvik aan de slag te gaan. De keukenbranche wordt nog vooral gedomineerd door mannen. We zien dat onze vrouwelijke franchisenemers succesvol zijn en goed passen bij het merk. Ik roep daarom vrouwen op om ook te solliciteren.”