Een half miljoen minder koffie- en theeverpakkingen bij Simon Lévelt in 2024!

Bij Simon Lévelt starten we 2024 met een frisse blik op een duurzamere toekomst. Ons streven voor dit jaar is om het gebruik van verpakkingen voor koffie en thee in onze speciaalzaken, met een half miljoen te verminderen! Jaarlijks verbruiken we in totaal 2.4 miljoen aan productverpakkingen. In 2024 streven we ernaar dit aantal met 20% te minderen, als onderdeel van onze duurzame ambities.

Door doelgericht te verminderen, leveren we een positieve bijdrage aan een duurzamere planeet, zodat we ook in de toekomst de mogelijkheid hebben om te blijven genieten van de mooiste kwaliteit koffie en thee. Als aanmoediging voor onze klanten om verpakkingsvrij te winkelen, zijn we gestart met een verpakkingsvrijcampagne.

In onze 40 speciaalzaken in Nederland en België bieden we klanten de gelegenheid om op een milieubewuste manier te winkelen. Ze kunnen gebruikmaken van hun eigen meegebrachte verpakking of kiezen voor de verpakkingsvrije opties die wij in de speciaalzaken aanbieden. Onze losse koffies en theeën lenen zich uitstekend voor verpakkingsvrij winkelen.

We moedigen klanten aan om hun eigen verpakking, koffie- en theeblik of katoenen koffiezak mee te nemen en deze direct te laten vullen met hun favoriete koffie of thee. Voor elke originele verpakking die we hiermee in de speciaalzaak uitsparen, bespaart de klant vanaf nu 10 cent per verpakking. Een kleine inspanning voor een weloverwogen en duurzame keuze. Laten we samen stappen zetten naar een groenere toekomst!

In de afgelopen jaren heeft duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds meer aandacht gekregen in de retailsector. Winkels en supermarkten hebben talloze mogelijkheden om zich in te zetten voor het milieu, mens en maatschappij. Uit recent consumentenonderzoek (2023) van Ruigrok Onderzoek & Advies blijkt dat het beperken van afval door veel consumenten wordt beschouwd als één van de voornaamste manieren waarop winkels en supermarkten kunnen bijdragen aan duurzaamheid.

Gelukkig zijn wij al jaren bezig om de milieu-impact van onze verpakkingen te verminderen. Hier zijn enkele van de duurzame initiatieven die we hebben genomen:

Circulaire winkelverpakking

In 2022 hebben we mooie stappen gemaakt in de vergroening van onze winkelverpakking voor koffie en thee. Deze verpakkingen zijn nu volledig circulair. We hebben gekozen voor kraft papier aan de buitenkant, dat eenvoudig kan worden gerecycled bij het oud papier. Dit papier is PEFC gecertificeerd, wat betekent dat voor elke gekapte boom een nieuwe wordt aangeplant. De binnenkant van het papier bevat houtcellulose, wat onze koffie en thee perfect beschermt tegen lucht en vocht. Deze verpakking is 100% van papier en volledig recyclebaar.

Duurzame thee- en koffiefilters

Onze losse thee- en koffiefilters zijn geperst en kunnen worden gesorteerd in de GFT. Ook onze thee envelopjes en losse theebuilen kunnen bij GFT-afval.

Recyclebare aluminium koffiecups

Onze aluminium koffiecups zijn 100% recyclebaar. De kokers kunnen bij het oud papier en de gebruikte capsules kunnen worden ingeleverd in een Simon Lévelt speciaalzaak. De koffieresten worden omgezet in biogas en hoogwaardige compost, terwijl het gesorteerde aluminium terug wordt geleverd aan de industrie. Bovendien kunnen klanten bij ons ook 100% aluminium gebruikte capsules van andere merken inleveren. Wij zorgen er dan voor dat alle cupjes worden hergebruikt. Samen gaan we voor zero waste. Met deze duurzame maatregelen willen we niet alleen bijdragen aan een gezondere planeet, maar ook onze klanten aanmoedigen om samen met ons te streven naar een duurzamere en milieuvriendelijkere toekomst.

Sinds 1826 selecteert Simon Lévelt met passie de mooiste koffiebonen en theeën, altijd met aandacht voor mens en natuur. Het assortiment van Simon Lévelt kenmerkt zich door hoge productkwaliteit. Kwaliteit van biologische oorsprong. Geteeld en verhandeld volgens biologische principes. Waarbij rekening wordt gehouden met mens en natuur. Zo scheppen wij de voorwaarden om de rijke variëteit aan producten te behouden en te bouwen aan een gezond toekomstperspectief voor de mensen en handelspartners met wie wij samenwerken.

Het schenken van aandacht voor mens en natuur zit diep in onze genen verankerd. Nu de uitdagingen groter zijn dan ooit tevoren willen wij opnieuw het voortrouw nemen en vanuit onze ervaring en expertise een bijdrage leveren aan een wereld die schoner is, meer biodiversiteit herbergt en waar werk altijd en overal eerlijk beloond wordt.