Franchiseformule voor onbemand tankstation gelanceerd

Internet-ondernemer Jan-Harmen Akkerman is gestart met een nieuwe onbemande tankstationformule: TanQyou. De basis hiervan is digitale loyalty. De eerste locatie is vorig jaar opengegaan in Franeker en later dit jaar moeten er enkele nieuwe stations aan worden toegevoegd. Tevens wil Akkerman het concept beschikbaar stellen voor andere exploitanten, bij voorkeur als franchise, meldt TankPro.nl.

Onbemande formules

“Je ziet de markt verschuiven naar onbemand tanken. Maar veel onbemande formules zijn niet in staat om een duidelijk ‘unique selling point’ toe te voegen aan hun dienstverlening. Bij een onbemand station heb je niet die vriendelijke medewerker die het verschil kan maken, en is er niet of nauwelijks sprake van loyaliteit. Daardoor weet je niet wie je klanten zijn. Maar als je dat wél weet, kun je daar voordelen aan verbinden voor je klanten”, aldus Akkerman.

TanQyou gelooft in technologische innovatie en in meer dan de verkoop van brandstof alleen. Akkerman ontwikkelde een onbemand concept, waarbij het verzamelen van klantgegevens en de daarbij behorende loyalty-mogelijkheden centraal staan. 

Franchise

TanQyou biedt een franchisemodel voor zelfstandige station-eigenaren die  een passie hebben voor marketing, innovatie en technologische vooruitgang. Akkerman wil het concept aanbieden aan andere ondernemers. Het is volgens hem met name geschikt voor stations die jaarlijks tussen de 1 en 3 miljoen liter verkopen. De formule is niet alleen in franchisevorm, maar ook als huurconstructie beschikbaar. “We hebben verschillende grondposities en de procedures voor bouwvergunningen lopen. Daarnaast zijn we in gesprek met diverse geïnteresseerde ondernemers. Nog dit jaar moeten er enkele vestigingen bij komen. Volgend jaar willen we er nog zo’n 10 extra realiseren en in 2018 moet het aantal van 30 worden gehaald.”

Bekijk ook