Franchisegeven

Wat is franchisegeven?

Franchisegever worden: een gids voor succesvol ondernemen

Overweeg je om een franchisegever te worden? Het starten van je eigen franchisebedrijf kan een lonende en lucratieve onderneming zijn, maar het vereist ook zorgvuldige planning en voorbereiding. Deze gids biedt een overzicht van de stappen en overwegingen om een succesvolle franchisegever te worden.

Bepaal je formule

Als je franchisegever wil worden heb je waarschijnlijk al een succesvol bedrijf met één of meerdere vestigingen. Wellicht heb je zelfs al partners waarmee je samenwerkt of staat je eerste franchisenemer al te popelen om te starten. Allereerst is het echter belangrijk om de kerningrediënten van jouw succesformule te bepalen. Voor welke elementen in je bedrijf is het essentieel dat de franchisenemer deze net zo uitvoert als jij? En voor welke elementen geldt dat ze minder belangrijk zijn, wat betekent dat je franchisenemers op deze onderwerpen juist ondernemersvrijheid kan geven? 

Tip: Bekijk onze checklist voor franchisegevers met relevante onderwerpen waarover je keuzes moet maken.

Maak je bedrijfsmodel repliceerbaar

Een succesvolle franchisegever heeft een bewezen bedrijfsmodel dat kan worden gerepliceerd door franchisenemers. Hiervoor is een (digitaal) franchisehandboek essentieel. Dit franchisehandboek omvat alles, van operationele procedures voor alle dagelijkse processen tot marketingstrategieën en merkuitstraling.

Tip: Lees verder over het franchisehandboek

Juridische overwegingen

Laat je bijstaan door experts om een solide franchisecontract te stellen. Dit document regelt de relatie tussen jou en je franchisenemers en moet in overeenstemming zijn met de lokale wetgeving.

Tip: Bekijk meer over de franchisecontracten andere juridische documenten zoals de geheimhoudingsverklaring, het Precontractueel Informatie Document en de verwerkersovereenkomst. 

Ondersteuning en training

Zorg voor uitgebreide ondersteuning en training voor je franchisenemers. Dit omvat het overdragen van kennis en vaardigheden, zodat ze je bedrijfsmodel succesvol kunnen implementeren. Ontwikkel dus een training- en opleidingstraject met zaken die nieuwe franchisenemers voor en na de start moeten leren en bezoek met vaste regelmaat je franchisenemer waarbij bepaalde onderwerpen altijd aan bod komen. Leg vervolgens alle voortgang en besproken zaken vast in (bezoek)verslagen. 

Financiële overwegingen

Bereken de kosten en investeringen die gepaard gaan met het worden van een franchisegever en van franchisenemer. Voor de franchisegever moet deze berekening alle investeringen en lopende kosten bevatten, inclusief de benodigde medewerkers, het opzetten van ondersteuningsstructuren en systemen en de kosten voor de werving & selectie van franchisenemers. De berekening voor franchisenemers is net zo belangrijk, aangezien potentiële ondernemers ook graag willen weten hoe het investeringsplaatje eruit ziet en wat ze kunnen gaan verdienen als ze zich bij jouw formule aansluiten. 

Tip: Ook hier kan Koelewijn & Partnerje bij helpen.

Merkontwikkeling en marketing

Investeer in merkontwikkeling en marketing om je franchisebekendheid te vergroten. Dit kan lokale en nationale marketingcampagnes omvatten om potentiële franchisenemers aan te trekken.

Tip: Onze marketeers vertellen je hier graag meer over. Plan een afspraak.

Selectie van franchisenemers

Wees selectief bij het kiezen van franchisenemers. Zoek mensen die passen bij je bedrijfscultuur en de bereidheid hebben om je franchiseconcept te omarmen, maar die ook ondernemend zijn en om kunnen gaan met de (inkomens)onzekerheid die bij het ondernemerschap horen.

Tip: Onze recruiters kunnen je helpen het profiel van de franchisenemer scherp te stellen en het selectieproces in te richten. Plan een afspraak.

Voordelen en nadelen

Weeg de voordelen en nadelen af van het worden van een franchisegever. Terwijl je profiteert van uitbreiding en inkomsten uit royalties, brengt het ook verantwoordelijkheden en verplichtingen met zich mee.

Opvolging en groei

Blijf betrokken bij je franchisenetwerk en zoek naar mogelijkheden voor groei. Het actief beheren en evolueren van je franchiseconcept is essentieel voor succes op lange termijn. Bekijk wie er kan doorgroeien naar grotere of meerdere vestigingen en coach of vervang de franchisenemers die niet de beoogde resultaten behalen.

Een mooie reis die voorbereiding vereist

Het worden van een franchisegever is een boeiende reis vol kansen en uitdagingen. Met de juiste planning, ondersteuning en toewijding kun je een bloeiend franchisenetwerk opbouwen en je eigen organisatie uitbouwen terwijl je gelijktijdig bijdraagt aan het succes van je franchisenemers.

 

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Koelewijn & Partners