‘Zorg dat je een anticiperende makelaar bent, geen klagende’

iQ Makelaars is met 21 vestigingen een franchiseorganisatie van formaat in de makelaardij. Maar de ambities van de formule reiken verder. Er zijn namelijk in totaal 120 rayons in Nederland te vergeven. Er wordt dan ook flink geïnvesteerd in de formule en nieuwe stappen worden volop gezet, zo blijkt uit een gesprek met oprichter en directeur Norbert Wegter.

Kijk hier”, wijst Wegter naar zijn scherm. “Wij hebben recent het platform Luxury Homes gelanceerd. Hiermee mikken wij op de buitenlandse huizenkopers, die een woning zoeken in Nederland. Dit is een groeimarkt.” Luxury Homes plaatst woningaanbod door op maar liefst 85 internationale platformen. “De teksten worden vertaald om de juiste internationale doelgroep te bereiken voor de verkoop van de woning”, legt Wegter uit.

Waar anderen stoppen

Het is zo maar een voorbeeld van een initiatief van iQ Makelaars, dat ervoor zorgt dat de aangesloten franchisevestigingen optimaal presenteren. “Waar anderen stoppen gaan wij door. Dat geldt voor ons als franchiseorganisatie in de ondersteuning van de aangesloten ondernemers, maar het gaat ook op voor onze franchisenemers. Het is een gekke markt, het komt voor dat er veertig bezichtigingen zijn voor één koopwoning. Onze ondernemers zeggen dan niet bij tien bezichtigingen; het is goed zo, de woning is nu wel verkocht. Nee, wij gaan door. Alle veertig of meer wanneer nodig. Om de beste prijs, de beste koper te vinden”, aldus Wegter. Het verklaart volgens hem voor een deel het succes van de vestigingen van iQ Makelaars. “Zoiets gaat natuurlijk rond. De lokale tamtam doet zijn werk. Verkopers, maar ook kopers zien een actieve makelaar en praten erover met anderen op een verjaardag. En als die koper zijn eigen woning dan nog moet verkopen, dan denkt die al snel; die makelaar moet ik ook hebben. Zo gaat dat, en zo moet het ook. Ik zeg altijd; alle veertig bezichtigingen zijn potentiële leads. Daar moet je er minimaal twee van scoren. Heel belangrijk, zo houd je als franchisenemer het wiel draaiende.” 

Grotere naamsbekendheid

Dat het wiel draait, daarvoor zorgt iQ Makelaars overigens zelf ook. De franchisegever heeft bijvoorbeeld tal van campagnes gelanceerd die de naamsbekendheid van de formule vergroten. “Zo adverteren wij bij de thuiswedstrijden FC Twente op een opvallende manier langs het voetbalveld via LED-boarding. Niet bij alle thuiswedstrijden trouwens, maar bij de wedstrijden waar Twente speelt tegen een ploeg uit een stad waar wij ook zijn gevestigd. Zo hebben wij dubbel rendement uit deze marketing”, aldus Wegter. Naamsbekendheid is volgens hem belangrijk. “Naamsbekendheid geeft namelijk vertrouwen. Essentieel in onze branche, zeker voor een relatief nieuwe formule.” Daarom is iQ Makelaars ook te horen in de podcast ‘Hou je Vastgoed’ van Sander Schimmelpenninck en Maarten de Gruyter. Aan het gehele derde seizoen van de podcast is een uiting voor iQ Makelaars toegevoegd. Daarnaast wordt er momenteel een nieuwe rubriek opgenomen, waarmee iQ Makelaars een nóg dynamischere insteek in het programma krijgt. Wegter: “Dit is een samenwerking waar we erg trots op zijn, en waarmee we nog steviger op de kaart komen te staan bij het juiste publiek.”

`Onze designafdeling ontwerpt voor elke woning een professionele verkoopbrochure en deze wordt ook gedrukt. Dat doet bijna niemand, wij wel. De verkopers waarderen het onderscheidende vermogen enorm.’

21 vestigingen

iQ Makelaars is vier jaar geleden gestart en heeft inmiddels al 21 vestigingen in Nederland. Het potentieel is echter groter, verzekert Wegter. “Er zijn in totaal 120 rayons in Nederland te vergeven. Er is dus ruimte voor groei, en groei is belangrijk voor ons. Hoe meer franchisenemers, hoe meer dekking, hoe meer zichtbaarheid en hoe meer bekendheid.”
 

Anders dan anderen

Uit veel blijkt dat iQ Makelaars het anders doet dan de gebruikelijke formules in de makelaardij. “We vallen wel op, ja”, lacht Wegter. Aan de ene kant is de formule lokaal met zelfstandige ondernemers uit de lokale omgeving, die traditioneel sterk zijn in het klantcontact en het verlenen van service. Anderzijds bewerkt iQ Makelaars de markt met een modern online concept en -marketingprogramma. “Een voorbeeld? Nou, onze designafdeling ontwerpt voor elke woning een professionele verkoopbrochure en deze wordt ook gedrukt. Dat doet bijna niemand, wij wel. Dat vinden potentiële kopers belangrijk en verkopers waarderen het ook. Daarnaast doen wij er alles aan om vestigingen met Google-rankings in de top 3 te krijgen. Iedereen heeft een lokale site, met een eigen gezicht. En die site is continu in ontwikkeling, zodat de ranking hoog blijft. Bij de zoekterm ‘Makelaar Ommen’ staat de lokale site van de franchisenemer daar op 1. Heel belangrijk, zo vinden huisverkopers onze ondernemers en heb je de uitstraling van een A-merk” 

Norbert Wegter: “Iedereen kan tegenwoordig zijn huis verkopen, maar wil je het maximale eruit halen, dan zijn stapjes extra nodig. En die stapjes extra zetten wij, en dat wordt gewaardeerd."

De slagkracht

De vindbaarheid is één, de slagkracht van de franchisenemer is vervolgens doorslaggevend. “Onze franchisenemers zijn thuis in de lokale vastgoedmarkt, makelaars die een huis perfect in de markt kunnen zetten en goed schakelen in de grillige en vooral hele snelle woningmarkt”, aldus Wegter. Hij ziet om die reden ook de toegevoegde waarde van de fullservice makelaars, zoals iQ Makelaars. “Iedereen kan tegenwoordig zijn huis verkopen, maar wil je het maximale eruit halen, dan zijn stapjes extra nodig. En die stapjes extra zetten wij, en dat wordt gewaardeerd. De meeste mensen kiezen nog steeds voor een fullservice makelaar. Het is namelijk o zo belangrijk dat een woning voor de juiste prijs, met de juiste presentatie en de juiste strategie in de markt wordt gezet. Onze makelaars zijn lokale specialisten op dit vlak.” 

Synergie

iQ Makelaars genereert op allerlei manieren leads voor de aangesloten franchisevestigingen. Online, via subsites en via het bestaande franchisenetwerk. De makelaar in Amsterdam, die een zoeker heeft in het Gooi, verwijst deze door naar de lokale collega en andersom. Ook de nauwe banden met de franchiseformule in verhuurmakelaardij, 123Wonen, draagt bij aan extra leads voor de franchisenemers. Vanuit 123Wonen zitten er namelijk veel expats in het netwerk van iQ Makelaars. En dat is een groeimarkt. Maar de synergie tussen de formules gaat verder dan dat; iemand die zijn huis verkoopt heeft soms tijdelijk een huurwoning nodig. Als overbrugging naar de nieuwe koopwoning. Dat is door de iQ Makelaar en 123Wonen zo geregeld.

Specialisten die breed worden opgeleid

En die iQ-specialisten worden breed opgeleid, en waar nodig onder de licentie van iQ Makelaars in het zadel geholpen. “Wij hebben naast het reguliere franchisemodel ook een partnermodel beschikbaar. Dit stelt startende ondernemers zonder volledige makelaarsopleiding in staat om onder onze supervisie al te starten met hun onderneming. Wij bewaken daarbij de kwaliteit, en in dit samenwerkingsmodel verzorgen wij vanuit het hoofdkantoor voor de plaatsing op Funda, Jaap en Huislijn, zorgen we voor de dossiervorming en stellen we de koopovereenkomst op. Daarnaast kijken we steeds weer samen naar het hele verkooptraject en dat dit perfect verloopt. Het learning by doing”, benadrukt Wegter. Hij zegt daarnaast dat voor een snellere groei de pijlen momenteel worden gericht op ervaren makelaars in loondienst. “Die zijn snel up en running met onze formule, en die kunnen een mooie stap maken. Al onze vestigingen ontwikkelen zich goed, en de instap is laag. Dat laatste komt door de relatief scherpe fee die wij hanteren. Tussen de 10 en 25 procent van de omzet per dossier, afhankelijk van de ondersteuning die wij verlenen. En kantoren die meer dan 10.000 euro per maand aan omzet draaien, die gaan naar slechts 6 procent fee per dossier.” Met de verkoop of aankoop van twee woningen in de maand is er al een riant salaris te verdienen met de formule, verzekert Wegter. “En die twee woningen zijn al snel in portefeuille. Wij doen namelijk veel aan leadgeneratie, daarnaast is de huidige woningmarkt ook interessant. Je hoort weleens anders, en je hoort weleens gemopper van collega’s. Maar wij zien veel expats zoeken, beleggers die willen verkopen en die nieuwbouwwoningen komen er echt aan. Dat gaat dynamiek geven op de woningmarkt. Wij zijn dan ook niet de klagende, maar juist de anticiperende makelaars.’

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook