Wilfried akkersdijk combineert vier franchiseformules met Raalte Plaza

“Ik wil iedereen besmetten met het Raalte Plaza-virus”
Wilfried Akkersdijk opende op 15 juli Raalte Plaza: een combinatie van vier franchiseformules onder één dak. Hoe heeft hij deze formules bij elkaar gekregen? En wat vindt hij belangrijk bij het runnen van zo’n groot bedrijf?
Door: Maaike Tindemans
Franchisenemer Wilfried Akkersdijk laat trots de krant zien die hij voor de opening van Raalte Plaza heeft laten drukken. 6500 m2  dier, klus & woonplezier staat er groot op de voorkant, met daaronder de vier formules die hij samen heeft gebracht, namelijk Formido, Welkoop, Colors@Home en OTAK. De franchisenemer vertelt dat hij dit bedrijf stap voor stap heeft opgebouwd. Dit begon in 1996 toen hij als bedrijfsleider van Formido de zaak van zijn baas overnam. In 2002 besloot hij te verbouwen en werd het een bouwmarkt van 3500 m2. “Dat was een hele stap in die tijd, want daarmee hadden we in één klap de grootste bouwmarkt van Nederland”, vertelt Akkersdijk. “Veel mensen twijfelden of dat wel zou werken. Maar ik had er meteen een goed gevoel bij. Raalte is maar een kleine gemeente, maar het heeft secundair een groot landelijk gebied. 
Om die mensen naar je winkel te trekken, heb je volume nodig. Het liep meteen als een speer.” Akkersdijk stond versteld van de omzetten die hij in die tijd draaide. Maar hij vond ook dat het rendement tegenviel. “Ik vond dat we veel te veel tijd kwijt waren met de administratie. Mijn vrouw Paulien kwam toen op het idee om onze parttime-kracht Wouter Korten aan te nemen als rendementsverbeteraar. Dat was een schot in de roos. Hij heeft meer structuur in het bedrijf gebracht en bijvoorbeeld de administratie gekoppeld aan de logistiek. Hij realiseerde een margestijging van 2,5 procent. De gestructureerde processen gaven ons meer grip op de zaak. Het gaf ons rust.”
BrutaalAkkersdijk had in die tijd al de ambitie om door te groeien. Maar een nog grotere bouwmarkt had geen zin. Dus toen hij hoorde dat de zoon van de eigenaar van de Welkoop-vestiging in Raalte de zaak niet over wilde nemen, twijfelde hij geen moment. Binnen tien minuten stond hij bij deze ondernemer op de stoep om te praten over overname.  “Dat was misschien wel wat brutaal, maar het werkte wel. De ondernemer wilde de zaak liever aan mij verkopen, dan aan een grote organisatie. Dus het klikte snel.” De laatste stap was dat de buurman van Formido liet weten dat hij wel wilde verhuizen. Dit gaf Akkersdijk de mogelijkheid de zaak uit te bouwen en de Welkoop- en  Formidovestiging onder één dak te brengen. Ook kreeg hij hiermee de kans om er nog een derde formule aan toe te voegen. In eerste instantie dacht hij aan een keukenspeciaalzaak. “Keukens doen het namelijk ontzettend goed bij Formido. Maar Paulien vertelde dat ze daar niets mee had. En liefde voor het vak is natuurlijk ook belangrijk. De formules OTAK en Colors@Home spraken haar wel aan. Het is een goede toevoeging omdat ze verf, laminaat, behang en meubels leveren van een ander niveau.”
Open blikOp 15 juli opende Raalte Plaza voor het eerst zijn deuren. “De kracht is dat we vier landelijke formules samenbrengen die ook een enorme lokale kracht en ondersteuning hebben”, vertelt Akkersdijk. Elke winkel heeft zijn eigen personeel en zijn eigen vestigingsmanager. Zij rapporteren aan Korten, de bedrijfsleider van Raalte Plaza.
Elke maandag heeft Akkersdijk overleg met Korten en de vestigingsmanagers. Hij vindt het vooral belangrijk dat al het personeel vriendelijk, deskundig en servicegericht is. “Het vraagt discipline om altijd een open blik te hebben en alle klanten vriendelijk te groeten. Je hebt al snel een uitstraling van ‘stoor mij niet, ik heb het druk’. Maar het helpen van klanten moet het allerbelangrijkste zijn, waar medewerkers op dat moment ook mee bezig zijn.” Ook wil hij dat het personeel besmet raakt met het Raalte Plaza-virus. “Alle medewerkers moeten natuurlijk gaan voor het beste resultaat van hun eigen winkel. Maar ze moeten wel de klanten doorverwijzen en bijvoorbeeld offertes maken met producten uit de verschillende winkels. OTAK, Colors@Home en Formido werken met hetzelfde montagebedrijf, dus daar kan een klant zijn voordeel mee doen.”
KunstacademieLopend door de winkels valt de signing op. Alle bordjes buiten hebben herkenbare Raalte Plaza-kleuren. “We hebben een reclamebureau gevraagd om één logo te maken waarin de logo’s van de verschillende formules terug komen. Zo hebben we één krachtige uitstraling.” De entree bestaat uit een hal met grote glazen wanden. Er is een grote trap naar de Colors@Home en OTAK boven, met halverwege een balkonnetje met een kleine presentatie. “We wilden graag een entree met een open uitstraling om mensen zo te verleiden om ook naar boven te komen. ’s Avonds is de entree goed verlicht.” Lopend door de woonstudio vertelt Akkersdijk dat de leveranciers van deze formule op een totaal andere manier werken dan hij gewend was. Zo was het voor de exclusieve leveranciers helemaal niet vanzelfsprekend dat zij wel wilden leveren. “We hebben leveranciersdagen gehouden om hen te overtuigen.” Ook vertelt hij over het hoge opleidingsniveau van de medewerkers, bijvoorbeeld als binnenhuisarchitect of afgestudeerd aan de kunstacademie (specialisatie woninginrichting). “Ik heb me niet met dat wervingsproces bemoeid. Alleen bij het laatste gesprek zat ik erbij om te kijken of de klik er was.”
OverzichtBij Welkoop valt direct de open uitstraling op. Vestigingsmanager Harrie Overgoor vertelt dat dit een groot verschil is met de oude winkel. “Deze winkel is overzichtelijker, waardoor we in verhouding minder verkoopadviseurs nodig hebben. Ook is het praktisch dat het buitenterrein zich achter de winkel bevindt. In de oude situatie was de buitenpresentatie aan de voorkant. Klanten konden ongezien hun auto volladen met spullen. Nu komt iedereen automatisch langs de kassa.” Akkersdijk vertelt dat hij Welkoop een schitterende formule vindt vanwege de typische Welkoop-producten, zoals wekflessen, jampotjes, groene zeep of een klein groentetuintje voor op het balkon. “Dat zijn niet de omzetbrengers, maar ze geven de winkel wel een bijzonder karakter.” Ook is hij blij met het assortiment outdoor-kleding. “Vanuit Formido heb ik veel aannemers die op rekening kopen. Voor hen is het gemakkelijk om hun bedrijfskleding hier te kopen. Het is altijd op voorraad en we zijn elke avond tot 21.00 uur open.” Hij vertelt dat de vorige eigenaar ook zo zijn specialiteiten had. Zo heeft hij zelf kanarievoer ontwikkeld dat hij aan klanten door heel het land verstuurde. “Dat zijn zaken die ik op een laag pitje heb gezet, omdat ze niet rendabel zijn.”
FantasieBij Formido valt het enorme assortiment keukens en badkamers op. “We verkopen echt de gerenommeerde merken keukens”, vertelt Akkersdijk. “Zij stellen als voorwaarde dat we gekwalificeerd personeel hebben en daarmee kun je je ook echt onderscheiden. Zij kunnen keukens inmeten en 3D-tekeningen maken. Het grappige is dat klanten die kwaliteit zien, maar dat ze toch het gevoel hebben dat ze niet te veel betalen omdat ze bij een bouwmarkt zijn.” De presentatie badkamers bestaat vooral uit veel kleine opstellingen. “Mensen die een badkamer kopen, hebben vaak weinig fantasie. Daarom maken we opstellingen die zij exact op dezelfde manier thuis kunnen plaatsen. Vaak doen ze dat ook.” Tot slot laat Akkersdijk de parkeergarage zien. Hij was verplicht om deze aan te leggen om zo aan de gemeentenorm te voldoen van het minimaal aantal parkeerplaatsen. De garage is goed verlicht en er klinkt muziek, waardoor mensen zich veilig voelen. Wel wil hij de ruimte nog iets spraakmakender maken door de palen te beschilderen in de kleuren van de formules. “En Paulien wil nog een paar mooie muurschilderingen maken, bijvoorbeeld van een tunnel. Ook wil ze de helft van een oud busje tegen een wand zetten zodat het - in combinatie met schilderingen - net lijkt of deze in de muur is gereden.” Akkersdijk wil de ruimte bovendien gebruiken voor kerstshows en restantenverkoop. 

Reactie franchisegeversDe franchisegevers van de verschillende formules waren stuk voor stuk razend enthousiast toen ze hoorden over het idee om vier franchiseformules bij elkaar te brengen.
“De combinatie van formules levert een veel hogere bezoekersfrequentie op”, vertelt Rob van Prooijen, directeur bij Concepts & Companies. Met de formules Colors@Home en OTAK mikt hij op een hoger marktsegment dan Formido. Toch ziet Van Prooijen dat niet als een nadeel. “De consument van tegenwoordig is niet meer in hokjes te stoppen. De tijd van status is echt voorbij. Niemand schaamt zich meer om zijn onderbroeken bij Zeeman te kopen. Die trend zie je ook in onze branche. Klanten maken graag een combinatie van een kwaliteitsbehang van ons en bijvoorbeeld een goedkopere vloerbedekking van Formido voor op de slaapkamers.” Van Prooijen erkent dat er misschien ook omzet wegvloeit omdat mensen in deze situatie wel heel gemakkelijk de goedkopere bouwmarkt binnenlopen. “Maar de zuigkracht van alle formules samen is een grotere plus, dan de weglekkende omzet. Bovendien houdt het je scherp.”
Ook singleOok Jan van den Ham, algemeen directeur van Formido, vindt het een mooie combinatie. “De kracht van onze formule is om in de basis een goed kernassortiment te hebben, aangevuld met een assortiment waar lokaal behoefte aan is. De ene keer doe je dat door een assortiment uit te bouwen tot een complete afdeling. De andere keer kies je voor meer specialisme door een aparte winkel te openen. Het belangrijkste is dat je het aanvullende assortiment concentreert zodat je een krachtige uitstraling houdt. Als je overlap zo veel mogelijk beperkt, dan voorkom je dat de uitstraling verwatert.”
Teije de Jong, verkoopmanager bij Welkoop, is ook blij met de combinatie van formules. Hij vindt het geen probleem dat de franchisenemer zijn aandacht nu moet verdelen over drie totaal verschillende formules. “In dit soort situaties is ook de bedrijfsleider ons aanspreekpunt. Die heeft vaak net zoveel passie voor Welkoop als een franchisenemer.” Ondanks het feit dat hij het initiatief van Raalte Plaza toejuicht, heeft hij zeker niet het gevoel dat dit dé manier is om de toekomst te overleven. “We hebben een bijzonder type winkel die ook single goed scoort. Bovendien, veel franchisenemers hebben zich zo gefocust op hun Welkoop-zaak dat ze helemaal geen tijd hebben voor nog een winkel. Ze hebben een naam opgebouwd in hun marktgebied en kennen hun klanten. Dus de combinatie met andere formules is mooi, maar zeker geen voorwaarde voor succes.”

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie