Waarom data kansen biedt binnen de formule

De coronatijd was voor vele formules een eyeopener: automatisering en digitalisering bleken reddingsboeien te zijn in een onbekende zee. Sturen op data in je eigen formule levert grip op de operatie, heel veel inzichten en de juiste cijfers om te kunnen bijsturen waar het misgaat, zegt Edric Sandikromo, sales executive bij Exact. Hij vertelt wat de software Exact voor Finance kan betekenen voor de franchisegever, de franchisenemer en – waar het uiteindelijk allemaal om draait – de klant.

Formules die met Exact voor Finance voor de franchisemarkt werken, zijn de coronaperiode over het algemeen goed doorgekomen dankzij de juiste data, vertelt Edric Sandikromo. “Continuïteit is heel belangrijk voor onze klanten, of je mensen nu thuiswerken of op kantoor. Ook voor de horeca, waarin het niet zo goed ging tijdens de lockdowns, is het belangrijk dat de cijfers actueel zijn. Bovendien moeten de data in heldere rapportages verwerkt zijn om te kunnen ingrijpen en vooral: op tijd te kunnen ingrijpen. Onze klanten hadden alle data inzichtelijk en konden meteen anticiperen op veranderingen en een volgende lockdown. Zo konden ze snel zien bij omzet-terugloop: waar kan ik bijvoorbeeld beter afscheid van nemen? ”Voor een aantal traditioneel werkende bedrijven was corona een trigger om nu toch te gaan automatiseren, vertelt hij. “En voor velen ook een eyeopener dat het digitaal ook prima kan. Maar dan moet je wel de juiste spullen hebben om het te faciliteren.”

‘Sturen en adviseren’

Met de pakketten die Exact aanbiedt, heb je altijd actueel inzicht in diverse zaken binnen de formule, in binnen- en buitenland, zegt Edric. “Ook data om goede analyses te kunnen maken. Stel: een pizzaformule deed een gerichte actie in vestiging X in Rotterdam. Het is een enorm succes geweest, de omzet is gegroeid en de naamsbekendheid is toegenomen. Dan kun je met bepaalde scenario’s instellingen nabootsen voor andere vestigingen, zodat je kunt zien: waar ligt het succes aan? In welke periode was het? Zou het ook werken voor andere steden? Op die data kun je sturen en adviseren aan de franchisenemers en daarbij hun groei faciliteren. Dat levert weer een bijdrage aan de omzetontwikkeling en groei binnen de gehele formule.”

Koppelingen

Edric noemt meer voorbeelden van inzichten die de Exact-software oplevert. “Als een vestiging niet zo goed loopt, moet het misschien worden gesloten. Maar dan moet je eerst weten wat de impact daarvan is. Ga je hier iets mee winnen of juist meer schade mee aanrichten? Je kijkt in de scenario’s naar veel factoren, naast inkoop en omzet bijvoorbeeld ook naar hoeveel van een soort product er in een bepaalde tijd is verkocht – of juist niet. Je kunt ook makkelijk koppelingen maken met andere databronnen om de data in een bredere context te beoordelen.”

Klantgedrag

Ook benchmarking is een nuttige tool, aldus Edric. "Waar gaat het slecht in een net geopende vestiging en waar gaat het goed in een andere, langer gevestigde zaak? Die data kun je gebruiken om het succes op te krikken bij de starter. ”Ook levert de software – afhankelijk van de pakketten die je kiest – inzichten op in klantgedrag. “Hoe tevreden is de klant? Hoe vaak komt hij terug? Komen klanten in een bepaalde leeftijdscategorie vaak terug? Dan kun je beslissen: er is een grote klanttevredenheid bij klanten tussen 20 en 40 jaar, laten we ons daarop focussen. Of juist: er liggen kansen in de categorie 40+. Bij zo een onderzoek zijn data cruciaal. Op deze manier krijgen consumentengroepen het juiste product tegen de juiste prijs. Voorwaarde is dat het systeem goed is ingericht, vertelt hij. “Je hebt niets aan een vergaarbak aan data. Het inrichten doen wij al lang, we hebben al veel implementaties achter de rug. We geven ook trainingen aan de mensen die ermee werken en bieden e-learnings aan.”

Kijkje in de toekomst

Ander voordeel: de formulehouder krijgt met de Exact-pakketten een kijkje in de toekomst, aldus Edric. “Wat gaan we ongeveer doen als je kijkt naar de markt, de groei, de omzet? De software van Exact zorgt voor een heldere forecast.” En dat is weer interessant voor toekomstige franchisenemers: “Mensen geven vaak hun dagelijkse job op om ondernemer te worden en willen weten hoeveel potentie het openen van een nieuwe vestiging heeft.” Ook voor de bestaande franchisenemers ziet hij voordeel: “Zij worden ontzorgd doordat de formule een groot deel van de administratie uit handen neemt. Daardoor kunnen de franchisenemers zich focussen op hun passie: hun product of dienst verkopen, klanten werven en tevreden houden.”

‘Nooit af’

Net als alle andere pakketten is Exact voor Finance nooit af en komen er altijd weer nieuwe updates. “Een groot deel van onze fte’s is actief in R&D, zij houden zich continu bezig met doorontwikkeling van de software. Dat doen we al meer dan 35 jaar. Onze producten zijn nooit definitief af, de wereld om je heen verandert immers ook”, aldus Edric. 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur