De vrijheid en het familiegevoel van TOPP

TOPP biedt een totaalconcept op het gebied van hygiëne. De dienstverlener heeft een duidelijk doel voor ogen: een schoon toilet voor iedereen. De formule bestaat dit jaar 25 jaar. Voor de verdere groei is TOPP op zoek naar nieuwe, lokale franchisenemers.

“Van origine zijn we een Amerikaanse franchiseorganisatie,” vertellen Jeffrey van der Spoel, franchisenemer regio Barendrecht  en tevens hoofdverantwoordelijk voor marketing, en Bart van Huet, franchisenemer regio Zevenaar en hoofdverantwoordelijk voor de inkoop. Barts vader, Sjaak van Huet, was de allereerste franchisenemer. Samen met Jeffrey’s vader, Harry van der Spoel, kreeg hij in 2017 de kans om het franchisegeverschap van TOPP Nederland over te nemen. Gezamenlijk hebben ze het concept uitgerold naar een franchiseformule met landelijke dekking, onderverdeeld in zes regio’s met negen vestigingen. De beide zonen werken inmiddels ook in het bedrijf.

Kans gegrepen

Een van de eerste acties was het digitaliseren van de processen. Met een vernieuwde website en digitaal administreren,  waardoor alle facturatie, planning etc. papierloos is geworden. “Ik heb eerst een studie gedaan aan de Hogeschool Rotterdam. Daarbij ben ik naar Amerika geweest om een half jaar een studie te volgen. Uiteindelijk ben ik na lang wikken en wegen toch met mijn vader rond de tafel gaan zitten, die toen een franchisenemer was van TOPP Barendrecht,” vertelt Jeffrey zijn voorgeschiedenis. Sinds 2022 is hij verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van TOPP Nederland. “Je begint gewoon onderaan. Ik heb gewoon ook op de auto gezeten. Zodat je leert waar je over praat en wat TOPP precies doet. Hoe werkt de formule zoals we werken? In die tijd waren we met vijf medewerkers en nu, vijf jaar later, zijn we inmiddels met elf medewerkers.” Jeffrey: “Mijn vader ging zich meer focussen op TOPP Nederland en kon wel ondersteuning gebruiken in Barendrecht. Toen heb ik die kans gewoon aangegrepen. Ook om het familiebedrijf voort te zetten. Wat hielp, was dat Bart aan de andere kant, in Zevenaar, al sinds zijn 18de bij de zaak van zijn vader is betrokken, waarvan zeven jaar als franchisenemer. We zien het samen zitten om er een mooi succes van te maken en de franchiseorganisatie uit te breiden.”

Hygiëne

“We hebben heel bewust het franchiseconcept voortgezet, want daar zit wel echt onze kracht,” vertelt Bart. “Op die manier kunnen wij ons uniek in de markt blijven positioneren en op een totaal andere manier de klant blijven benaderen dan onze collega’s. Het is misschien raar om te zeggen, maar ik zeg vaak gekscherend: we hebben niet echt concurrenten. Er is niemand die totaalhygiëne biedt op de manier zoals wij doen.” Als voorbeeld noemt hij de manier waarop TOPP sanitaire ruimten schoonmaakt. De chemicaliën en materialen die worden gebruikt en hoe grondig. “Onze medewerkers gaan met een soort tandenborstel rondom de scharnieren van een toiletbril en onder de randen van de WC-pot om urinestenen te verwijderen. Daar brengen we een coating aan, waardoor urinesteen en bacteriën zich niet kunnen hechten. De klant kan volstaan met het sanitair afnemen met alleen maar een vochtige doek, tot we een week later weer langs komen om het helemaal tot in detail schoon te maken. Als we weer klaar zijn, brengen we weer een coating aan en zo heb je een gesloten systeem.” Naast de schoonmaakservice heeft TOPP een groothandels- en sanitaire voorzieningentak voor bijvoorbeeld de levering van luchtverfrissers, dameshygiëneboxen, zeepdispensers en toiletpapier. Zo heeft de klant hier geen omkijken naar en kan men zich focussen op de primaire werkzaamheden.

Goede werkgever

Hij is geen geboren ondernemer. Toch koos hij vol overtuiging voor deze stap. “Ik zag het als een leuke uitdaging en ook het stukje werkgeverschap spreekt me erg aan. Naast het ondernemen en mijn passie voor koffie, vind ik het gaaf om een fijne werksfeer te creëren voor medewerkers. Mijn vorige werkgever deed dat ook, en dan krijg je een mooie teamsfeer.” Een goede ondernemer is niet per deinitie een goede werkgever, weet hij. “Ik denk wel dat een succesvolle ondernemer een goede werkgever moet zijn om verder te kunnen komen.” Hij noemt koffie ‘een heel mooi en stabiel product, emotioneel qua beleving’. “Goede koffie is in veel organisaties al lang geen bijzaak meer, het is een secundaire arbeidsvoorwaarde geworden.” Hij is dagelijks gepassioneerd met dat product bezig en ‘gedreven om te groeien’. Jonge mensen – zowel potentiële franchisenemers als medewerkers – spoort hij aan om een werkdag met hem mee op pad te gaan. “Het is belangrijk eens in de keuken te kijken voordat je een sollicitatiegesprek aangaat.”

Op zoek naar ondernemers

TOPP is actief op zoek naar nieuwe franchisenemers, vanwege een nieuwe indeling van de regio’s. “We hebben op dit moment landelijke dekking. Iedere klant tussen Delfzijl en Zierikzee kunnen we bedienen. We willen de gebieden kleiner maken, door de bestaande gebieden van de huidige franchisenemers op te delen naar kleinere regio’s,” vertellen Bart en Jeffrey. Deze staan per direct beschikbaar in de verkoop. “De kern van franchise is dat je werkt met lokale ondernemers, die de lokale omgeving het best begrijpen.” De keuze om de bestaande vestigingen op te delen in kleinere regio’s is belangrijk om de identiteit vast te kunnen houden, vertellen ze. “Om aan onze belangrijkste waarde te kunnen voldoen. Dat is namelijk dat wij onze klanten gewoon de beste service willen bieden. Onze kernwaarden zijn vrijheid, aandacht en resultaat. We denken dat we onze dienstverlening het beste op niveau kunnen houden door nog lokaler te gaan werken dan wat we al doen.”

Persoonlijke service

In de markt is een groeiende behoefte aan persoonlijk service,” constateren Jeffrey en Bart. “Je wilt iemand direct spreken, in plaats van een bandje of een terugbelticket. Dat probleem heb je bij ons niet. We stellen gewoon ons 06-nummer beschikbaar aan een klant, zodat hij direct iemand aan de telefoon krijgt als hij een vraag heeft. Uiteindelijk investeren we in een duurzame langetermijnrelatie door onze afspraken na te komen. Een woord is een woord.” Nieuwe franchisenemers hoeven niet vanaf nul te beginnen. In de gebieden die momenteel te koop staan, is al een bestaande omzet van klanten. “Afgelopen jaar hebben we een regio verkocht met om en nabij de € 100.000 omzet en een regio met om en nabij de € 150.000 omzet.” Als voorbeeld noemt Jeffrey zijn eigen franchisevestiging in Barendrecht. “We zijn nog steeds groeiende: qua omzet circa 26%. Ondanks de verzadigde markt hebben organisaties steeds meer behoefte aan ons concept, ahankelijk van je verkoopskills kun je gewoon doorgroeien. We zeggen altijd: achter iedere deur is een toilet. Dus bij iedere organisatie kunnen wij wel handel drijven.” 

Meer weten over TOPP?

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook