Vobis

John Rombouts van Vobis: 'Het zijn niet alleen de bits en bytes die tellen' De laatste jaren is er veel veranderd binnen de Vobis-organisatie. Om de nieuwe groeifase in Nederland te begeleiden, is John Rombouts op 1 maart van dit jaar aangetrokken als nieuwe general manager. "We zijn nu in de fase beland dat het commerci?le aspect het volle accent krijgt. De basis voor de toekomst is een sterk retailachtige marktbenadering, die er in moet resulteren dat we binnen drie jaar van 50 naar 80 vestigingen in Nederland gaan," aldus Rombouts. Vobis is al sinds 1975 op de markt actief. De basis voor het bedrijf ligt in Duitsland, dat in omzet nog altijd het belangrijkste land is voor de Vobis-organisatie. Na jarenlang onderdeel te zijn geweest van het enorme Metro-concern is Vobis vorig jaar overgegaan in Italiaanse handen. Moederbedrijf is nu Vobitech, dat een decentrale benadering voorstaat waarbij meer bevoegdheden en verantwoordelijkheden worden neergelegd bij het management dat in een groot aantal verschillende Europese landen opereert. Zo ook in Nederland, waar Rombouts de afgelopen maanden druk bezig is geweest een nieuwe koers uit te zetten.Vobis was de eerste keten van computerspeciaalzaken in Nederland en is elf jaar geleden van start gegaan. "Sinds dat moment is er ongelooflijk veel veranderd in de wereld van pc's, andere hardware en programma's," vertelt Rombouts. "In het begin groeiden de bomen bij wijze van spreken tot in de hemel. Het kon niet op, het was absoluut een booming business. De expansie van Vobis verliep explosief, de vraag was amper bij te benen. Als er zo'n grote markt te verdelen is, zijn er vanzelfsprekend ook vele anderen die daarvan willen meeprofiteren." Het aantal verkoopkanalen nam recht evenredig toe. Consumenten werden verwend met een enorm aanbod, ze hadden keuzemogelijkheden in overvloed. Extra informatie John Rombouts: "Met de vraag nam ook de kennis toe, niet in het minst aan consumentenzijde. Op dit punt heeft een grote evolutie plaatsgevonden, die misschien wel een van de meest opvallende ontwikkelingen binnen onze branche is. Klanten komen opvallend goed ge?nformeerd naar onze winkels toe. Er ontstaat steeds vaker een ??n-op-??n gesprek: verkoopmedewerker en consument wisselen ervaringen uit en komen samen tot het meest optimale product. Z?ker in de leeftijdsgroep 15-35 jaar neemt deze ontwikkeling een grote vlucht. Deze klanten weten wat er te koop is, zijn uitstekend voorbereid en hebben precies in hun hoofd wat ze willen, inclusief gedetailleerde specificaties. De deskundigheid van de Vobis-mensen op de winkelvloer is dan van groot belang. Zij kunnen een stuk extra informatie bieden, waarover medewerkers van andere outlets, die niet zo gespecialiseerd zijn zoals wij, niet of in veel mindere mate beschikken. Voor veeleisende klanten kunnen we, mede dankzij ons huismerk Highscreen, een echt custom made-product samenstellen, dat volledig is toegesneden op hun wensen en eisen.De leeftijdscategorie 35-55 daarentegen is wat gevoeliger voor uiterlijk, uitstraling en bedieningsgemak van het product. Deze wensen vragen om een totaal andere benadering door de verkopers. De 55-plussers, een groep die de komende jaren sterk in omvang ?n betekenis zal toenemen, hebben vaak een zeer intensieve begeleiding nodig. Voor hen zijn computers, digitale camera's en andere apparatuur geen gebruiksvoorwerpen waarmee ze zijn opgegroeid. Ze vragen veel en eisen terecht goede en duidelijke antwoorden. Opnieuw wordt een groot beroep gedaan op de knowhow van de winkelmedewerkers, die bij Vobis voor bepaalde specialismen worden opgeleid. Als een klant bijvoorbeeld meer over een digitale camera wil weten, kan hij zich wenden tot een bepaalde verkoper die deze productgroep 'in portefeuille' heeft. Kennis is hiermee een belangrijk instrument om de concurrentie voortdurend een stap voor te zijn. Trendsettend bezig zijn, zonder overigens het prijsniveau uit het oog te verliezen. Hoewel Vobis zich profileert als kwaliteitswinkelmerk kunnen we, doordat we op Europese

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie