Verschuiving binnen supermarktformules

Eind 2011 werd duidelijk dat er een behoorlijke verschuiving in het supermarktsegment zou plaatsvinden. Na de overname van Super de Boer nam Jumbo ook nog eens 433 C1000-winkels over. Van die 433 C1000-winkels worden er 297 omgebouwd tot een Jumbo-vestiging.

De resterende C1000-winkels zijn overgenomen door Albert Heijn (82 C1000-vestigingen) en Coop (54 C1000-vestigingen). De gehele operatie is volgens de huidige planning eind 2015 afgerond. Franchise+ informeerde naar de tussenstand.   Door: Bert Jongen   Woensdag 14 november opende franchisenemer Stef Bijlsma aan het Tournoysveld in Woerden samen met Jumbo-directeur Frits van Eerd de nieuwe Jumbo-vestiging. De eerste driehonderd bezoekers kregen een bos bloemen. Naast de bekende gezichten van de voormalige C1000-vestiging werd het team uitgebreid met nieuwe medewerkers. Aan de opening was een uitgebreide training vooraf gegaan om de medewerkers vertrouwd te maken met de '7 Zekerheden' van Jumbo. Ondernemer Stef Bijlsma: "Wij beloven een snelle doorstroom bij de kassa. Als we dat niet waarmaken, krijgt de vierde wachtende in de rij de boodschappen gratis. En als klanten niet tevreden zijn, horen wij dat graag. We bieden dan een alternatief product aan of klanten krijgen hun geld terug." De Jumbo-winkel in Woerden heeft een verkoopvloeroppervlakte van ruim duizend vierkante meter. Het paradepaardje is het versplein waar de klant een keuze heeft uit dagverse producten zoals kaas, vleeswaren, vlees en brood. Geheel nieuw in de winkel is het gebruik van een zelf scansysteem. "Dat scheelt klanten tijd en het is gemakkelijk omdat ze tijdens het winkelen al boodschappen kunnen inpakken in een krat of tas. Bovendien toont de handscanner een overzicht van het totaalbedrag van de aankopen", aldus Bijlsma. In tegenstelling tot andere supermarkten rekent de klant toch bij een caissière af. “Zo blijft de persoonlijke service behouden”, vertelt de franchisenemer. 

Wennen

De overgang van C1000 naar Jumbo was in het begin erg wennen, vertelt zijn collega Eddie Dijkman uit Deventer. “Het is toch een andere formule met andere uitgangspunten. De manier waarop we klanten benaderen is nu anders. Het personeel benader ik ook op een andere manier. Dat kost meer energie dan voorheen. Maar je krijgt ook weer veel energie terug door de andere aanpak. Het automatiseringssysteem is ook heel anders en ook dat is wennen. De overgang naar de nieuwe formule liep geleidelijk. Het personeel moest er erg aan wennen. Nu is er wat meer tijd en ruimte om de boel te structureren. Het personeel heeft tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Maar de trainingen waren goed en bovendien konden ze meekijken in een zogeheten 'buddy'-winkel. Wat de klanten betreft kan ik kort zijn: we hebben alleen maar positieve reacties gekregen.”  

Actie

Ook voor Eric van der Velde en zijn team uit Zuidlaren was de overgang van C1000 naar Coop erg wennen. “C1000 is meer een actieformule. Coop is een heel andere formule. We zijn op 31 oktober overgegaan. We proberen vooral de klanten die erg op de prijs gericht zijn door middel van allerlei acties over de drempel te krijgen. De automatisering vergt ook nog wel gewenning. Maar al met al zijn we tevreden over de overgang.”  

Prijsperceptie

Bij zijn collega Leon van Gameren uit het Brabantse Raamsdonkveer dezelfde geluiden. De detaillist ging op 12 oktober over van C1000 naar Albert Heijn. "In het begin was het wel even schrikken. Je bent met ziel en zaligheid verbonden met C1000. Maar Albert Heijn is natuurlijk een fantastische formule. De overgang was een uitdaging. Dat was en is inderdaad wennen. Alles is anders: het assortiment, de routing, de klantbenadering, de automatisering. We hebben ook de vloeroppervlakte uitgebreid van 1.010 naar 1.090 vierkante meter om alle productgroepen goed tot hun recht te laten komen. Die investering is voor eigen rekening en risico. Dat is ook logisch want het hoort bij het ondernemerschap. Natuurlijk praat je met collega-ondernemers over de overstap en kijk je ook juridisch naar je positie. Maar uiteindelijk neem je zelf als ondernemer de beslissing. Ook voor de klanten is het wennen. C1000 was wat actie-gerichter. Maar qua prijsverschil valt het wel mee. Er is eerder sprake van prijsperceptie: klanten denken dat Albert Heijn duurder is. Maar we letten ook op de kleintjes. Het is niet zo dat klanten omwille van de prijs wegblijven. Integendeel: mensen zijn nieuwsgierig. Onze C1000-vestiging bestond al de nodige jaren en dan is het nieuwe er wel vanaf. Nu komen ze in een gloednieuwe winkel. Ieder schroefje is bij wijze van spreken vervangen. Ik ben tevreden over de omzet van december, dat was best spannend. Garantie dat het goed blijft lopen kan niemand geven. Als je garantie wil, kun je een auto kopen maar moet je geen ondernemer worden. Ik ben vol vertrouwen en kijk met tevredenheid terug op de omschakeling." 

Start

Bij Albert Heijn ging op 22 augustus de eerste Jumbo-vestiging over naar AH in Oirschot. Op dezelfde dag gingen ook twee voormalige C1000-winkels als nieuwe AH-vestiging open in Nieuwegein en Zwijndrecht. Inmiddels zijn vier voormalige Jumbo-winkels omgevormd tot een Albert Heijn. Daarnaast zijn er elf voormalige C1000-winkels getransformeerd naar een Albert Heijn-vestiging. In totaal heeft de supermarktketen nu 228 franchisevestigingen. Met individuele C1000-winkels worden op dit moment gesprekken gevoerd met als doel om ook hun winkels zo snel mogelijk om te bouwen tot een Albert-Heijn-vestiging. Bij Jumbo zijn inmiddels veertien voormalige C1000-vestigingen omgedoopt tot Jumbo. De verwachting is dat de hele operatie eind 2015 wordt afgerond. Bij Coop (125 franchisevestigingen) zijn elf C1000-vestigingen omgebouwd, waarvan zeven eigen vestigingen en vier van franchisenemers. Voor eind 2014 verwacht de organisatie dat alle overgenomen 52 C1000-winkels en twee Jumbo-vestigingen onder de Coop-vlag werken.  

+