De verbindende kracht van Fortune Coffee
Samen een lekkere kop koffie drinken is de perfecte start voor een goed gesprek. Fortune Coffee helpt organisaties groeien door met koffie mensen te verbinden en samenwerking te stimuleren. Ze leveren alles voor een complete koffiecorner en ontzorgen hun mkb-klanten daar volledig in.
De lokale franchiseondernemer speelt daarbij een belangrijke rol in als personificatie van de persoonlijk, snelle en vakkundige service. De Franchiseformule groeit hierdoor heel consistent en biedt kansen voor enthousiaste mensgerichte ondernemers die het nieuwe Fortune Coffee gezicht willen worden in de eigen regio. Fortune Coffee is dé MKB-koffiespecialist, die zich inzet om ondernemingen te voorzien van een complete koffiecorner, met de lekkerste koffie, thee en alles wat daarbij komt kijken. Kees Seip, Directeur Franchise bij Fortune Coffee constateert dat er een herwaardering is voor het informele contact op kantoor. “Corona heeft het hybride werken genormaliseerd, tegelijkertijd is de plek op kantoor steeds belangrijker voor de verbinding geworden. Kof ie speelt daarin een belangrijke rol. De mkb-ondernemer, die onze primaire doelgroep vormt, wil worden ontzorgd op dat punt. Samen met onze klanten zijn we heel nadrukkelijk bezig met het neerzetten van de koffiecorner, als ontmoetingsplek.”
Verbinding zoeken
“Onze frachisenemers komen uit de regio waar ze werken, spreken de taal van de regio en kennen veel lokale ondernemers uit het netwerk. Zeker in het mkb-segment is het superbelangrijk dat je je klant kent en zijn taal spreekt. Die persoonlijke relatie met de eigenaar is een belangrijk element van hoe we in de markt bekendstaan,” vertelt Seip. De mix van kwaliteit, snelle persoonlijke service en duurzaamheid, gecombineerd met het lokale ondernemerschap betaalt zich steeds meer uit in groei en een trouwe klantenkring met een Fortune Koffiecorner.”
“We hebben de ambitie om in grootte te verdubbelen. Niet alleen wat betreft het aantal klanten, maar ook voor alle andere doelen die we nastreven. Zoals meer kansen voor franchisenemers, productrecycling, het vergroten van de impact van het eigen Oeganda koffieproject en mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt een werkplek bieden. In alles willen we een slag slaan naar de toekomst.” De ambitie is samen met een vertegenwoordiging van de franchiseondernemers vastgelegd in een visieplan. “Zo doe je dat met elkaar. Je probeert continu de verbinding te zoeken in de formule, omdat ik ervan overtuigd ben dat het anders niet werkt. We hebben onze ideeën tegen het licht gehouden om te horen hoe onze ondernemers daar over dachten. Je hebt de mannen en vrouwen in het veld heel hard nodig om het concept door te vertalen naar een hanteerbaar jaarplan en doelen.”
Twee belangrijke focuspunten zijn kwaliteit en duurzaamheid. “Dat is voor ons ook de duurzaamheid van de relaties. Onderling en richting onze klanten.” Kwaliteit is een vanzelfsprekend focuspunt. “Thuis is steeds meer aandacht voor goede koffie en dat willen mensen ook terugvinden op kantoor,” stelt Seip. Om de bedrijfsvoering te optimaliseren zijn dit jaar de website en het CRM-systeem vernieuwd en is er ook een nieuw ERP-systeem in gebruik genomen. Zo kunnen we steeds beter op een heel persoonlijke wijze datagedreven groeien. “Leads kunnen we beter aanleveren aan ondernemers en ook beter volgen. En bij bestaande klanten hebben we beter inzichtelijk welke automaten er staan. Daardoor kunnen we veel gerichter marketing bedrijven en nieuwsbrieven en berichten naar groepen klanten versturen. Gepersonaliseerd en geregionaliseerd.”
Als een van de persoonlijke hoogtepunten van 2024 noemt Seip het verwelkomen van drie nieuwe franchisenemers en twee interne overdrachten, waarbij twee medewerkers zijn doorgegroeid tot franchisenemer en de regio van twee pensioengerechtigde ondernemers hebben overgenomen. “Als er een nieuwe lokale held is, ga je daar direct de revenuen van zien. We timmeren aan de weg om nieuwe ondernemers binnen te halen, want we zijn nog niet uitgegroeid.”
Lokale held
Fortune Coffee besteedt veel tijd aan de onboarding van nieuwe frachiseondernemers. “Het eerste wat je naar elkaar toe probeert te ontdekken – los van hoe aantrekkelijk wij als formule zijn –, is of je bij elkaar past. We hebben niet alleen een proefstage, maar willen echt kennismaken met de ondernemer en zijn partner. Dat vinden we heel belangrijk. We plannen altijd een afspraak bij de kandidaat thuis. We hebben een aantal duidelijke kernwaarden waarvoor we staan. Hoe we naar het leven kijken en hoe we naar zakendoen kijken. Voor de ondernemer is de formule aantrekkelijk omdat hij in het gebied opereert waar hij woont en waar zijn netwerk zit. Je kunt je gaan specialiseren, waarbij je leunt op een bewezen verdienmodel. We hebben een duidelijk, overzichtelijk productenprogramma, met als kern warme dranken voor de werkdag.” Hij vervolgt: “Het begint ermee dat je het ondernemen leuk vindt. Je moet het zelf opbouwen. Van de ondernemerskant vraagt dat niet alleen vertrouwen in jezelf, maar ook vertrouwen in de formule. Daarbij krijgt hij alle steun. Je volgt het uitgebreide Fortune Academy opleidingsprogramma om alles over Fortune Coffee te leren en goed voorbereid van start te gaan.”
Seip omschrijft zichzelf als ‘een franchiseman’. “Ik zit sinds 1998 in de franchise, dat businessmodel heeft me gegrepen. De kracht van een goed franchisemodel zit primair in de samenwerking. Dat is een continu proces. Ik vind het mooi om aan een formule te werken, om er met elkaar een robuust geheel van te maken. De inbreng van de ondernemers zorgt voor een interessante dynamiek. Je toetst constant met elkaar als je iets bedenkt en de vertaalslag maakt: werkt dit voor de formule? Werkt dit zowel in Den Helder als in Maastricht? En hoe kunnen we dat op een uniforme manier neerzetten? Dat vind ik een mooi proces dat, als je het goed doet tot succes leidt.”