Tien vragen aan WillemJan Temper
TIEN OP 10 In deze rubriek legt de redactie een aantal vragen voor aan iemand uit de samenwerkingswereld en laat hem of haar kort antwoorden, zonder interventies.Willem-Jan Temper is franchisemanager bij Holland Plaza, de snel groeiende franchiseformule van Plaza Providers. Inmiddels bieden ruim 30 lokale plaza's "Alles over Holland" op internet en dit aantal zal zeker nog fors toenemen. Plaza Providers: Alles over Holland 1. Wat is het grootste succes in je carri?re?De overstap van een grote Amerikaanse multinational naar een klein franchise internetbedrijf. Na twaalf jaar binnen grote, multinationale ondernemingen te hebben gewerkt, was dit een enorme overgang. In de 1 1/2 jaar dat ik bij mijn huidige werkgever bezig ben heb ik ongelooflijk veel geleerd en heb ik mij breed kunnen ontwikkelen. 2. Wat verliep minder succesvol in je carri?re?De laatste functie bij mijn vorige werkgever was een internationale. Ik werkte voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten in channel-marketing. Om voor al die verschillende landen, met verschillende culturen, gebruiken etc. een uniform channel-marketingplan te defini?ren, was zeer lastig. 3. Hoeveel uren werk je per week en hoeveel tijd besteed je aan je gezin?Ik schat zo'n 50 ? 60 uur per week. Ik heb geen gezin, de resterende tijd verdeel ik onder sociale contacten, veel sporten, lezen en uitgaan. 4. Wat is het leukste aspect van je formule?Bezig zijn met de dagelijks nieuwe boeiende ontwikkelingen op internet. Een duidelijke strategie- en prioriteitsbepaling zijn daardoor wel van groot belang. De basis van onze formule (lokale informatie op internet) blijkt keer op keer instemmende reacties van vele verschillende personen en organisaties op te roepen. De consument besteedt 70% van zijn inkomen en een nog groter gedeelte van zijn vrije tijd, in een straal van 30 kilometer om zijn woning. Een duidelijk argument voor het bestaansrecht van onze formule. 5. Wat zijn de succesfactoren van Holland-Plaza?Een belangrijke succesfactor is de dekkingsgraad (aantal franchisenemers) die we kunnen realiseren. Onze formule werkt als een piramidemodel. Aan de basis staan vele lokale portalen (plaza's), die samenkomen in regionale en provinciale portalen. Uiteindelijk cumuleren die in www.holland-plaza.nl waardoor we alle lokale informatie kunnen aanbieden. We groeien gestaag, maar bij de beoordeling hiervan speelt het gemengde karakter van ons bedrijf een grote rol. Als franchiseformule is de groei zeer groot, waardoor onze professionele ontwikkeling ook in een stroomversnelling zit. De internetmarkt brengt een enorme dynamiek met zich mee. 6. Wat vind je een van de betere internet-franchiseformules en waarom?Ik zou dit niet zo snel weten of het zou mycity.com in de USA moeten zijn. Uit concurrentieoverwegingen zijn wij meer gefocust op andere portalen en niet zo zeer op andere franchiseformules. Ik ben er wel van overtuigd dat internet geschikt is voor franchiseformules, zowel voor bestaande formules als voor formules die hun bestaansrecht aan het internet ontlenen. DE uitdaging is hoe je het medium internet in lijn brengt met de benodigdheden van een succesvolle franchiseformule, waaronder de uniformiteit in uitstraling, huisstijl en businessmodel. 7. Wat staat er boven aan je verlanglijstje?Dat er een einde komt aan de huidige, te ver doorgeschoten, anti-internet hype. De echte hype van ongeveer 1 1/2 jaar geleden was onrealistisch en een sanering kon daardoor niet uitblijven. Bestaande, "oude economie"-modellen zullen niet op grote schaal opeens nutteloos worden. Bepaalde nieuwe applicaties worden mogelijk door internet. Ook de informatievergaring en -voorziening (waar onze formule met name op is gericht) kan op vele verschillende wijzen profiteren van de internetmogelijkheden. Ook hoog op mijn verlanglijstje staat de uit