Tien vragen aan Martin Spiering

 

  1. Wat was voor u de reden om franchisenemer te worden bij Mens & Water?

 

Toen ik besloot om een eigen bedrijf te beginnen, voldeed de Mens & Water formule aan mijn belangrijkste voorwaarden: a) als franchisenemer een snelle start kunnen maken, b) in een business-to-business omgeving en c) het liefst met een zekere mate van maatschappelijke relevantie. Voor wat betreft dat laatste is het natuurlijk uniek om te zien hoe ecologie (waterbesparing) en economie (kostenbesparing) hand in hand kunnen gaan.

 

  1. Wat is het leukste aspect van de Mens & Water-formule?

 

Het feit dat je iets te bieden hebt waar men eigenlijk niet om heen kan: een technisch volmaakt product (met 6 jaar garantie) dat comfort en hygiëne verhoogt, en waarmee men bovendien nog bespaart op kosten van drinkwater, energie en afvalwater waardoor de investering zichzelf snel terugverdient. Wij spreken dan ook graag van een 'kosteloze investering'.

 

  1. Op welke wijze wordt u begeleidt vanuit Oostenrijk?

 

De Zentrale (zoals de moederorganisatie in Oostenrijk genoemd wordt) besteedt zeer veel tijd en aandacht aan het werven en ondersteunen van franchisenemers in het buitenland. Op commerciële en technische stafleden kan altijd een beroep worden gedaan, en ze zijn zeer regelmatig in Nederland. Daarnaast hebben we als franchisenemers in Nederland een eigen coördinator, die in rechtstreekse verbinding staat met Oostenrijk en ons waar nodig operationeel ondersteunt.

 

  1. Hoe is het overleg geregeld met uw franchisegever?

 

De franchisenemer start met een training van 2 weken in Oostenrijk, welke wordt afgesloten met een persoonlijk 12-weken-startplan. Na afloop daarvan vindt er in Nederland een evaluatie plaats en wordt een plan van aanpak besproken voor de komende periode. Na 3 resp. 6 maanden vinden er opfristrainingen plaats in Oostenrijk. Alles heel gestructureerd, hét grote voordeel van een bewezen franchiseformule. Daarnaast komen de Nederlandse franchisenemers ongeveer één keer per kwartaal bijeen, waarbij dan ook afgevaardigden van de Zentrale aanwezig zijn.

 

  1. Wat zijn de succesfactoren van uw vestiging?

 

De eerdergenoemde succesfactoren (besparing op water en energie in combinatie met verhoging van comfort en hygiëne) gelden voor alle Mens & Water franchisenemers hetzelfde. Belangrijke doelgroepen vormen voor ons de horeca en het toerisme; vooral hotels, campings, bungalowparken, en daarvan zijn er heel veel in mijn regio (Apeldoorn/Zwolle e.o.). Onlangs ontdekte ik bovendien dat aan de bedrijfstak verblijfsrecreatie in de provincie Gelderland bij milieu-investeringen 25% subsidie verleend wordt; hiervoor komen ook onze waterbesparende producten in aanmerking!

 

 

  1. Welke andere franchiseformules spreken u aan en waarom?

 

Mijn ervaring is dat de meeste franchiseformules gericht zijn op retail. Omdat ik zocht naar een business-to-business formule bleef er niet zoveel over. Ik heb ook wel eens interesse getoond in Multicopy, maar daar waren op dat moment voor mij geen interessante of gunstig gelegen locaties beschikbaar.

 

  1. Welke eigenschappen komen u goed van pas in uw werk?

 

Ik houd van organiseren, iets op poten zetten, en dat komt aardig van pas. Contact met klanten staat natuurlijk voorop, maar minstens zo belangrijk is wat daaraan vooraf gaat zoals het organiseren van goede telemarketing, juiste adresbestanden, doelgroepselectie etc. en natuurlijk de juiste follow-up en nazorg.

 

  1. Wat doet u in uw vrije tijd?

 

Ik heb geen uitgesproken hobby’s; wel ben ik altijd graag bezig in en om het huis. Vorige zomer zijn we verhuisd naar het mooie Epe, en zodoende kon ik mij onlangs weer lekker uitleven in de tuin.

 

  1. Wat is het grootste succes in uw carrière?

 

Mijn Mens & Water carrière is nog te kort om nu al van grote successen te kunnen spreken. Ik vond het wel leuk om onlangs een vooraanstaande natuur- en landschapscamping (Resort De Arendshorst in Ommen) te voorzien van onze milieuvriendelijke sensorkranen, iets wat naadloos aansluit bij het uitgangpunt van deze camping, nl. respect voor mens en natuur.

 

  1. Wat was minder succesvol in uw carrière?

 

Bij de vorige vraag had ik ook kunnen noemen dat ik eerder bijna 15 jaar heb bijgedragen aan de enorm succesvolle ontwikkeling van een voedingsmiddelenbedrijf. Helaas werden we daardoor slachtoffer van ons eigen succes, want we werden overgenomen door een bekende Nederlandse multinational. Er veranderde toen zoveel dat ik het bedrijf uiteindelijk heb verlaten. Vandaar wellicht ook de drang om opnieuw succesvol te zijn, maar dan wel in mijn eigen bedrijf …

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie