Tien vragen aan Marcel Voermans
TIEN x Marcel Voermans In deze rubriek legt de redactie een aantal vragen voor aan iemand uit de samenwerkingswereld en laat hem of haar kort antwoorden, zonder interventies. Deze maand de antwoorden van Marcel Voermans, oprichter van de franchiseketen Simply Bread. 1. Wat is voor u de reden om een franchiseorganisatie op te richten?Franchising is mijn inziens de makkelijkste en veiligste manier om een organisatie snel te laten groeien. Al bij de ontwikkeling van mijn concept stond voor mij centraal dat het concept geschikt moest zijn voor franchising en in de ontwikkelingsfase zijn dan ook alle aspecten van het concept met deze gedachte in het achterhoofd ontworpen. Alles in het concept is erop gericht om de bedrijfsvoering voor de franchisenemer zo eenvoudig mogelijk te houden, constant zijn we bezig met het verfijnen van bestaande en ontwikkelen van nieuwe diensten voor onze franchisenemers. 2. Wat zijn de succesfactoren van uw formule?Inspelend op de groeiende vraag naar milieubewuste producten legt Simply Bread de nadruk op biologische producten. Met een brede lijn aan sandwiches, ciabatta's en bagels kunnen we aan de meest uiteenlopende ontbijt en lunch wensen voldoen. Bij ons is het zowel mogelijk om in de zaak te genieten van een 'Lounge Lunch', of even snel een lunch op te pikken via onze take-away service. De inrichting van Simply Bread blinkt uit in eenvoud, met een knipoog naar de huidige trend van het 'minimalisme' doet het interieur bijzonder modern aan. Van muziekkeuze tot koffiekopje is alles zorgvuldig geselecteerd om ons kwalitatief hoogwaardige product zo goed mogelijk te ondersteunen. Design is 'in' en Simply Bread loopt in deze trend graag voorop. 3. Wat is het leukste aspect van uw formule?Het bijzondere aan mijn concept vind ik de samenstelling van het publiek dat bij ons komt eten. Hoewel we met onze marketing natuurlijk maar een beperkt aantal doelgroepen aanspreken, blijkt toch elke dag weer dat er werkelijk bijna voor iedereen, voor zowel jong als oud, wel iets aantrekkelijks te vinden is bij Simply Bread. De gevarieerdheid van het publiek blijft daarom voor mij het leukste aspect van m'n formule. 4. Welke andere franchiseformules spreken u aan en waarom?Simply Bread is in essentie een fastfoodconcept en ik heb veel van mijn inspiratie voor Simply Bread dan ook opgedaan door goed naar andere fastfoodconcepten te kijken. Daarbij heb ik vooral veel bewondering gekregen voor McDonalds en Pret a Manger. Vooral bij McDonalds is standaardisatie en vereenvoudiging tot in het extreme doorgevoerd. Ik denk dat dit de belangrijkste factor is in het wereldwijde succes van deze formule. Houdt het concept toegankelijk en overzichtelijk voor iedereen is dan ook een van mijn zakelijke motto's. 5. Wat staat er boven aan uw verlanglijstje?Nu er veel werk gedaan is achter de schermen om Simply Bread `franchise klaar` te maken, staat groei boven aan het lijstje. 6. Welke eigenschappen komen u goed van pas in uw werk?Van huis uit ben ik een kok en ik probeer bij de ontwikkeling van nieuwe producten altijd zo origineel en creatief mogelijk te zijn. Mijn uitgebreide Food & Beverage ervaring komt hierbij uitstekend van pas, ik ben zeer goed in het inschatten van de haalbaarheid van de verschillende producten en ik gebruik deze vaardigheden dan ook op een dagelijkse basis om m'n productlijn te verbeteren. 7. Wat zijn uw groeidoelstellingen?Zoals ik al eerder vertelde is franchising voor mij een goede manier om een organisatie snel te laten groeien. Binnenkort openen we een tweede vestiging in Maastricht en een derde staat op de planning in de binnenstad. Voor de lange termijn geldt het opzetten van een landelijk netwerk van vestigingen om zodoende de hele Nederlandse markt kennis te laten maken met 'The natural food company'. 8. Wat is het grootste succes in uw carri?re?