Tien vragen aan Hans Gijsen
10 x In deze rubriek legt de redactie een aantal vagen voor aan iemand uit de samenwerkingswereld en laat hem of haar kort antwoorden, zonder interventies. Deze maand de antwoorden van Hans Gijsen (40), sinds anderhalf jaar general manager van de computerketen Vobis. Vobis heeft 51 winkels in ons land, waarvan 42 franchisevestigingen en ??n 'digitale' winkel: www.vobis.nl Vobis Nederland werd recentelijk overgenomen door de Italiaanse Vobis Netwerk Group: "een versterking van onze concurrentiepositie", noemt Hans Gijsen deze overname. Vobis Netwerk Group heeft nu 438 verkooppunten in Itali?, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Rusland en Nederland. 1. Wat is het grootste succes in je carri?re?Eigenlijk het steeds weer nieuwe richtingen geven aan ondernemingen. Bij Vobis betekende dat het introduceren en uitbouwen van de franchiseformule. Kijken naar verfrissende, verjongende elementen waarbij de computer in het middelpunt van het concept staat. 2. Wat was minder succesvol in je carri?re?Wat ik het minst leuk vind is het teleurstellen van mensen door afscheid van ze te nemen. Iedere nieuwe leider brengt verandering mee en daarin kunnen zich een aantal mensen niet vinden. Dan moet je afscheid nemen, hoe triest ook. Als ik terugblik zou ik met de kennis en ervaring van nu precies hetzelfde handelen. Soms zijn dingen onvermijdelijk. 3. Hoeveel uren werk je per week en hoeveel tijd besteed je priv??Ik werk gauw zo'n 70 uur per week. Ik ben vrijgezel, dat is een voordeel. Maar ik heb een aardige vriendin en zorg er ook voor dat er priv? voldoende tijd overblijft. 4. Wat is het leukste aspect van je formule?De dynamiek. In de computerbranche zit je aan het maximum van technische ontwikkeling en innovatie. Iedere drie maanden is er vernieuwing. Verder behoort de computerbranche tot de meest innovatieve retailconcepten. Het is een competitieve markt waarin wij werken. Maar w?l een hele leuke markt. 5. Wat zijn de succesfactoren van de Vobis-formule?Wij hebben de beste prijs-kwaliteitverhouding. Verder besteden we door permanente training veel aandacht aan het adviseren van onze klanten. We kunnen echt maatwerk leveren; iedere Vobis-zaak heeft een eigen technische dienst. We bezorgen de computer desgewenst thuis en geven ook computercursussen aan onze klanten. Verder zie je dat de franchisenemers met hun medewerkers hechte teams vormen. Het personeelsverloop is gering. Door een klein hoofdkantoor houden we de kosten beperkt. 6. Wat vind je ??n van de betere franchiseformules en waarom?Daar hoef ik niet lang over te denken: McDonald's. Strakke formule, mooi, overal gelijk. Een duidelijk imago in een lastige markt. 7. Wat staat er boven aan je verlanglijstje?Ik wil graag de formule van de Amerikaanse keten 'Sharper image' in Vobis-winkels realiseren. Die winkels bieden alles op het gebied van nieuwe, innovatieve producten voor in en rondom het huis. Het gaat steeds minder om het verkopen van een computer of een internetaansluiting. Het gaat erom mensen te laten zien wat ze allemaal met een machine kunnen doen. Foto's beperken, digitale prints maken. Er zijn nog legio mogelijkheden. 8. Welke eigenschappen komen je goed van pas in je werk?Ik sta consequent open voor veranderingen. Je moet telkens blijven vernieuwen. Maar dat kun je alleen doen als je goed kunt analyseren. Je moet rust kunnen opbrengen om het overzicht te behouden. Want anders ben je maar wat aan het veranderen omwille van het veranderen. Dat leidt tot niets. 9. Hoe verlopen de contacten met de franchisenemers?Daar ben ik trots op. Ze zijn zeer betrokken, vechten voor hun belangen en hun zaak. Ze hebben de wil en inzet om steeds weer te verbeteren. Dat spreekt me aan. 10. Wat doe je in je vrije tijd?Ik reis gra