Tien vragen aan Erik Manders

1. Kunt u iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van Javaanse Jongens?

In 1994 is de merknaam Javaanse Jongens door Koninklijke Theodorus Niemeyer BV voor het eerst in licentie gegeven door het starten van een horecaonderneming onder de naam Javaanse Jongens Eetcafé.

In Tilburg is in 1994 het eerste Javaanse Jongens Eetcafé geopend. Samen met de horeca-adviseur van deze vestiging, Hans Bosmans, heb ik een jaar later het tweede Javaanse Jongens Eetcafé in ‘s-Hertogenbosch geopend. Wij hebben samen de typische inrichting en sfeer van het Javaanse Jongens Eetcafé ontwikkeld.

Beide eetcafés bleken commercieel gezien succesvol. Naar aanleiding van deze positieve ontwikkelingen en een aantal marktonderzoeken, hebben we geconcludeerd dat de formule Javaanse Jongens Eetcafé verder te ontwikkelen was naar een horeca franchiseformule. Zo is de franchiseorganisatie 'Javaanse Jongens Franchise BV' opgezet. In 1999 is de formule Javaanse Jongens Eetcafés doorontwikkeld, verfijnd en geschikt gemaakt voor franchising.

 

2. Wat is het leukste aspect van de Javaanse Jongens-formule?

Het leukste aspect van de Javaanse Jongens-formule is de authentieke, hoogwaardige
Javaanse keuken in een ongedwongen laagdrempelige sfeer met verwijzingen naar zowel Indonesië als naar de eigentijdse eetcafés.

 

De belangrijke elementen zijn de houtgesneden katten als lambrisering, sisal aan de muren, jazzy muziek op de achtergrond, de authentieke Javaanse Jongens Eetcafé spiegels en emaille reclameborden, oud zilveren bestek gewikkeld in een theedoek op de kleine
vierkante koloniale tafels met bijbehorende Art Deco-stoelen.

 

3. Op welke wijze worden de ondernemers door u begeleid?

  • Wij zorgen voor een passende locatie. De franchiseorganisatie beschikt over uitstekende relaties in bedrijfsonroerend goed en de horecamarkt.

 

  • Begeleiding bij de financiering. Het franchisesysteem van Javaanse Jongens Eetcafé is bij een aantal banken goed bekend. De franchiseorganisatie heeft met een aantal banken financieringsarrangementen afgesloten, die de financiering van de vestiging vergemakkelijken.

 

  • Uitgekiende logistieke keukenformule. Dit brengt een aantal voordelen voor onze  franchisenemers met zich mee: De menukaart is overal uniform en van een constante kwaliteit. Het leidt tot efficiencyvoordelen en de franchisenemers hebben meer tijd voor hun gasten.

 

  • Startopleiding en training: Bij de start van een Javaanse Jongens Eetcafé-vestiging wordt de franchisenemer ingewerkt door personeel van de franchiseorganisatie.

Tevens bestaat de mogelijkheid om in de periode voor de opening enige tijd mee te lopen in een bestaande vestiging.

 

  • Ondersteuning in de bedrijfsvoering: In de bedrijfsvoering ontvangen de franchisenemers steun van de franchiseorganisatie. Zo vindt er ondersteuning plaats ten aanzien van de financiële administratie, wettelijke regelgeving, verzekeringen en dergelijke. Het uitgangspunt hierin is dat de startende franchisenemer zich voornamelijk concentreert op de interne organisatie binnen het eetcafé en het contact met personeel en gasten.

 

  • Handboek. De formule wordt beschreven in het handboek van Javaanse Jongens Eetcafé. Het handboek is voor de franchisenemer een hulpmiddel bij de dagelijkse praktijk.

 

  • Ondersteuning in de landelijke naamsbekendheid. De centrale organisatie levert in dit kader onder andere reclame- en displaymateriaal, waaronder een menukaart en een uithangbord. Door toepassing van alle commerciële uitingen ontstaat een herkenbare formule.

 

  • Begeleiding door de franchisemanager. Iedere vestiging wordt regelmatig bezocht door een franchisemanager. Met de franchisemanager kunnen allerlei lopende en managementzaken worden besproken.

 

4. Hoe is het centraal overleg met de franchisenemers geregeld?

Het centraal overleg vindt drie keer per jaar plaats. In de nabije toekomt zal er een franchiseraad worden opgestart.

 

5. Welke eigenschappen komen u goed van pas in uw werk?

  • Affiniteit met de horeca en omgaan met mensen.
  • Doorzettingsvermogen.
  • Accuraat.
  • Hard werken.

 

6. Wat staat er bovenaan uw verlanglijstje?

Landelijke dekking met onze formule. 

 

7. Welke andere franchiseformules spreken u aan en waarom?

Er zijn twee franchiseformules die mij erg aanspreken:

  • McDonald's, aangezien er een constante kwaliteit is en de organisatie in het algemeen spreekt mij aan.
  • Oil en Vinegar, vanwege de uitstraling.

 

8. Wat doet u in uw vrije tijd?

Mijn vrije tijd besteed ik aan mijn passie voor oldtimers en het bezoeken van collega-restaurateurs.

 

9. Wat is het grootste succes in uw carrière?

Het starten van Javaanse Jongens Franchise BV.

 

10. Wat zijn de toekomstplannen van Javaanse Jongens? 

De toekomstplannen van Javaanse Jongens zijn om binnen vijf jaar 24 vestigingen te hebben geopend.

 

Wilt u zelf nog iets aan dit interview toevoegen?

Ik hoop dat het begrip Javaanse Jongens Eetcafés uitgroeit tot een vaste waarde in franchiseland.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie