Tempus

'Warmte heeft een nieuwe naam' Nieuwe franchiseformule voor en door cv installateurs 'Warmte heeft een nieuwe naam'. Met deze slagzin benadert Tempus, een nog jonge franchiseformule, sinds kort de consumentenmarkt. Het initiatief werd enkele jaren geleden geboren en ging uit van ENECO Energie. Tempus Nederland bv staat echter op eigen benen, met een eigen directie, en opereert, in de woorden van directeur Bert Muller, volgens het warme bakker-principe. "Tempus bundelt de kracht van lokale ondernemingen in een sterke organisatie op het gebied van hardfranchise." In een tijdsbestek van drie jaar streeft Tempus naar landelijke dekking, met rond de vijftig aangesloten installatiebedrijven. De naam Tempus roept een associatie op met 'temperatuur' en klinkt prettig internationaal. Ook over het logo is goed nagedacht, met erin verborgen een huis, de zon en de begrippen 'warm' en 'koud' en 'dag' en 'nacht'. De eerste betekenis in het Latijn is 'tijd', en ook d?t is niet willekeurig. "Wie een nieuwe cv-ketel wil of een storing heeft, wil snel geholpen worden," legt Muller uit.We gaan kort terug in de tijd. In 2001 werd binnen de consumentendivisie van ENECO Energie nagedacht over de vraag of er wellicht nog ruimte zou zijn voor een franchiseorganisatie die zich puur met het installatievak ging bezighouden. Een aantal ondernemers werd benaderd en de eerste reacties waren hoopgevend. Op de markt waren al andere spelers in een samenwerkingsverband actief. "Een groot verschil met Tempus is echter dat zij breder opereren. Ze doen er bijvoorbeeld schilderwerk bij, of rekenen ook alarminstallaties en dergelijke tot hun werkterrein. Het unieke van onze formule is juist, dat wij ons concentreren op centrale verwarming en warmwatervoorziening voor de consumentenmarkt. Dat is onze core business en daarvoor zoeken wij franchisenemers." Het initiatief gaat uit van ENECO Energie Na de eerste verkenningen werd een groep van zeven ondernemers bijeengeroepen, met wie vervolgens de diepte in werd gegaan. Waaraan was behoefte, hoe moest de organisatie eruit gaan zien, enzovoorts. Tempus is letterlijk in samenspraak met actieve, veranderingsgezinde ondernemers opgebouwd en vormgegeven. Centraal stond (en staat) de lokale binding van installatiebedrijven met hun eigen, vaak jarenlang zorgvuldig opgebouwde klantenkring. Bert Muller vergelijkt deze structuur met die van de warme bakkers: allemaal specialisten met een grote klantenbinding."Dat lokale gezicht is heel belangrijk voor ons. Consumenten stellen vertrouwen in het ondernemerschap van dat specifieke bedrijf met de bijbehorende reputatie bij hen 'op de hoek'. Vandaar dat de ondernemersnaam niet verdwijnt als men onder de Tempus-vlag gaat opereren." Doen waar je goed in bent Daarmee belanden we bij ??n van de voornaamste hobbels die binnen het traject richting Tempus moesten worden genomen. Wie soms generaties lang zijn bedrijf uitsluitend onder de familienaam heeft gedreven, zal moeten wennen aan het gebruik van de nieuwe, gemeenschappelijke naam. "Ik snap die emotie wel," vertelt Muller. "Het is ook niet niks om in een formule te stappen met een grote mate van uniformiteit, maar we kunnen dat verhaal wel goed uitleggen. De markt waarover we praten, is sinds jaar en dag sterk versnipperd. Er zijn veel kleine bedrijven en enkele grote spelers, zoals Inhome en Goedgeregeld. Door toenemende concurrentie zoeken steeds meer bedrijven naar samenwerkingsverbanden. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Het wordt lastiger om de eigen kennis op niveau te houden. Consumenten worden veeleisender en willen sneller antwoord op vragen, bij storingen moet direct worden gereageerd. Dit alles vraagt veel van individuele ondernemers. Hoe houd je dergelijke processen beheersbaar? Het antwoord kan liggen in het uitbesteden van bepaalde activiteiten zodat installatiebedrijven kunnen doen waar ze goed in zijn: het installeren en onderhouden van verwarmings- en warmwaterapparatuur. Dat is d

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie