Spare Rib Express: Maaltijdbezorger in de lift

Het gaat goed met Spare Rib Express, zegt commercieel manager David Pinedo. De omzet steeg bovengemiddeld en de door-en-door Nederlandse formule zette inmiddels voet over de Duitse grens. Wat is het geheim en wat kan er nóg beter?

Op basis van alle vestigingen groeide de omzet van Spare Rib Express het eerste half jaar met 25%. Tel je de nieuwe vestigingen niet mee, dan is de omzetgroei 19%. “En ook dat is meer dan de omzetontwikkelingen in de horeca laten zien – iets minder dan 4% in het eerste kwartaal”, zegt David Pinedo. De formule profiteert volgens hem vooral van de recente activiteiten op het gebied van marketing, productontwikkeling, e-commerce en van de populariteit van maaltijdbezorging. “Wij willen uitblinken als ambachtelijke foodketen in kwaliteit, uitstraling en service. Vertaald naar de consument betekent dat dat we gemakkelijke en voedzame maaltijden leveren met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Onze porties zijn groot en de ingrediënten zijn hoogwaardig en dagvers. Ons nieuwe product bijvoorbeeld, de Angus beefburger, weegt 200 gram – zo’n 75 gram meer dan de gemiddelde burger.” In de marketingcampagne ligt de nadruk op ambachtelijkheid en voedzaamheid, daarbij inspelend op de health-trend, aldus David.

‘Kijkje in de keuken’

In 2014 is de formule gestart met een nieuwe winkelformule. De bestaande vestigingen zitten vooral op industrielocaties en zijn gericht op delivery, vertelt hij. “Zij hoeven geen gezicht te hebben. Maar voor de herkenbaarheid is het goed als vestigingen deel uitmaken van de stad. Consumenten kunnen er letterlijk een kijkje in de keuken nemen. Dat heeft alles met beleving te maken.” Dit jaar komen er vijf nieuwe winkellocaties bij. Of de nieuwe winkelformule al heeft bijgedragen tot de verkiezing in de top 3 van de foodserve-formules, volgens een landelijk GfK-onderzoek, weet hij niet.

Over de grens

Wat kan er beter? Volgens David vormen de trainingen een verbeterpunt. Op dit moment coachen doorgewinterde franchisenemers de nieuwkomers en de franchisenemers trainen zelf hun medewerkers. “Dat willen we verder gaan ontwikkelen”, zegt hij. Verder gaat Spare Rib Express de komende periode extra investeren in de online activiteiten. David: “Om het bestelgemak te verbeteren, ontwikkelden we twee apps en een mobiele website en we blijven bouwen aan ons e-commerceplatform.” 

Nog dit jaar opent de formule een vestiging in het Duitse Neurenberg. “Een andere markt”, zegt hij. “Duitsland heeft bijvoorbeeld een lager prijsniveau en een andere smaak. Zo is kipsaté er niet gebruikelijk. Duitsers eten wel meer vlees dan Nederlanders, dus daar hebben we hoge verwachtingen van – gezien ons assortiment.”

Spare Rib Express heeft 34 vestigingen in Nederland en David ziet nog veel witte vlekken. Ook de toekomst in Duitsland ziet hij zonnig in: “Het land heeft 82 miljoen inwoners, dat biedt perspectief voor significant meer vestigingen.”