Spare Rib Express

Thuisbezorger Spare Rib Express groeit door Formule is uit pioniersfase Negen jaar geleden is de fastfood franchiseformule Spare Rib Express gestart en inmiddels zijn er 23 vestigingen. Slechts ??n keer liep het franchiseavontuur door persoonlijk disfunctioneren van de franchisenemer uit op een debacle. Een compact en uitgekiend assortiment; hoogwaardige productkwaliteit, gegarandeerd dagverse producten, service, uitstraling en stipte levering vormen de succesfactoren van Spare Rib Express. De formule is strak georganiseerd. Het formuleconcept is gebaseerd op het thuisbezorgen van kant-en-klaar warme maaltijden. Er is keuze uit vier soorten spareribs, drie soorten kipsat?, mals gegrilde kippenbout of zalm. De maaltijden worden in kleurrijke dozen afgeleverd. Een gepofte aardappel met kruidenboter, verse salade met dressing en saus naar keuze horen er standaard bij.Klanten die eenmaal de weg hebben gevonden naar de Spare Rib Express, komen bijna altijd terug. De doelgroep wordt gevormd door tweeverdieners tussen de 20 en 45 jaar oud. Franchisegever Remco Robelus voorziet dat Nederland ruimte biedt aan 100 bezorgpunten. Een verzorgingsgebied telt minimaal 75.000 inwoners. Een snelle groei is niet waar de 37-jarige Robelus op inzet. Het huidige groeigemiddelde van drie zaken per jaar past beter. "Liever drie zaken goed in de markt zetten, dan tien zaken waarvan er maar drie overleven", luidt zijn formulefilosofie. Liever drie zaken goed in de markt zetten, dan tien zaken waarvan er maar drie overleven Tot twee jaar geleden groeiden de bomen voor de bezorgpunten van Spare Rib Express zo'n beetje tot in de hemel. Voor het rond krijgen van de financiering wordt het ondernemingsplan voor een startende franchisenemer geschreven op een jaaromzet van EUR 150.000,-, na vier tot vijf jaar zit de omzet meestal op circa EUR 450.000,-. De winstmarges zijn goed, vijftien tot twintig procent, waardoor investeringen in drie tot vijf jaar zijn terug te verdienen. Althans tot twee jaar terug, voor de algehele horecadip, zag het groeiscenario er zo uit. In 2002 en 2003 stabiliseerde de markt. Robelus: "Wij zijn als fastfoodleverancier misschien wel het minste geraakt door de economische neergang. Klanten vielen af maar er kwamen nieuwe voor terug. Consumenten die het te dure restaurant de rug toekeerden, stapten over op het thuis laten bezorgen van kant-en-klaar maaltijden." De fastfoodformule opereert feitelijk in een markt waarop thuisbezorgende in spareribs gespecialiseerde concurrenten van betekenis ontbreken. Keuken hart bedrijf De keuken is het hart van het bedrijf. Meestal is dat ook het werkterrein van de franchisenemer. Het formulehandboek geeft aan hoe er gewerkt dient te worden en welke kwaliteitseisen er gelden. De lat ligt hoog. Een extern bureau keurt maandelijks alle vestigingen op productkwaliteit en hygi?ne, die aan de HACCP-normen dienen te voldoen. Goede franchisenemers hoeven geen kok te zijn want het productaanbod, de receptuur van de producten en de bereidingswijze liggen vast. Eerder is hij een goed logistiek manager. De productkwaliteit wordt feitelijk vanuit de groothandel bewaakt. Spare Rib Express vestigingen worden wekelijks bevoorraad. Daarvoor hoeft niemand aanwezig te zijn. De gekoeld vervoerde producten worden door de bezorger, die een sleutel van het pand heeft, afgezet in de koeling. Het succes van de franchisenemer valt of staat min of meer bij het succesvol organiseren van het afleverproces. Enthousiasme bij het aannemen van de bestelling en tijdige aflevering door een vriendelijke koerier, maken dat er herbesteld wordt. Een Spare Rib Express franchisenemer is derhalve iemand die mensen weet te motiveren. In de ogen van Robelus dient er vooral een klik te zijn met de cultuur in de groep. Horeca-ervaring is ook geen must, onder de huidige franchisenemers zit bijvoorbeeld een ex-heftruckchauffeur, maar ook een oud-manager. Zeven werkdagen van zes uur De Spare Rib Express vestigingen kennen een zevendaagse wer

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie