SilverLine: Benzine in de aderen

Wat twintig jaar geleden begon met de aanschaf van een Rolls Royce voor de fun, is inmiddels uitgegroeid tot een unieke franchiseformule in de verhuur van oldtimers, cabrio’s en motorfietsen: SilverLine Verhuur.

Directeur Mark Stroop legt uit hoe het franchise-idee is ontstaan. “Tijdens mijn studie moest ik in militaire dienst en zo kwam ik in Engeland terecht. Daar schafte ik van mijn spaarcenten een oldtimer aan, een Rolls Royce”, vertelt Mark Stroop. “Toen een vriend ging trouwen, wilde hij graag de auto gebruiken, met mij als chauffeur. Dat bracht me ertoe om een eenmanszaakje in trouwautoverhuur op te starten, naast mijn baan. (Lachend) Dan heb je de keukentafel als kantoor en de garagebox als showroom. Maar toen ik eenmaal was ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, breidde de zaak langzaam uit, tot en met een rijschool aan toe. Inmiddels is er van alle activiteiten de verhuur van limousines, oldtimers, cabrio’s en motoren overgebleven.”

Valkuilen

Het idee om een franchiseformule op te zetten, kwam op toen het bedrijf uit het IJsselsteinse pand dreigde te groeien. Mark: “Dan kun je een groter pand betrekken en meer voertuigen aanschaffen, maar de lokale markt is op een gegeven moment verzadigd. Toen wilden we elders in het land vestigingen openen. We startten in Den Haag in 2010 een tweede eigen vestiging en die liep heel goed. Maar in de praktijk bleek het verdelen van de aandacht tussen twee zaken en mijn gezin iets teveel te vragen. Zo is in 2011 het idee ontstaan om te gaan franchisen.” Mark had de formule al helemaal in zijn hoofd zitten. Samen met een adviesbureau werkte hij die uit tot een degelijk concept en vorig jaar gingen de deuren open van de eerste franchisevestiging, in Diessen, Noord-Brabant. Dit jaar is de eigen vestiging in Den Haag verkocht aan een franchisenemer  en Mark verwacht nog dit jaar een derde en misschien zelfs een vierde franchisevestiging te openen. Door met een adviesbureau in zee te gaan, heeft hij grote valkuilen weten te vermijden, denkt hij. “We kwamen goed beslagen ten ijs. Inmiddels heb ik ook twintig jaar ervaring en ik weet wat wel en wat niet werkt.” SilverLine Verhuur doet vestigingsplaatsenonderzoek en biedt zijn franchisenemers volledige ondersteuning in de aanloop naar en bij het runnen van de onderneming. De franchisegever doet de landelijke marketing: de internetsite - met online reserveringssysteem - de landelijke beurzen, brochures, flyers en social media.

Investering

Mark zoekt kandidaten die ‘bij wijze van spreken benzine in hun aderen hebben stromen’. Ze moeten met z’n allen een bepaald doel willen bereiken maar ook creatief en origineel kunnen denken. We krijgen op dit moment erg veel aanmeldingen, vooral van jonge mannen die gek zijn van auto’s en motorfietsen. Maar de goede wil en het enthousiasme moeten wel gekoppeld zijn aan een investeringsbereidheid met minimaal 50.000 euro eigen geld.”