Rooster’s: dé culinaire franchise met aandacht voor ondernemers

Met kip als basis voor alle snacks en maaltijden die Rooster’s dagelijks vers en in eigen keukens bereidt, voorziet elke locatie klanten van een snelle hap, rijke lunch of makkelijke maaltijd. “Al onze winkels lopen vanaf het begin als een trein’’, vertelt John. “Dat is geen toeval. Voordat we met de franchise begonnen, hebben we het totale concept opgezet en gezorgd dat elk detail beschreven was en klopte. Zo waarborgen we vanaf dag één kwaliteit en uniformiteit: als je een Rooster’s binnenstapt,weet je dat het goed is. Dat schept vertrouwen, zowel voor de ondernemers als voor hun klanten.

Als Rooster’s-franchisenemer neem je dus deel aan een waterdicht concept. “Maar, je moet zelf ook wat in je mars hebben’’, zegt Henk. “Onze ondernemers hebben één gemene deler: ze zijn klantgericht.’’ En dat blijkt: mensen rijden graag om voor een maaltijd en een praatje, vaste klanten worden bij naam genoemd en er wordt gevraagd naar de vakantieplannen, hoe de sollicitatie ging, en of de rotirol vorige keer net zo in de smaak viel als de kipsaté. “Wij zijn allebei opgegroeid in een poeliersfamilie en in de zaak ging het precies zo’’, zegt Henk. “Zij hebben ons alles geleerd. Zowel over ondernemen, als wat het betekent om echt aandacht te hebben voor je klanten en een oprechte band met ze op te bouwen. Het is fantastisch om dat terug te zien bij Rooster’s.’’ 

Zoals Rooster’s-franchisenemers een band scheppen met hun klanten, staan Henk en John altijd klaar voor de winkeleigenaren. “We zijn dag en nacht bereikbaar. Als iets niet loopt, of we kunnen het niet direct oplossen, liggen we er weleens wakker van. Dat geldt voor ons allebei’’, zegt Henk. John knikt: “We gaan hard, dus moeten we ook leren loslaten. In het begin draaien we altijd mee. Nu zien we dat een nieuwe ondernemer na twee weken zijn vestiging helemaal onder de knie heeft en het geweldig doet.’’ 

Omdat elke Rooster’s-ondernemer andere talenten heeft, krijg je een ijzersterke pool van mensen met kennis uit allerlei vakgebieden. De één is steengoed in communicatie, de ander scoort een tien op boekhouding. “Wij vinden het belangrijk dat onze ondernemers bijdragen. Zo betrekken we ze bij kwesties als productontwikkeling en prijsbepaling, maar ook bij grotere beslissingen.’’ Alle Rooster’s-eigenaren hebben dus inspraak op verschillende niveaus waar ruimte is voor eigen inbreng. “Het belangrijkste is dat er ruimte is voor zakelijke en persoonlijke groei’’, voegt Henk toe. “En dan wel op het tempo dat bij die persoon past.

’’Qua zakelijke groei zit het bij Rooster’s wel goed. Er staan een paar potentiële nieuwe locaties op de wensenlijst én binnenkort opent Rooster’s’ allereerste Food Corner een kiprestaurant waar je na het winkelen of voor de film een hapje kunt eten. “Hetconcept staat, de menukaart is klaar en we hebben er zin in. En onze ondernemers ook: als de eerste locatie een succes wordt, willen we ze elk de mogelijkheid bieden om zelf een Food Corner te openen.’’ Veel kansen dus,bij Rooster’s. “Ook dat heeft te maken met de betrokkenheid die we voelen’’, zegt John.

“Wij willen groeien, zodat onze ondernemerskunnen groeien. Als zij gelukkig zijn, is hun team gelukkig en dat proef je vervolgens weer terug in de gerechten die klanten met een glimlach mee naar huis nemen. Zo is het echt.

’’Het liefst zien de Rooster’s-oprichters hun franchise als een bijzondere wisselwerking tussen hen en de ondernemers. “We zijn een hecht team. De lijntjes zijn kort, de betrokkenheid groot en we bespreken alles voor we een beslissing nemen. Zo komt niemand voor verrassingen te staan en blijven we zelf ook scherp. Een simpele vraag kan je soms net een andere kant op sturen.’’ En als je vraagt hoe de ideale Rooster’s-ondernemer eruitziet, is het antwoord helder: “We moeten onszelf kunnen herkennen in een ondernemer, zo weten we dat we dezelfde taal spreken en dat de neuzen dezelfde kant op staan: richting de toekomst. Daarbij is inzet het belangrijkste. Als we zien dat iemand potentie heeft met eigen ideeën komt die een aanvulling zijn op het team, is dat een goed voorteken.’’ 

Met de veranderende markt groeit Rooster’s’ populariteit met de dag. “We zitten er bovenop, want we barsten bijna uit onze voegen’’, vertelt John. “We zijn constant op de hoogte van wat er speelt in de markt door er zelf op uit te gaan en om ons heen te kijken. Als de wind draait, is het zaak dat je daar als ondernemer in meegaat. Zo blijf je bij de tijd en loop je zelfs wat vooruit. Een voorbeeld: we zijn nu bezig met vleesvervangers die écht goed en van hoge kwaliteit zijn. We willen dat iedereen bij ons terechtkan in de toekomst.’’

Het is duidelijk: Rooster’s is met twee gedreven, betrokken oprichters en een topteam aan ondernemers een uniek franchiseconcept dat succes ademt. ‘Als je voor jezelf wil beginnen, doelgericht bent en weet hoe compromissen gesloten worden, hoor je bij ons’, besluiten Henk en John. Voor wie interesse heeft: meer informatie vind je via Franchise+, of ga eens langs bij een van de zes vestigingen om zelf de warmte en het fantastische eten te ervaren. Je wil waarschijnlijk nooit meer anders.