Richter Response
Marketing Adviesbureau Richter Response Marketing is rendement Wie met Erik Richter van Marketing Adviesbureau Richter Response uit Zwolle praat, krijgt geen lading terminologie over zich uitgestort. "Wij staan een no-nonsense aanpak voor," aldus Richter. Hij begon zes jaar geleden vanuit een zolderkamertje, dat inmiddels is verruild voor een fraai kantoorpand. En alleen is hij ook niet meer: het bureau telt vijftien medewerkers. In 1998 ging Richter in zee met een eerste franchisenemer, Dinie van Guldener uit Ochten, die de regio's Gelderland en Noord-Brabant voor haar rekening neemt. Bij haar hebben zich intussen nog vier anderen gevoegd. Erik Richter is ambitieus: vorig jaar ging hij de Belgische markt op, hij is bezig in Duitsland en wil op termijn naar 28 vestigingen in deze drie landen. "We hebben ons tot nu toe bewust verstopt," vertelt Richter. "Je kunt namelijk beter low-profile opereren totdat het succes zich begint af te tekenen en daarna pas naar buiten treden. Dit moment is inmiddels aangebroken: we willen verder in de markt penetreren." De werving en selectie van nieuwe franchisenemers is uitbesteed aan Koelewijn & Partners uit Baarn. "Zij hebben een grote kennis en ervaring op franchisegebied," zo verklaart hij de keuze voor deze partner. Drempel verlagen Erik Richter had het groeiscenario al vroeg in zijn hoofd, vanaf het ogenblik waarop hij startte. "Ik zag goede mogelijkheden voor expansie op franchisebasis van de door mij ontwikkelde formule. Waarom? Ten eerste was de belangstelling voor franchise groeiende, ook in de zakelijke dienstverlening waarmee wij ons bezighouden. De stap naar het zelfstandig ondernemerschap is groot, de slagingskans relatief beperkt. Met franchising kun je de drempel verlagen, mits je een goede formule en een adequate begeleiding aanbiedt. Kijkend naar het vakgebied marketing moet ik vaststellen dat veel zelfstandige adviseurs/consultants van de ene klus naar de andere gaan. Meestal sluiten die twee niet naadloos op elkaar aan en zit je tijdelijk zonder werk. En dan? Wij voorkomen dergelijke gaten, door de inzet van ons netwerk en een sterk ontwikkeld facilitair apparaat. Ik wilde tevens een platform cre?ren voor de uitwisseling van kennis en ervaring. Waarom zou je als ondernemer het wiel moeten uitvinden als een ander dat al voor je gedaan heeft? Binnen de formule zijn diverse marketingspecialisaties verenigd, waardoor we optimaal gebruik kunnen maken van elkaars expertise. We bundelen kennis, wat in de praktijk uitstekend blijkt te werken. Deze knowhow is onder meer beschikbaar in de vorm van casu?stiek, materiaal uit de praktijk dat in een database verzameld is en ter beschikking staat aan de franchisenemers." Ook andere zaken zijn centraal geregeld, waaronder administratieve ondersteuning, facturering en toegang tot het relatienetwerk van de formule. "We kunnen tal van schaalvoordelen bereiken door intensief samen te werken, onder andere op inkoopgebied," stelt Richter. Een nieuwe franchisenemer investeert in het kopen van het economisch gebruiksrecht. "Je betaalt voor de naam en de expertise die erin zit. Een franchisenemer pakt iets op dat marktrijp is, volwassen. Hij of zij kan er direct mee aan de slag. De essentie van franchising is dat er sprake is van tweerichtingsverkeer, het gaat om een samenwerkingsmodel. Het succes van de franchisenemer is het succes van de franchisegever; je versterkt elkaar. Daarnaast kan franchising worden beschouwd als een strategisch concept." Maatpak en misverstanden Erik Richter is een echt marketingdier. We belanden vrijwel vanzelf bij het vakgebied waarop hij al ruim twintig jaar actief is."Het aardige van het vak marketing is dat het geen wetmatigheden kent. Vanzelfsprekend werken we allemaal vanuit een zeker basisprincipe. Een klant heeft een communicatieprobleem en zoekt professionele hulp om hierop een antwoord te geven. Nu is die klant niet de enige met een dergelijk probleem, want, met een variant op Orwell: alle problematiek is gelijk