Primafoon

Positieve ontwikkeling rond overname Primafoons Vlak voor het Paasweekend meldde KPN een positieve doorbraak in de gesprekken met de Primafoon-franchisenemers over een overname van de franchiseformule door de Retail Development Company (RDC). Eerdere gesprekken tussen KPN en haar franchisenemers leidden tot een impasse. Daar lijkt een einde aan te komen nu de franchisers op hoofdpunten overeenstemming hebben bereikt met de toekomstige franchisegever RDC. Medio april moet duidelijk worden of KPN op haar beurt kan instemmen met de eisen van haar franchisenemers en RDC. "Wij konden ons niet vinden in het businessplan van RDC," licht Wim Rottier, voorzitter van de KNP-franchisevereniging toe. "Wij hadden onze vraagtekens bij het voorgestelde assortiment. Dat was volgens ons te beperkt om de continu?teit te waarborgen. Daarom zijn we met RDC opnieuw rond de tafel gaan zitten. Het resultaat daarvan is dat het businessplan is aangepast. Daarover zijn wij nu wel positief. We gaan binnenkort opnieuw met KPN onderhandelen om te kijken of we eruit kunnen komen."KPN en Retail Development Company (RDC) zijn sinds begin maart exclusief in gesprek over de overname van veertig Primafoon-vestigingen die in handen zijn van franchisenemers. Bovendien voeren KPN en RDC gesprekken over de overname van tien eigen Primafoon-vestigingen van KPN die op de nominatie stonden om gesloten te worden. Als overeenstemming wordt bereikt zal RDC deze winkels onder een nieuwe naam exploiteren. Daartoe hebben RDC en KPN een intentieverklaring getekend. Deze transactie past in de nieuwe strategie van KPN om zijn retailorganisatie te hervormen. KPN zal zelf de Primafoonformule blijven exploiteren en uiteindelijk ongeveer honderd eigen winkels overhouden. Maar de franchisenemers voelen daar niets voor. KPN-woordvoerdster Martine Kooreman desgevraagd: "Wij hopen er nog altijd uit te komen met de franchisenemers. Het is duidelijk dat de huidige situatie met deels eigen vestigingen, deels een franchiseformule voor geen van de partijen bevredigend is. Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. Wij verschillen van mening met onze franchisenemers hoe je dat gestalte moet geven." "Het voorgestelde assortiment was volgens ons te beperkt om de continu?teit te waarborgen" De franchisevereniging beseft dat de activiteiten voortgezet moeten worden onder een andere naam. Primafoon blijft de merknaam van de eigen KPN-vestigingen. Wim Rottier: "De financi?le afwikkeling daarvan is nog ??n van de gesprekspunten. Wat wij belangrijk vinden is dat wij het volledige KPN-assortiment ook in de toekomst kunnen blijven voeren." De voorzitter van de franchisevereniging sluit niet uit dat het assortiment wordt uitgebreid met andere telefonie-aanbieders. "Het is niet uitgesloten dat we multibranded zullen worden, dus meer merken zullen voeren. Daar moeten we nog overeenstemming met KPN over bereiken." RDC RDC is een holding, die is ontstaan uit de ontwikkeling van een aantal detailhandelsketens op de markt van boeken, papierwaren, multimedia, infotainment en kantoorartikelen. RDC exploiteert momenteel de ketens Plantage Boekhandel (21 vestigingen) en Read Shop (80 kiosken). RDC zal het huidige assortiment in de betreffende winkels uitbreiden met multimediaproducten zoals digitale camera's, dvd's etc. In verband met het aan te bieden assortiment zal RDC dealer worden van KPN. Strategie Het afstoten van de franchiseformule past binnen de strategie van KPN om het concern af te slanken. Eind maart moest het concern een verlies bekendmaken van ruim 7 miljard euro. Het grootste verlies dat ooit in Nederland door een concern werd geleden heeft te maken met de tegenvallende resultaten in de nieuwe technologie. Het bod om de moderne UMTS-technologie bleek achteraf te hoog. Deze tegenvaller veroorzaakt jaarlijks forse rentekosten. Daarnaast bleek de waarde van de Duitse KPN-dochter E-Plus beduidend minder te zijn dan waarvoor KPN het bedrijf had overgenomen. Dit verlies is

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie