The Phone House: een uniek franchiseconcept

Kwaliteit van dienstverlening, een breed en aantrekkelijk productaanbod en servicegerichtheid. Dat zijn de kernwaarden van The Phone House, de grootste en snelst groeiende retailketen voor mobiele telefonie in Europa. De markt voor mobiele telefonie blijft zich continu ontwikkelen met nieuwe producten, diensten en technologieën. Dat maakt deze sector ook voor ondernemende franchisers nog steeds heel aantrekkelijk.

Volgens Robin Vos, head of franchise bij The Phone House, biedt het bedrijf als grote Europese speler een uniek franchiseconcept. “Onze Europese aanwezigheid zorgt voor schaalgrootte en centrale inkoop, waardoor we de scherpste prijzen kunnen bedingen bij leveranciers en operators. Dat prijsvoordeel komt rechtstreeks ten goede aan consument en franchisenemer. Daarnaast is ons enorme succes bij klanten ingegeven door ons onafhankelijke en onpartijdige advies en ons brede aanbod. Deze strategie van kwaliteit en scherpe prijzen is een belangrijk fundament geweest onder ons succes van de afgelopen jaren.” Volgens Bertil van der Sluis, retail sales director bij The Phone House, hanteert het bedrijf een helder beleid voor franchisenemers: “Bij een franchiseconcept moeten wat ons betreft franchisenemers en franchisegever er beide op vooruit gaan. Je maakt het succes samen. Dat betekent onder meer dat we veel luisteren naar onze franchisenemers, die lid zijn van onze franchiseraad. We wisselen ervaringen uit, geven aan wat goed werkt en wat niet en zo bouw je aan het succes. Mede door deze aanpak zijn we de nummer één van Nederland geworden en werden we verkozen tot beste telecomformule van Nederland.”

Herkenbaarheid

Om eenheid en herkenbaarheid uit te stralen, werkt The Phone House volgens het hard franchiseconcept. Robin Vos: “Dat wil zeggen dat wij franchisenemers een totaaloplossing bieden. Franchisers beschikken over een sterke formule met een voorgeschreven winkelinrichting, verkoopwijze, garanties, reparatieservice en ons eigen Lifeline-zekerheidsplan. Zij krijgen daarnaast uitgebreide trainingen en kunnen tevens profiteren van een volledig geautomatiseerd kassasysteem en marketingondersteuning. We bieden dus een kant-en-klaar concept. De franchisenemer hoeft alleen te zorgen voor een goede locatie, startkapitaal en voor personeel dat net als wij de passie heeft om op alle punten de nummer één te zijn.”

Support Center

Om zijn franchisenemers optimaal te ondersteunen, heeft The Phone House in Amersfoort een support center ingericht. Van hieruit ondersteunt het bedrijf de fran-chisenemer op een groot aantal gebieden waaronder bedrijfsvoering, boekhouding, logistiek en verkoop. The Phone House voert in dit verband een actief beleid op het gebied van marktonderzoek, marketing en formuleontwikkeling. Dat maakt het mogelijk om innovatief te zijn in het leveren van steeds nieuwe technologieën, assortimentsgroepen en diensten. Bertil van der Sluis: “Wij voeren continu marktonderzoek uit. Daardoor weten we wat er in de markt speelt en wat de consument zoekt. We zijn vaak de eerste met nieuwe toestellen en ontwikkelden ook als eerste speciale diensten, zoals de inruilgarantie en de eigen reparatieservice.”

Voor The Phone House is training cruciaal. Robin Vos: “Wanneer je klanten goed van dienst wilt kunnen zijn, heb je verstand van zaken nodig. Daarom hechten we sterk aan training. Zo krijgt iedere nieuwe medewerker een intensieve training van negen dagen. Daarin krijgen de deelnemers een gedetailleerd beeld van de wereld van mobiele telefonie: Wat is het aanbod? Welke diensten leveren we daarbij? Hoe verkoop je de producten en diensten? Onderdeel van de training is een stage van twee dagen in een van de bestaande winkels. We sluiten het trainingstraject af met een examen. Uiteraard is het nodig bij te blijven. Daarom verzorgen we ook regelmatig producttrainingen, bijvoorbeeld op het gebied van Triple Play, UMTS, ADSL en fotografie. Ook organi-seren we verschillende franchisespecifieke trainingen.”

Marketing

The Phone House is buitengewoon actief op het gebied van marketing. Zo verschijnt er maandelijks een huis-aan-huis folder en komen er productgidsen en promotiematerialen beschikbaar voor in de winkels. Daarnaast zijn er regelmatig spotjes op radio en televisie. Voor de startende franchisenemer is een speciaal communicatiepakket beschikbaar voor shop-openingen. Verder adverteert The Phone House regelmatig in landelijke en regionale dagbladen. Uiteindelijk doel van al deze acties is dat klanten The Phone House kennen en naar de winkels komen.

NFV

The Phone House waarborgt zijn kwaliteit als franchisegever door het lidmaatschap van de Nederlandse Franchisevereniging (NFV). De NFV is een onafhankelijke organisatie die franchisecontracten toetst aan de Europese Erecode en regelgeving. Alleen als de contracten hieraan voldoen, kan een franchisegever zich bij deze organisatie aansluiten en komt de organisatie in aanmerking voor het NFV-keurmerk.

Echte ondernemer

Volgens Bertil van der Sluis zoekt The Phone House continu naar franchisenemers met ondernemersbloed. “Een typische The Phone House franchiser is een echte ondernemer, die affiniteit heeft met telecommunicatieproducten en kan beschikken over een locatie in of vlakbij het centrum van een grotere plaats. Enthousiasme, onderne-merschap, ervaring in de retail en oog voor omzet en productiviteit staan voor ons centraal in de selectie. Op dit moment is er plaats voor franchisenemers in Midden-, West- en Zuid-Nederland. We richten ons in dit verband op de kleinere plaatsen, met ongeveer 18.000 tot 35.000 inwoners en met een verzorgingsgebied van minimaal 40.000 inwoners.” Robin Vos wijst nogmaals op de voordelen van de formule. “Als franchisenemer sluit je je aan bij de een retailorganisatie die behoort tot de top in Eu-ropa. We hebben een enorme naamsbekendheid en een sterke marktpositie, waardoor er voor een ondernemende retailer volop kansen zijn.”

De franchisenemer aan het woord:“The Phone House biedt een ijzersterke formule”

Franchisenemer Jan Jouke Zwaagstra is al sinds 1998 actief op het gebied van mo-biele telefonie. Hij exploiteert inmiddels drie winkels van The Phone House in Emmen, Meppel en Hardenberg. “Ik vind mobiele telefonie na al die jaren nog steeds hét product om te verkopen. Toen ik begon, vroegen mensen mij regelmatig waar ik aan begon: alles werd maar gratis weggegeven. Maar de markt verandert constant, er is veel dynamiek en er is zeker in de laatste jaren steeds meer oog voor service gekomen. Het blijft daardoor interessant. De kracht van The Phone House ligt met name in het kant-en-klare concept dat ontwikkeld is en dat iedereen met retailbloed een prima basis biedt om in deze sector actief te zijn. Ik ben weliswaar franchisenemer, maar voel me ook ondernemer. Ik kan door middel van mijn eigen creativiteit en servicegerichtheid ervoor zorgen dat ik meer omzet maak. De formule van The Phone House staat, maar je moet als ondernemer ook zelf aan de slag.” Volgens Zwaagstra kan hij daarbij altijd een beroep doen op de organisatie en collega-franchisenemers. “Zo werken we in de franchiseraad nauw met elkaar samen. The Phone House praat ons bij over ontwikkelingen en wij geven aan waar verbetering in de samenwerking mogelijk is. Uiteindelijk gaat het erom dat we als leveranciers van mobiele telefonie onze klanten de beste service bieden. De samenwerking met The Phone House ervaar ik daarbij als optimaal. Er zit in Amersfoort een superteam dat ons als franchisenemers maximaal ondersteunt met inkoop, marketing, advies en begeleiding.”

The Phone House

Werkt met ondernemers sinds 1998    
Entreegeld € 17.500    
Jaarlijkse fee’s 7,8% van de omzet  
Totale investering minimaal € 80.000  
Benodigd eigen vermogen minimaal € 40.000  
Gemiddelde omzet per vestiging meer dan € 700.000  
Type samenwerking Hard franchise  
Lid NFV? ja    
Netto verkoopoppervlakte tussen de 40 en 120m2
Locatieomschrijving voornamelijk A1, maar ook A2
Verzorgingsgebied minimaal 40.000 inwoners

Aantal vestigingen:

2002: 56 eigen en 6 zelfstandig
2003: 78 eigen en 11 zelfstandig
2004: 78 eigen en 28 zelfstandig
2005: 84 eigen en 53 zelfstandig

Buitenland: Meer dan 1700 in heel Europa