‘Papa John’s biedt goed toekomstperspectief’

De Amerikaanse pizzaformule Papa John’s streek in 2016 in Nederland neer met grote ambities. Nog geen twee jaar later zijn er zeventien vestigingen en zoekt de formule naar nog veel meer gedreven en toegewijde ondernemers die deelgenoot van het succes willen worden. Joshua Rijnders (25) was manager bij Domino’s Pizza maar wilde op eigen benen staan. Papa John’s bood hem daar een uitgelezen kans voor. De jonge franchisenemer heeft een mooi groeipad voor zichzelf uitgestippeld.

In het hart van Hoofddorp bevindt de vestiging van Papa John’s zich in gezelschap van nabije concurrenten en veel andere horecagelegenheden. Veel traffic dus op deze prima locatie. Dat dacht Joshua Rijnders ook toen hij de kans kreeg om de vestiging over te nemen. Hij viel ook voor de inrichting en omvang van het afhaalrestaurant. “Persoonlijk vind ik dit de mooiste winkel van Papa John’s in Nederland. Er is heel veel ruimte voor de klanten.”

Hij is best trots en vast van plan een succes van zijn onderneming te maken. Voor ons ligt The Mexican, zijn favoriete pizza die hij heeft uitgekozen voor de foto, en om te proeven. De pizza van gemiddelde grootte ziet er netjes uit, met mooie korst en ingrediënten zoals pepers en rundergehakt egaal verdeeld. De bodem is dun, maar het is niet de dunste versie. Dat is de flinterdunne ‘authentic thin crust’. 

De smaak is uitgebalanceerd met kruidig vlees, sappige en goed gegrillde paprika en pittige pepers, maar niet te pittig. Volgens de jonge ondernemer is deze proefpizza illustratief voor alle pizza’s van de formule. “Bij Papa John’s nemen we echt de tijd om een mooie pizza te maken. Je ziet bijvoorbeeld geen verbrande korsten en de ingrediënten zijn met zorg en aandacht over de pizza verspreid.” Hij weet het zeker: “Onze pizza’s zijn echt lekkerder dan die van de concurrenten.” Onder zijn klanten is overigens de chicken bbq pizza favoriet en van de vegetarische opties is dat de hot pepper passion. 

Distributiecentrum

Zijn lofzang op de kwaliteit komt overeen met de slogan van het bedrijf: better ingredients, better pizza. Zo wordt er alleen maar vers deeg gebruikt en is de tomatensaus afkomstig van de beste tomaten uit Californië, die binnen zes uur geplukt en verpakt worden. Het onderscheid in kwaliteit is de uitkomst van een ontwikkeling van 33 jaar. Van de eerste Papa John’s in 1985 in Jeffersonville, Indiana, tot de huidige circa 5.000 vestigingen van de franchiseformule in ruim vijftig landen wereldwijd. 

In Europa heeft Papa John’s vestigingen in verscheidene landen, waaronder meer dan 400 in het Verenigd Koninkrijk. Ook in Nederland worden franchisenemers vanuit het lokale hoofdkantoor in Amstelveen op weg geholpen om een sterke eigen onderneming voor de lange termijn op te bouwen. Onlangs werd in Leiden nummer 17 geopend. De formule beoogt de komende jaren in Nederland door te groeien naar meer dan 250 vestigingen.

Ook Joshua Rijnders plukt de vruchten van de support van de franchisegever. “De marketingspecialist komt regelmatig langs, bijvoorbeeld met posters van pick-up deals. Dat helpt mij zeker in mijn omzet. En binnenkort gaan we direct mails sturen naar klanten die een tijdje niet hebben besteld. Ik gebruik het allemaal graag.” Daarnaast kan hij 24 uur per dag bellen voor hulp bij kassaproblemen of ICT. “En de leveringen worden tot aan de koeling gebracht, dat is ook heel prettig.” Die leveringen komen vanuit het distributiecentrum in Nieuwegein waar ook het deeg wordt geproduceerd.

Dat hij op zijn vijftiende een koksopleiding volgde komt nu goed van pas in de keuken van zijn fastfoodrestaurant. Ook de ondernemingsgeest openbaarde zich al vroeg bij Joshua. Hij probeerde het op zijn zeventiende jaar als zelfstandig ondernemer, maar de kosten voor het eenmansbedrijfje in webdesign waren te hoog. Wat volgde was een loopbaan van onderop in de retail en fastfood. Van kassamedewerker vrij rap tot bedrijfsleider van vestigingen van Domino’s Pizza in Amsterdam. Daarnaast volgde hij een mbo-opleiding tot manager in de fast service. 

Deegmanagement

Het idee om voor zichzelf te beginnen als franchisenemer van een fastfoodformule had hij al zo’n twee jaar voordat hij voor Papa John’s koos. Het werd allemaal concreet na een e-mail van Franchise+ waarin een overname van een vestiging werd aangeboden. Daarvoor had hij al zijn zinnen gezet op een nieuwe vestiging van Papa John’s in Hilversum. Dichtbij Bussum, waar hij met vriendin en pasgeboren dochter woont. Het werd iets verderop de andere richting uit, in Hoofddorp. Ook omdat de investeringen te overzien waren. Al met al was de kans te mooi om te laten lopen. 

Maar er waren voor hem meer fundamentele argumenten om voor Papa John’s te kiezen. “Hier heb ik een goed toekomstperspectief. Het is een nieuwe speler op de markt met daardoor nog heel veel vrije postcodegebieden. Daarnaast heeft Papa John’s de lekkerste pizza’s.”

Vanaf april werkte hij eerst twee maanden in de winkel onder supervisie van een regio-manager, voordat hij de zaak overnam. Dit was ook zijn opleidingsperiode. In die tijd volgde hij ook een online trainingsmodule waarin veel procedures worden behandeld, zoals het omgaan met de klanten en het deegmanagement. Het deeg moet bijvoorbeeld een uur buiten de koelkast gestaan hebben voordat het verder wordt bereid. 

Eigen team

Nadat hij op 11 juni het contract ondertekende werkte hij 53 dagen lang dagelijks in zijn nieuwe zaak. “Toen heb ik toch maar een dag vrij genomen.” Die werkmarathon was gewoon noodzakelijk om alles goed op de rit te krijgen, vertelt hij. Zo stelde hij zijn eigen personeelsteam samen, grotendeels uit mensen waarvan hij weet wat hij aan ze heeft: twee broers, een zus, neven en nichten en kennissen. “Ze staan altijd voor me klaar. Het eigen personeel heeft echt een omslag in de zaak gemaakt.”

Hij zag de omzet met een derde groeien sinds hij twee maanden geleden startte. De franchisegever heeft hem goed op weg geholpen, benadrukt hij. Niet alleen met opleidingen en begeleiding maar ook met financiële voordelen. Verder wordt ook hij als franchisenemer scherp gehouden met een bezoek van een mystery shopper van Papa John’s eens in de maand. Die moet de ervaring minstens met een 8,75 beoordelen. “Dat is prima. We zeggen dat we beter zijn, dan moeten we dat ook waarmaken.”

Zijn groeiplannen heeft hij al aardig voor ogen. Wanneer hij de investeringen in deze winkel heeft terugverdiend en zijn oudere broer goed is ingewerkt en klaar is om bedrijfsleider te zijn in de huidige vestiging, wil Joshua een volgende openen. Het liefst in een postcodegebied in de buurt. Vervolgens staat hetzelfde trucje op het programma: een goed team formeren, dat team onder leiding van een winkelmanager de vestiging laten draaien en een volgende vestiging openen. Zo kan hij voorlopig vrijwel ongelimiteerd uitbreiden. Hij denkt zelf aan vijf tot tien winkels in de komende zeven tot tien jaar.

Franchiseraad

Ook heeft hij ambities de franchisenemers te vertegenwoordigen en zich samen met de franchisegever in te zetten voor de verdere verbetering van de formule. “Ik zou graag een franchiseraad willen oprichten en ik heb al een paar franchisenemers gesproken die mee willen doen.”

Voorlopig is hij nog druk doende van de winkel in Hoofddorp een succes te maken. Met name in de weekenden denkt hij nog de nodige omzetstijging te kunnen realiseren. Ook merkt hij dat de Hoofddorpers graag ter plekke komen eten en wil daarom meer zitplaatsen maken. Hij heeft er ook de ruimte voor. “En voor ons is het ook leuk. Het is echt koken en serveren. We brengen het eten aan tafel en vragen hoe het smaakt. Het is ook een manier om nog meer in contact te komen met je klanten. Want vaak kun je aan de gezichtsuitdrukking al opmaken hoe het smaakt.”

Het moet wel in je zitten, die gastvrijheid en mensgerichtheid, om te slagen als franchisenemer bij Papa John’s. Om vervolgens te beoordelen of de formule bij je past, heeft Joshua wel een paar tips voor starters. “Kom een praatje maken met mij, of met het hoofdkantoor. Dan krijg je het beste beeld. En probeer de pizza’s uit. Want je moet ze ook echt lekker vinden.”

Franchisenemers gezocht

Papa John’s wil doorgroeien naar meer dan 250 vestigingen in Nederland. Veel locaties zijn binnenkort gereed om te openen. De formule biedt de lokale ondernemers uitgebreide support, zoals het vinden van een locatie, het opbouwen en inrichten van de winkel, hulp bij financiering en training. De starters kunnen zich door de ontzorging vooral op hun training focussen. Geïnteresseerde franchisenemers kunnen zich melden via papajohns.co.nl/franchise.