De ondernemer als lokale held

“Wij zijn de onafhankelijke expert die de consument begeleidt in de snel veranderende wereld van technologie en connectiviteit”, zegt franchisedirecteur Rogier Mantingh van telecomformule Optie1. Kersverse franchisenemer Bart Kemp kan zich daar helemaal in vinden: “Je kijkt echt alles na voor een klant, je bent een persoonlijk aanspreekpunt.”

Optie1 is opgericht in 2006 als onafhankelijke retailer. “We hadden al wel de providers, zoals KPN en Vodafone. Maar er was ook behoefte aan onafhankelijke aanbieders”, vertelt Rogier Mantingh. Die onafhankelijkheid is anno 2018 nog steeds belangrijk. “Onze experts geven een deskundig, onafhankelijk advies, helemaal afgestemd op de klant.”

Welkom

Franchisenemer Bart Kemp, ooit als verkoper begonnen bij KPN, doorliep in elf jaar een snelle carrière bij de telecomprovider en runde uiteindelijk als manager een eigen winkel. Toen vatte de gedachte post dat hij dit toch ook voor zichzelf moest kunnen. “Mijn ouders hebben altijd een kledingwinkel gehad, dus ik had een voorbeeld”, vertelt hij. Daar kwam bij dat hij als manager in een KPN-winkel steeds minder vrijheid kreeg om zelfstandig beslissingen te nemen. “Dat is een goede filosofie vanuit het bedrijf maar ik hou van zélf lekker creatief dingen uitzoeken en soms op je bek gaan om weer wat verder te komen”, aldus Bart. 

Hij oriënteerde zich op de telecommarkt. “Het is zonde om zoveel ervaring weg te gooien en ik vind het onwijs leuk om te doen. Het is mijn kracht om mensen daarin te helpen en te begeleiden.” Hij bekeek diverse websites en belde wat in het rond. Bart: “Bij Optie1 voelde ik me vanaf het begin welkom. Het is een vrij kleine organisatie en de mensen zijn heel warm. Ze geven je het gevoel dat ze niet alleen op eigen winstoogmerk gericht zijn maar vooral op de ondernemer. Ze zijn er voor jou en niet andersom.” 

Held

Rogier beaamt dat: “De ondernemer staat bij ons centraal, wij geloven dat hij de meerwaarde biedt. Hij kan dan ook zijn eigen ondernemerschap uitbuiten. Wij faciliteren diensten als centrale marketing, een online aanwezigheid en een crm-systeem. We zijn ons ervan bewust dat wij er zijn om de ondernemer sterker te maken. Natuurlijk zijn er spelregels, anders ben je geen sterke eenheid, maar wij betrekken de ondernemers maximaal bij waar we naar toe gaan. Ondernemers als Bart weten als geen ander wat er nodig is op de winkelvloer. Zij zijn de lokale held.”

Op 2 oktober 2017 ging de winkel van Bart open. In Beverwijk. Toevallig naast de KPN-winkel waar hij als manager werkte. “Daar werken mijn ex-collega’s, ik ken ze allemaal. Er heerst een grote gunfactor; als zij het niet hebben, sturen ze de klant naar mij door. En andersom.” De eerste maanden verlopen goed. “Supergoed zelfs”, zegt Bart. “Ik had niet verwacht dat het zo snel zou aantrekken. Ik zit op een A1-locatie, dat hebben niet veel Optie1-winkels. Ik ben geboren en getogen in Beverwijk en heb daardoor redelijk wat inloop. Als ik op die eerste maanden terugkijk, mag ik echt mijn handen dichtknijpen.”

Koffie

Bart heeft vooralsnog geen medewerkers maar wil die wel. “Ik wil niet altijd in mijn eentje staan. Soms staan er 4 of 5 mensen te wachten. Gelukkig heb ik in de horeca gewerkt en geleerd hoe ik mensen in de winkel kan houden. Door koffie aan te bieden bijvoorbeeld. Ik heb ook een tv, dan geef ik ze de afstandsbediening. Maar er zijn momenten dat het een gekkenhuis is. Ook wel momenten dat er bijna niemand in de winkel is, hoor. Daar is geen peil op te trekken.” Een medewerker inzetten, is daarom nog lastig, vindt hij. “Op zaterdag word ik overlopen. Maar om alleen iemand voor de zaterdag in te zetten is moeilijk. Je hebt best wat scholing nodig om het verhaal goed te vertellen. Ik wil kwaliteit leveren.”

Tevreden

Wat maakt Optie1 anders dan andere telecomwinkels? Bart: “De servicegraad. De service die ik verleen, gaat net even een stapje verder voor een klant. Je kijkt echt alles na, je bent een persoonlijk aanspreekpunt. Verder kunnen wij onafhankelijk advies geven – ik werk met zeven providers. Ik bied ook reparaties aan. Daarbij krijgt de klant zijn toestel meestal binnen een dag weer terug en in de tussentijd krijgt hij een leentoestel.”

In eerste instantie had Bart de ambitie om na zijn eerste snel een tweede en derde winkel te openen. “Nu ben ik kritischer”, zegt hij. “Eerst deze winkel maar eens goed op de rit krijgen. Daarnaast: hier in Beverwijk gaat het relatief makkelijk omdat ik een soort bekende Beverwijker ben. Start ik in Zaandam, dan is dat een heel andere uitdaging. Je kan ook tevreden zijn met de successen die je behaalt. Maar mezelf kennende: als het eenmaal loopt, heb ik vast wel een nieuwe uitdaging nodig.”

Energie

Op dit moment test Bart een nieuw idee van Optie1: energie in het assortiment. Want: “Is een telecomwinkel in deze vorm over 10 jaar nog rendabel? Dat is het mooie van Optie1: die kijkt verder.”

Rogier: “De toekomst is heel breed. Wij waren een telecomspeler, maar wij ontwikkelen ons mee met de technologie. De thuissituatie wordt steeds slimmer dankzij het Internet of Things. De smartphone speelt een centrale rol in die technologische ontwikkeling. Energie is nauw verbonden met wat wij doen. Daar ligt mogelijk een interessante toevoeging op ons kernassortiment – dat wil zeggen oplossingen in connectiviteit en aanverwante producten.”

Optie1 heeft nu 65 winkels, de groeiambitie is minimaal 100 binnen afzienbare tijd. “We zitten wat meer in provinciale gebieden en er zijn nog veel gebieden waar onze rol nog niet goed wordt ingevuld”, aldus Rogier.