Natuurvoeding booming
Natuurlijke voeding is booming business Gewoon, lekker en goed. Onder dit motto brengt de Natuurwinkel, de franchiseketen van de Natuurvoedings Winkel Organisatie (NWO), biologische en biologisch-dynamische geteelde producten als normaal aan de man. Dat lukt steeds beter. De marktaandelen van biologische producten stijgen elk jaar weer en natuurlijke voeding is in een alsmaar bredere laag van de bevolking gemeengoed aan het worden. Albert Heijn wil binnen enkele jaren alleen nog maar onbespoten producten in de schappen. Zuivel- en voedingsconcern Wessanen gaat nadrukkelijk kiezen voor speciale en reformvoeding. In de Daltonstraat 38 te Harderwijk kijkt NWO-directeur Frans Witteveen vanuit zijn bureaustoel glimlachend naar deze ontwikkelingen. Van concurrentie van de grote retailbroeders wil hij niet horen. "Integendeel. Het is prachtig al die aandacht voor onze branche. Het zal ons alleen maar meer omzet geven. Ik heb dat vanaf het begin gezegd. Aanvankelijk wilde een aantal van onze franchischenemers antwoorden met een prijzenslag, maar dat is niet de weg," stelt Witteveen. Cijfers van het CBL, Centraal Bureau voor Levensmiddelen, bewijzen zijn gelijk. De omzetstijging binnen de speciaalzaak of speciaalsupermarkt als de Natuurwinkel, die uitsluitend biologisch geteelde en geproduceerde producten aanbiedt, bedraagt 7,1%, tegenover 3,4% in de normale supermarkt. Het zijn cijfers die wel enige relativering vergen. Van alle verkochte voedingsmiddelen is 0,8% biologisch en daarvan wordt 0,6% verkocht in de Natuurwinkel en daaraan verwante zaken. Witteveen: "Voor 2004 streven we een verdubbeling van de omzet na, maar dan nog zijn we altijd relatief klein." NWO innovatief De NWO opende in 1999 9 nieuwe formulewinkels, dit jaar tot nu toe 14. Nederland heeft nog ruimte voor 75 van deze nieuwe formulewinkels onder de vlag van Natuurwinkel. De NWO heeft Nederland met 40 witte vlekken voor vestiging op de kaart gezet. Afhankelijk van het aantal inwoners van het gebied is berekend hoeveel omzet haalbaar is. Bij gebrek aan ondernemers of franchisenemers heeft NWO dit jaar drie goede vestigingsopties in witte vlekken moeten laten schieten. Het ging om twee locaties in de Randstad en ??n in het noorden van het land. "Ontzettend jammer," zegt Witteveen erover. Ideale franchisenemer Natuurlijk heeft hij gezocht naar antwoorden op het waarom. Van oudsher is het een branche met een idealistische achtergrond en idealisten zijn in beginsel behoudend, waardoor het imago naar buiten toe al gauw wat stoffig wordt. Hoe omschrijft Frans Witteveen de ideale franchischenemer voor de Natuurwinkel? "Het is vooral een winkelmanager met affiniteit voor het milieu en gezondheid. Laat ik het zo zeggen: het verwerven van productkennis is gemakkelijker dan het worden van een goede winkelmanager. Duurzaamheid en zakelijkheid bijten elkaar niet." De NWO-directeur, die begin 1999 bij de franchiseketen van de Natuurvoeding Winkel Organisatie begon, zegt het met enige omzichtigheid. Sommige van zijn beslissingen zijn door een aantal oudgedienden best als pijnlijk ervaren. Het heeft tot afhaken geleid, maar uiteindelijk meer tot groei. Geld en veel energie is gestoken in winkelbegeleiding. De NWO telt inmiddels vijf van deze adviseurs. De nieuwe formulewinkels vari?ren in grootte van 150 tot 600 m? en voeren een assortiment van 4.000 tot 10.000 producten. Uitgangspunt is dat de consument in deze speciaalzaken al zijn dagelijkse boodschappen kan vinden. Ketenkosten omlaag Op het juiste moment lijkt de NWO van de grond te zijn gekomen. Nu de grote retailbedrijven zich ook op de markt van natuurlijke voeding richten, is het zaak om met sterke eigen benen stevig op de grond te staan. Na het ingecalculeerde verlies in het eerste NWO-jaar, een bescheiden winst voor 1999, voorziet Witteveen voor dit jaar opnieuw een beter bedrijfsresultaat. "Geld dat we hard nodig hebben voor in