Music Store: King in music
'Breinpositie bij consumenten in muziek opbouwen' Music Shop, Music Store en Music House zijn onlangs samengesmolten tot ??n formule: Music Store. Vooralsnog gaat het om zo'n 150 winkels, maar de ambities liegen er niet om. "Wij verwachten op den duur te kunnen groeien naar een landelijke keten van 350 vestigingen," aldus Rick Guurink, directeur-eigenaar van Rigu Rotonde. De missie van Music Store: de Nederlandse nummer ??n worden als muziekwinkelmerk. Vrij vertaald: King in music. Het eerste deel van de ombouwoperatie moet nog voor eind dit jaar zijn afgerond. Het segment home-entertainment valt uiteen in een drietal productgroepen: muziek, beelddragers (video, dvd) en games (cd-rom). In dit segment is op de Nederlandse markt een beperkt aantal grote spelers actief. Verreweg de grootste is Free Record (groep), gevolgd door Rigu Groep, Blokker Groep, ECI (postorder) en Hermans Groep. Samen zijn ze goed voor ongeveer de helft van de totale consumentenomzet, die vorig jaar 1,75 miljard gulden bedroeg. De groei zit er nog steeds in, met name dankzij de komst van het medium dvd. "In muziek alleen zijn wij waarschijnlijk de grootste," vertelt Rick Guurink. "En dat is ook precies waar onze core business ligt en zal blijven liggen. Music Store gaat zich profileren als d? merkwinkel waar consumenten tussen de 20 en 40 jaar komen. Deze strategie zal zich in groei vertalen, waardoor onze positie op de muziekmarkt zich verder versterkt. Maar het gaat ons niet alleen om kwantiteit, Music Store wil meer dan het verhogen van het aantal kassa-aanslagen. We willen met de formule in de eerste plaats inspirerend zijn. Kwaliteit, zowel in productaanbod als dienstverlening, staat bij ons voorop. Vandaar ook dat veruit de meeste Music Store-winkels gedreven worden door franchisers, zelfstandige ondernemers dus. Dat zijn in de regel mensen met hart voor de zaak, die een stapje harder lopen om het serviceniveau op een hoog peil te houden. Onze filosofie is: laat ondernemers z?lf hun winkel runnen, dat is het beste voor zowel omzet als marge en uiteindelijk voor het rendement." Daarnaast heeft de groep 40 eigen winkels binnen Music Store en 5 binnen de 'Sounds'-formule (nieuwe formule in popspeciaalzaken). "Waarom? Dat is heel eenvoudig. In de eerste plaats willen we markt kopen, maar even belangrijk is dat we voeling willen blijven houden met het retailvak. Als je z?lf ervaart wat het betekent om een winkel te runnen, dan kun je deze kennis vervolgens gebruiken voor je franchisenemers." Van krantenjongen tot magnaat Het verhaal van Rick Guurink doet denken aan dat van de krantenjongen die magnaat wordt. Hij begon een kleine twintig jaar geleden met een winkeltje in Delft. Vier bij vier meter, meer was het niet. Het assortiment bestond uit zijn eigen lp-collectie, zijn startkapitaal. Het waren de jaren dat de Belgische franc laag stond en de prijzen daar niet omhoog mochten. Dat maakte Belgi? aantrekkelijk voor avonturiers. Guurink ging er platen vandaan halen, ook voor collega's, en had van het ??n op het andere moment een import-groothandel. Toen ook Canada aantrekkelijk werd, met 30 procent inkoopvoordeel ?n een ruime verkrijgbaarheid van titels, werd de handel van over de oceaan betrokken met inschakeling van de KLM als vervoerder. De concurrentie ging vanaf dat moment heel anders kijken naar Rick Guurink. Maar zijn voordeel ging verloren als gevolg van Europese wetgeving. Hierdoor kregen producenten het exclusieve productierecht, wat betekende dat zij als eerste nieuwe producten in de markt gingen zetten en daarmee in feite de prijs bepaalden. We praten over begin jaren negentig, een periode waarin Guurink de omschakeling moest maken en zijn importfilosofie diende te wijzigen. Vanaf toen is hij zich min of meer noodgedwongen op de retail gaan richten. In 1992 begonnen de overnames. Eerst nam Rick Guurink 25 eigen winkels van Music House en een aantal zelfstandig opererende winkels over. Twee jaar later gaf hij Music House in franchise uit om door te kunnen groeien. Dit laatste g