McDonald’s plukt vruchten van investeringen in crisistijd

Ongeveer de helft van de franchisenemers van McDonald’s bankiert bij ABN AMRO. Zo ook Walther Jacobs. De Leidenaar is succesvol dankzij constante innovatie en investeringen. Voor dat laatste heeft hij aan een half woord genoeg bij de franchisetak van de bank.

Bij McDonald’s gebeurt alles in het groot. Veel klanten, veel personeel en regelmatig hoge investeringen om te innoveren en om zo op de muziek vooruit te blijven lopen. Voor de nieuwe huisstijl enkele jaren geleden, van druk rood-geel naar rustig groen, moesten de restaurants flink worden omgebouwd. En om aan de nieuwe methode van ‘eerst bestellen en dan pas bereiden’ te voldoen, dienden de keukens opnieuw te worden ingericht. Zo’n laatste aanpassing kost al gauw een paar ton, weet Cordi Blonk. Hij is bijna acht jaar werkzaam bij de franchisetak van ABN AMRO en kent veel ondernemers door en door. 

We zijn aangeschoven bij Walther Jacobs, in zijn restaurant aan de rand van Leiden. Voordat we in gesprek gaan, heeft hij de zaak en de medewerkers al snel geobserveerd. “Ik zie altijd dingen en blijf kritisch”, merkt hij op. “Mijn werk bestaat voor negentig procent uit mensen. Dus kom ik veel in de restaurants, om de temperatuur op te nemen.”

Hij arriveert dan met alle kengetallen van de vestigingen in zijn hoofd. Die krijgt hij iedere dag per restaurant in zijn mailbox. “Daarnaast is het onderbuikgevoel ook erg belangrijk. Vooral bij sociaal wenselijke antwoorden van medewerkers ga je toch wat verder kijken.”

Zelf ontgonnen

De geboren en getogen Leidenaar komt uit een ondernemersgezin. Zijn vader had een bakkerij in het centrum van de stad. Voordat hij zijn eigen droom ging realiseren, werkte hij op de hoofdkantoren van New York Pizza en McDonald’s. Hij zat ‘op een rijdende trein’ en parkeerde daarom zijn ondernemerswens op de achtergrond. “Steeds legde ik aan mezelf uit waarom ik die volgende stap in mijn carrière nam, maar diep in mijn hart wilde ik het echte ding: ondernemen.”

In 2006 greep hij zijn kans toen er twee vestigingen in het centrum van Leiden beschikbaar kwamen. Hij verbouwde de zaken grondig en maakte er gezonde bedrijven van. In 2011 kwam hij voor het eerst in contact met de franchise-afdeling van ABN AMRO. In dat jaar kocht hij ook de McDonald’s in Alphen aan den Rijn, waar hij dezelfde opknaptruc deed. “Met een beetje geld van mezelf en een hoop van de bank.”

Maar de meeste voldoening geeft toch wel de zaak waar we zijn, aan een invalsweg van Leiden. Sinds 2008 had hij zijn oog op de locatie. De gemeente stribbelde aanvankelijk tegen. Die houding veranderde tijdens de economische crisis in 2012. Hij waagde een nieuwe poging en na bijna drie jaar gesteggel opende hij in 2015 de deuren. “Dat was een mooi moment. Want het was geen gewone overname, ik had de plek zelf ontgonnen.”

De mensen moesten de plek ‘even in de TomTom krijgen’, maar na dat aanloopjaar loopt het nu ‘als een speer’. Dat geldt zeker ook voor de McDrive die er deel van uitmaakt. “Het is weinig zichtbaar maar maakt wel de helft uit van je omzet.”

De samenwerking met de franchisegever ervaart hij als prettig. “Het franchisemodel is ongeveer uitgevonden door McDonald’s. Beide partijen vullen elkaar goed aan. En als er dingen spelen, lossen we dat in goed overleg op.”

Gastvrijheidsbeleving

McDonald’s is trots op de eigen kweek. Menig medewerker wordt na jarenlange ervaring ondernemer. “Maar bij het aansturen van een restaurant komt meer kijken”, weet Jacobs. “De complexiteit zit hem in de hoeveelheid en de verschillen aan processen die je moet managen. Je krijgt duizenden klanten per dag uit alle lagen van de bevolking, en je hebt een team van 80 tot 90 mensen.” De lat ligt daarom hoog, vult Cordi Blonk aan. “De selecties bij McDonald’s om franchisenemer te worden zijn aanzienlijk zwaarder dan elders.” 

Op het hoogtepunt van de crisis investeerde Jacobs flink in zijn zaken, net zoals de franchisegever dat deed in de formule. “We zitten nu in een vliegwielconstructie. We investeren en innoveren, er is consumentenvertrouwen en we spelen in op de veranderende maatschappij.”

Zo breidt het thuisbezorgen zich uit en is er een beweging van retail naar restaurant, met een grotere gastvrijheidsbeleving. De 24-uurseconomie wordt steeds meer realiteit. Diep in de nacht is het druk in de vestiging in het centrum, terwijl om zeven uur ’s ochtends de eerste mensen alweer ontbijten. “De ontbijtmarkt groeit procentueel het sterkst. De eerste zakelijke afspraak wordt bij het ontbijt.”

Nieuwe directeur Franchise

Suzanne Boot
Suzanne Boot is fiscalist en werkte in die hoedanigheid een aantal jaar voordat zij de overstap naar de bank maakte. Bij ABN AMRO werkte zij in verschillende commerciële en leidinggevende functies, waarvan de laatste twee jaar als manager van de sector Real Estate en Industrie. Per 1 augustus 2017 is zij directeur Franchise binnen ABN AMRO. “Een ontzettend leuke en enthousiaste club mensen met jarenlange ervaring en kennis op het gebied van zowel de franchiseformule als de branche”, beschrijft zij haar nieuwe collega’s. “Door de aantrekkende economie maar ook door de hoge investeringsbereidheid en nieuwe franchiseconcepten, bijvoorbeeld in de zorg, is de kredietvraag de afgelopen twee jaar aanzienlijk toegenomen. Het is goed om te zien dat wij de meeste kredietaanvragen ook kunnen honoreren.” 

Walther Jacobs noemt de samenwerking met ABN AMRO aangenaam: “Hun flexibele houding stelt mij in staat de investeringen te doen waarmee ik als ondernemer succesvol kan zijn. Ik heb vaste aanspreekpunten met kennis van franchise. Dan kun je snel schakelen en hoef ik dingen niet uit te leggen.”