McDonald's Delft Noord automatiseert de geldverwerking

McDonald’s-franchisenemer Edwin Ooms heeft voor het opmaken, tellen en afstorten van de kassalades gekozen voor de geautomatiseerde geldverwerking van Cikam. “Het scheelt tijdens een dienst van acht uur zomaar één uur aan tijd. Daarnaast is het geld meteen veilig afgestort.”

Edwin Ooms is vanaf de onderste tree van de ladder opgeklommen tot franchisenemer met zes eigen locaties. “Ik werk sinds mijn zestiende bij McDonald’s.”

Geldverwerking

“We waren altijd veel tijd kwijt met het tellen van de kassa’s. Zelfs nu vijftig à zestig procent van de klanten met pin betaalt. Met een systeem dat de geldverwerking automatiseert, is dus veel tijdwinst te behalen.” Hij kwam uiteindelijk uit bij Cikam, nadat hij eerder andere systemen had uitgeprobeerd die geen van allen voldeden.
Ooms roemt het gebruiksgemak van de geboden oplossing. “Een medewerker haalt zijn eigen kassalade eruit en op het einde stort hij de kassa weer af.” Het tellen van het geld gaat automatisch. Een van de grote voordelen is de enorme tijdwinst bij het opmaken en afstorten van kassalades. “De kassa was normaal ook kloppend. Alleen duurde het veel langer. Die tijdwinst kan de manager steken in het gastheerschap, mensen op de goede plek zetten en de servicebeleving.”

Backoffice-oplossing

Cikam heeft voor vijf van Ooms’ McDonald’s-vestigingen een zogenoemde backoffice-oplossing geleverd, vertelt Elisabeth Beuningh specialist geldverwerkingsprocessen van Cikam. “Een slimme oplossing waarin contant geld ‘gerecycled’ wordt, zoals wij dat noemen.” Het systeem wordt gebruikt in een omgeving met meerdere kassa’s. “Je logt als medewerker in op het systeem en neemt een kassalade op om je shift te beginnen. Aan het eind van de shift log je weer in en stort je je kassalade af. Het geld wordt automatisch gecontroleerd op echtheid en geteld.” Bovendien is het geld meteen veilig opgeborgen. “Je reduceert potentiële fraude.”

Geldverwerking valt niet onder de core business bij onze klanten, is haar ervaring. “Het is allemaal extra werk. De administratie die er bij komt kijken kost ook allemaal extra tijd. Bedrijven vinden het gewoon gedoe. Het kost je tijd die je liever besteedt aan datgene waar je goed in bent.” 

Familiebedrijf

Cikam is een familiebedrijf. De huidige directeur, Andrew Citroen, is de derde generatie aan het roer. De lijnen binnen Cikam zijn superkort, vertelt Beuningh. “We zijn een  flexibel en lenig bedrijf. Qua service, bereikbaarheid en onderhoud zijn we onderscheidend. We installeren zelf, hebben een eigen technische dienst en een eigen ICT-afdeling, waardoor we het systeem op maat kunnen inrichten.” Bijvoorbeeld de inhoud van de startlades, het autorisatieniveau of de managementrapportages. Ooms herkent zich in het geschetste beeld. “De Cikam-medewerkers stonden de eerste dagen letterlijk naast ons. Je kunt ze op elk moment bellen, ook om elf uur ’s avonds in het weekend. Ze hebben hun business meer dan verdiend.”

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook