Mark van Eijkelenburg enthousiast over Profile Tyrecenter

Marc van Eijkelenburg is samen met zijn compagnon André van der Plaat al dertien jaar franchisenemer van Profile Tyrecenter. Profile Tyrecenter is een internationale keten van ruim 130  onafhankelijke allround autoservicebedrijven in de Benelux en toonaangevend op het gebied van bandenonderhoud aan voertuigen. Marc van Eijkelenburg is in alle opzichten zeer tevreden over hun samenwerking met deze franchisegever. Hun eerste vestiging was in Oss, nadat ze daar een jaar eerder een eigen bedrijf hadden gestart. Daarna volgden vestigingen in Den Bosch (1998) en Veghel (2001).

 

Drie vestigingen hebben ze al, maar er is volgens Marc van Eijkelenburg nog ruimte om meer vestigingen te openen. “De maximale ‘span of control’ is nog niet bereikt”, zegt hij. “De formule heeft voor ons bewezen rendement op te leveren. Door nieuwe vestigingen te openen kom je dichter bij de klanten in hun eigen regio en dat was ook onze overweging om twee jaar geleden een Profile Tyrecenter in Veghel te starten. Bovendien is een aantal grote klanten dermate gegroeid dat we onze omzet wel moesten uitbreiden om een gezonde risicospreiding te houden.”

Bij hun eerste vestiging in Oss maakten Van Eijkelenburg en zijn collega een nieuwe start. “We hebben goede mensen aangetrokken, de beste gereedschappen gekocht en de formule van Profile Tyrecenter voor honderd procent gevolgd. En natuurlijk stonden we dag en nacht klaar om de klanten optimaal te bedienen”, zegt de enthousiaste Van Eijkelenburg.

Hetzelfde verhaal geldt voor de vestigingen in Den Bosch en Veghel. Den Bosch was de pilotvestiging voor de in 1998 gestarte retailformule van Profile Tyrecenter. Deze formule richt zich helemaal op autoservice.

De tijd heeft daarbij niet stilgestaan want behalve het traditionele werk in banden, uitlaten, schokdempers en dergelijke en natuurlijk ook de winkelverkoop, is er een enorme ontwikkeling geweest op het gebied van APK en garagewerk. Profile Tyrecenter profiteert ook van de ‘Monti-wetgeving’, de Europese wetgeving waarbij sinds kort vrije concurrentie tussen garages is toegestaan voor de verkoop van alle automerken en voor onderhoud. Daardoor bestaat een belangrijk deel van de activiteiten van Profile Tyrecenter uit die onderhoudsactiviteiten onder de naam Autoservice.

Van Eijkelenburg: “Voormalige dealers die hun merk zijn kwijtgeraakt omdat de importeurs de verkoop regelen door middel van megadealers, sluiten zich bij Profile Tyrecenter aan om onder die vlag hun werkplaatsactiviteiten te kunnen voortzetten. Wij doen dat ook, vooral in onze vestiging in Den Bosch, met een complete onderhoudsgarage voor alle merken. Die wetgeving heeft onder meer voorzien in vrije toegang tot alle handboeken van alle merken. Verder doen we in die vestiging veel aan APK, autobanden en de verkoop van accessoires in onze winkel.”

In de vestiging Oss bestaat tien procent van de omzet uit Autoservice, APK, banden en accessoires, zoals wielen. Het merendeel van de omzet bestaat uit de levering en de montage van truckbanden en truckbandenservice met het uitlijnen van trucks als specialiteit. Een klein deel van de activiteiten beslaat de levering en service voor industrie en landbouw. Veghel tenslotte heeft als voornaamste activiteit het leveren en monteren van truckbanden en het uitlijnen van trucks. Verder beschikt de combinatie van de drie vestigingen over complete rijdende werkplaatsen voor de truckservice en Mobicare, mobiele service voor personenwagens.

Hij herhaalt het steeds, Van Eijkelenburg is erg tevreden over hun franchise bij Profile Tyrecenter. De begeleiding is optimaal, de relatie met de franchisegever is goed en hij heeft ook dagelijks contact met andere franchisenemers. Dat komt de zakelijke en persoonlijke band ten goede. “We hebben veel inspraak. Die is goed gestructureerd en we vinden altijd een luisterend oor”, aldus Van Eijkelenburg.

Toekomstplannen? “Ja, we willen doorgroeien en deelnemen in gezamenlijke projecten. De afgelopen jaren is er veel veranderd. Profile Tyrecenter is veel professioneler geworden. In 2000 hebben we met alle franchisenemers het beleidsplan ‘Profile op weg naar 2005, een nieuwe aanpak’ unaniem goedgekeurd. En de uitvoering mist zijn uitwerking niet.”

 

 

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie