Leverancier van het Belgisch Hof 

Een ambachtelijke chocolademaker en een legendarisch merk dat in heel de wereld een symbool is geworden van luxe en prestige. De divisie Godiva Europe telt momenteel vierhonderd werknemers en produceert meer dan twee miljoen kilo chocolade, waarvan tachtig procent voor de export.

De pralines van Godiva worden verdeeld over drie hoofdeenheden: New York (USA), Tokio (Azië) en Brussel (België). De oorspronkelijke recepten van de stichter Joseph Draps en de versheid van de volledig natuurlijke ingrediënten, zijn nog steeds het geheim van de kwaliteit van Godiva. Een kwaliteit die het merk de erkenning als 'Gebrevetteerd Leverancier van het Belgisch Hof’ heeft opgeleverd. 

De pralines, chocolade en andere producten van Godiva zijn in heel de wereld vertegenwoordigd, vertrekkend vanuit twee productie-eenheden, namelijk België en de USA. In de USA bevoorraadt de productie-eenheid in Pennsylvania meer dan drieduizend verkooppunten in Noord-Amerika. De Brusselse productie-eenheid bevoorraadt de markten van Europa, het Midden-Oosten en Azië. 

Het distributienet

Over de hele wereld ontwikkelde Godiva drie distributiekanalen: duty free & airlines, retail & whole sale en private label. Duty free & airlines: de expanderende sector van de internationale reizen en de taksvrije shops voor bestemmingen buiten de Europese Unie, is een uniek distributiekanaal dat de internationale merkbekendheid sterk ondersteunt. Godiva is aanwezig op de belangrijkste internationale luchthavens en aan boord van de drukste luchtvaartmaatschappijen. Speciale verpakkingen spelen in op de specifieke behoeften van deze markt. Vaak zijn er individuele verkooppunten die door concessiehouders worden uitgebaat. Dat is vrijwel altijd 'multi-brand', wat betekent dat zij ook andere merken verkopen. Zij kopen een concessie en verkopen dan de producten van Godiva. Private label is chocolade die gemaakt wordt door Godiva, via het tweede merk ‘Corné de la Toison d’Or‘, maar echter in de verpakking en met de merknaam van een klant. Bijvoorbeeld alle producten van Marks & Spencer worden verkocht onder de naam van Marks & Spencer.

Retail

Retail heeft vier segmenten. Het eerste segment bestaat uit de eigen winkels. In elk land waar Godiva vertegenwoordigd is, heeft Godiva zijn eigen winkels. Die hebben meestal een eigen juridische entiteit, en ze worden rechtstreeks door het netwerk van Godiva beheerd.
Het tweede segment zijn de franchisezaken. Het derde segment is de ‘whole sale’, dit kan een 'shop-in-the-shop’ winkel zijn, bijvoorbeeld in een patisserie, een frigo in een winkel of in een grootwarenhuis. Walter Lavers, directeur franchise & direct sales: “Er zijn twee grote zones in de wereld: Godiva Amerika en Godiva International. Godiva Amerika staat voor zeventig procent van de wereldomzet. International staat voor dertig procent van de omzet. Omdat Amerika een zeer zelfstandige markt is met zelfs een eigen productie, worden de winkels en verkooppunten ook in Amerika beheerd en niet vanuit Brussel.  Natuurlijk is er wel zeer nauw contact en constante communicatie. Er is een zeer goede wisselwerking. Zo zijn de nieuwe commerciële- en managementopleidingen speciaal voor Godiva ontwikkeld in de USA, en deze worden nu ook hier toegepast, al hebben wij ze hier natuurlijk regionaal wat aangepast aan de specifieke marktsituatie.” In de Verenigde Staten beschikt Godiva over zo'n driehonderd eigen winkels, en zo'n drieduizend verkooppunten type 'whole sale'.  

Het vierde segment is de direct sales. Dit segment is in de USA veel sterker ontwikkeld dan in Europa, echter we willen de direct sales bij ons in de komende jaren sterk gaan uitbouwen. Elke winkel heeft in de USA z'n eigen direct sales netwerk. Elke winkel gaat daar voor het prospecteren naar de bedrijven toe. De relaties met de bedrijven worden ook zeer intens onderhouden en er zijn verbindingen van de winkel met de bedrijven via internet zodat de bedrijven online kunnen bestellen. Dit is bij Godiva Inter-nationaal nog niet mogelijk. We zijn dit momenteel wel volop aan het ontwikkelen. Bij direct sales hoort ook de verkoop via de hotels, bijvoorbeeld de Sheraton hotels, waar we een kastdisplay hebben, en er in de minibar exclusief de Godiva pralines worden aangeboden.

Franchise

Franchise is alleen gekend hier in Europa en bestaat vandaag de dag uit zestig winkels. Walter Lavers: “De franchise is belangrijk omdat het een systeem is waarbij de snelheid van expansie veel groter is en waarbij de financiële investering die je moet doen veel interessanter is. Je start twee franchisewinkels tegenover één eigen winkel. Overal ziet men dat franchise steeds belangrijker wordt om de expansie mogelijk te maken. Je hebt één derde eigen winkels en twee derde franchisewinkels. Dus het aandeel franchise is veel groter. Dit zal waarschijnlijk altijd zo blijven. De eigen winkels zijn zogeheten verankeringpunten. Dit zijn de 'flag ship stores' zoals op de Grote Markt in Brussel of zoals Regent Street in Londen. 
Het succes van de formule zit hem vooral in de internationale bekendheid. Natuurlijk hebben we een uitstekende kwaliteit en een vrij uniek product, maar dat is echter niet de hoofdreden van het succes voor de franchisenemer. De belangrijkste succesfactor is de 'merkbekendheid' gecombineerd met de positionering van het merk, namelijk de link naar het geschenk. Wij willen ons positioneren als het 'ideale geschenk voor elke gelegenheid'. Ongeveer vijfenzeventig procent van onze verkoop is voor geschenken, en slechts vijfentwintig procent voor eigen verbruik. 

Een van de belangrijkste punten als franchisenemer is dat je moet geloven in het product, je moet er van houden. De commerciële kwaliteiten van de franchisenemer zijn enorm belangrijk. Het is echt een professionele business geworden, het is niet enkel wachten op klanten in de winkel, het is ook naar bedrijven gaan, naar buiten gaan.”

De producten van Godiva

De twee pijlers van het Godiva assortiment zijn de klassieke ballotins, die het hele jaar door worden verkocht, de collecties, seizoensgebonden verpakkingen en de pralines voor de feestdagen en jaargetijden. In alle winkels van Godiva vindt men een toonbank met ongeveer tachtig soorten overheerlijke pralines waaruit de klant zijn eigen assortiment kan samenstellen. Daarnaast bieden de winkels een hele reeks gevulde doosjes aan met een assortiment van pralines die het meest door de klanten worden gevraagd. Ze worden aangevuld met een groot aantal specialiteiten.  

Kerngegevens Godiva

Formulenaam Godiva Chocolatier
Franchisegever Godiva Belgium NV
Branche Food
Website www.godiva.be
Franchise sinds eind jaren vijftig
Aantal franchisevestigingen 60 
Nog uitbreidingen gepland Ja
Investering € 100.000,-
Entreefee € 3.719,-
Bankgarantie € 6.200,-
Investering inrichting winkel 50% franchisenemer/50% franchisegever
Investering in stock € 11.250,-
Royalty’s Geen
Marge in België op verkoopprijs 44%
Marge internationaal 50%
Handboek (bijbel) Ja 
Opleiding en doorlopende vorming Ja, voorzien door franchisegever
Permanente bijstand Ja
Lid van de Belgische Franchise Federatie Ja