Kristel van Dijk: DIO Drogisterij

Met de opening van haar gecombineerde winkel D.I.O. Drogisterij/The Read Shop Sparkling in Nistelrode kwamen voor Kristel van Dijk (31) twee belangrijke levenslijnen samen.

Als hoofdredacteur van de vakmagazines De Nieuwe Drogist en Marketing Results deed ze ruime kennis op van de drogisterijbranche en van het ondernemerschap. En haar ‘oude liefde’ - tijdschriften - ligt nu bij haar in het schap. Dat Nistelrode ook nog haar geboortedorp is, maakt het plaatje compleet. Door: Pras Weijers Het ondernemerschap was nooit echt een grote droom, vertelt Kristel. “Ik heb vroeger wel eens gedacht dat het leuk zou zijn om een tijdschriftenwinkeltje te hebben. Bij het opruimen thuis, kwam ik laatst nog een krant tegen die ik als 11-jarige had gemaakt, dus dat zat er al vroeg in. Ik ben niet voor niets journalistiek gaan studeren. Maar het bleef bij de gedachte, ik ben er nooit op doorgegaan. Na de studie kreeg ik een leuke baan en ik voelde me prima. Alleen: toen kwam dit op mijn pad. Er stond een advertentie van D.I.O. en The Read Shop in de lokale krant en daar ben ik over gaan nadenken. Bij de bouw van het winkelcentrum hier in Nistelrode leefde al het idee dat een gecombineerde drogisterij en boekhandel een toegevoegde waarde zou vormen voor het dorp en D.I.O. en The Read Shop werkten al samen. Die advertentie liet me niet meer los, ik kreeg steeds meer ideeën en ik werd steeds enthousiaster. Een goede vriendin zei: ‘Ga eens praten, je kent de directeur van D.I.O, kijk waar het toe leidt’. En dat heb ik gedaan.”

Sociale contacten

Een eigen zaak runnen was niet iets wat Kristel, enig kind, van huis uit meekreeg. “Mijn vader is van oorsprong drukker en mijn moeder werkt in de zorg. Ze zeiden altijd ‘Het maakt niet uit wat je gaat doen, als je maar gelukkig wordt’. Ze hebben me altijd gesteund in wat ik deed maar ook vrij gelaten in hoe ik dat ging aanpakken. Tot mijn 20e heb ik thuis gewoond, toen ben ik op kamers gegaan in Utrecht. Na mijn studie heb ik nog even thuis gewoond en daarna ben ik op een andere plek in het dorp gaan wonen. Ik heb nooit de behoefte gehad om ergens anders te wonen dan in Nistelrode. Ik moet er ook niet aan denken om in de stad te wonen, ik ben altijd meer een dorpsmens geweest. Hier heb ik veel sociale contacten. Dat ons-kent-ons, dat vind ik leuk.”

Gunfactor

Voordat ze met de winkel startte, liep ze stage bij een ondernemer van The Read Shop en bezocht ze een aantal franchisenemers van D.I.O, van wie ze er al enkele kende uit haar vorige baan. “Dat wil ik nog meer gaan doen, ondernemers bezoeken om ervaringen uit te wisselen. Binnenkort is er een relatiedag bij D.I.O, daar hoop ik meer mensen te ontmoeten.” Kristel is ambitieus, vindt ze zelf. “Anders ga je niet zoiets beginnen. Waar die drive vandaan komt? Ik ben heel graag bezig, ik kan moeilijk stil zitten. En ik vind het gewoon leuk dat het hier in het dorp is waar ik ben geboren. Dat maakt bij elkaar een totaalplaatje. De mensen leven erg mee en zijn enthousiast en betrokken. Die gunfactor moet je wel hebben in een dorp.”
Welke eigenschappen maken haar geschikt voor het ondernemerschap? “Ik ben wel een doorzetter, als ik iets in mijn hoofd heb, moet het gebeuren”, vertelt ze. “Je moet ook geloven dat het kan, er positief in staan. Ik ben ook redelijk stressbestendig, ik maak me niet zo gauw druk. Zeker in de periode voor de opening was het heel hectisch maar ik streefde er naar het overzicht te bewaren.”
In die drukke tijd heeft ze wel geleerd om mensen om hulp te vragen. Kristel: “Ik ben heel erg van ‘Ik zoek het zelf wel uit’ maar op een gegeven moment ging dat niet meer. Een paar dagen voor de opening moest natuurlijk de winkel vol en toen heb ik een hoop mensen opgetrommeld. Zo stonden we hier met groepen van 8 tot 10 mensen de schappen in te richten. Dat deden ze heel enthousiast, ze hebben het nu ook nog over ‘mijn schapje’.”

Facebook

In de korte tijd dat haar winkel open is, heeft Kristel al veel enthousiaste reacties gekregen. “Ik hoor van een heleboel mensen dat ze het een verrijking vinden voor het dorp, die combinatie adviesdrogist en boekwinkel. En ze zijn enthousiast over hoe het er uitziet, zo ruim en overzichtelijk”, zegt ze. Via Facebook betrekt ze haar klanten en potentiële klanten bij de winkel. “Laatst hadden we hier een festival in het dorp, toen konden de klanten daarvoor muntjes sparen via een actie op Facebook. Zo krijg ik mensen naar mijn winkel en ben ik lokaal betrokken.” Haar streven is om een succesvolle winkel neer te zetten waar mensen graag komen, zegt Kristel. “Ik heb niet de ambitie om vijf winkels te openen, ik vind het leuk om zelf in de winkel te staan en de inkoop en dat soort zaken te regelen. Ik wil lokaal met andere ondernemers samen werken om de mensen hier in het dorp te houden.”
Op het persoonlijke vlak ziet ze nog wel een relatie in het verschiet. “Maar dat moet dan wel iemand zijn die er helemaal achter kan staan dat ik een zaak heb. Daar ben je bij wijze van spreken 24 uur per dag mee bezig. Dat moet hij wel begrijpen”, lacht ze.

Minibio Kristel van Dijk

Naam: Kristel van Dijk
Leeftijd: 31
Formule: D.I.O. Drogisterij/The Read Shop
Gestart als franchisenemer op: 12 juli 2013
Aantal medewerkers: 3
Gezinssituatie: single
Hiervoor werkzaam als: hoofdredacteur De Nieuwe Drogist en Marketing Results (7 jaar)
Hobby’s: tennis en gezellig met vrienden en familie bij elkaar zijn
Mijn tip voor (startende) franchisenemers: “Zorg dat je de juiste mensen om je heen hebt met kennis van zaken en wees niet bang om anderen om hulp te vragen. Je hoeft niet alles zelf uit te zoeken.”

+