Kijk op Gordijnen creëert olievlekken om te groeien
Toen Bauke Jansen in maart vorig jaar instapte als mede-eigenaar van Kijk op Gordijnen had de franchiseformule vier vestigingen. Inmiddels is dat aantal verdubbeld. Dat is volgens plan, want Kijk op Gordijnen wil tot 2030 jaarlijks met vier tot vijf vestigingen groeien.
“We gaan op meerdere plekken in Nederland olievlekken creëren.”
Joran van der Heijden begon tien jaar geleden zijn eerste gordijnenwinkel in Deurne en richtte drie jaar geleden de franchiseformule Kijk op Gordijnen op. Plaatsgenoot Bauke Jansen verruilde zijn goede baan als projectmanager bij ASML voor de gordijnen- en vloerenbusiness nadat Joran hem wist te overtuigen om mee te doen. Dat was geen totale sprong in het duister. “Mijn moeder heeft altijd een gordijnenzaak gehad”, vertelt hij. “Ik ben opgegroeid met het monteren en meten, en Joran was een klant van mijn moeder.”
Hij ziet het franchisegeverschap als een mooie, nieuwe stap. De taken zijn goed verdeeld. “Joran stuurt de operatie aan en begeleidt de franchisenemers, ik doe meer de achterkant en het werven van franchisenemers.”
De ideale franchisenemer van Kijk op Gordijnen heeft een leeftijd van tussen de 30 en 55 jaar en is al werkzaam in het vak van raamdecoratie en vloeren. “Maar we staan ook open voor jongere franchisers met de juiste mindset en ambities. Voor ons is het belangrijk dat onze franchisenemers ondernemend zijn en een sterke motivatie hebben om te groeien in een samenwerkingsverband.”
Marketingstrategie
Het fysieke en persoonlijke aspect stipt Bauke aan als een belangrijk onderdeel van de formule. “Wij zorgen ervoor dat onze producten in de winkels zichtbaar en voelbaar zijn, zodat we het juiste huiskamergevoel kunnen creëren. Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat alles van A tot Z goed is geregeld tegen een eerlijke prijs-kwaliteitverhouding. Dit is wat onze franchisenemers uitstralen en waar we samen voor staan.”
De overzichtelijke winkels van gemiddeld honderd vierkante meter breiden zich momenteel uit over Nederland, vanuit Brabant. “Het snelste groei je door op meerdere plekken olievlekken te creëren. Zoals in het noorden en oosten van het land. De warmte en gemoedelijkheid daar sluiten ook mooi aan bij onze mentaliteit in Brabant. Daarnaast hebben we op basis van uitgebreid marktonderzoek een toplijst gemaakt van locaties in heel Nederland. ''Om die stap het land in echt te kunnen zetten zoeken we ervaren mensen in de gordijnen- en vloerensector.”
De financiële drempels voor starters zijn laag, benadrukt Bauke Jansen. “En de marketing wordt door ons verzorgd, dat is strak geregeld. De franchisenemers spreken zich uit over de marketingstrategie en waar nodig sturen we bij.”
“Om die stap het land in echt te kunnen zetten zoeken we ervaren mensen in de gordijnen- en vloerensector”
Franchisenemer Angelo Bots: ‘Ik kreeg er een goed gevoel bij’
Met franchise was hij al goed bekend. Want Angelo Bots dreef in Deurne vijf jaar een winkel van een delicatessenformule voordat hij met Kijk op Gordijnen in zee ging.
Plaatsgenoot Joran van der Heijden kwam al regelmatig langs in zijn winkel en Bauke Jansen stond op een goed moment ook in zijn winkel. “Ik heb iets voor je”, zei hij. “Jou moeten we hebben.” Dat was allemaal nog niet zo snel beklonken. Angelo hield aanvankelijk de boot af maar ging thuis toch nadenken over het voorstel van zijn jeugdvriend Bauke. Toch maar eens samen een kop koffie drinken , en nog één. “Het idee van Kijk op Gordijnen en het familiaire aspect van de relatief kleine formule spraken me aan. Vooral die Brabantse gemoedelijkheid vind ik heel belangrijk. Ik kreeg er een goed gevoel bij.”
Er was meer voor nodig om hem aan boord te krijgen. “Het verdienmodel is prima, en goed onderbouwd en de ondersteuning vanuit de formule is een belangrijk aspect.” Dat laatste heeft hij al ondervonden sinds hij in oktober vorig jaar zijn vestiging van Kijk op Gordijnen in Nijmegen opende. “Vanaf dag één is die support er, zolang jij dat wilt als franchisenemer, bijna 24/7.” Franchisegever Joran van der Heijden neemt franchisenemers persoonlijk bij de hand. “Joran blijft stug terugkomen in de winkel. Dagelijks, totdat hij het gevoel heeft dat de ondernemer net zo denkt en doet als hij.”
Gunfactor
Angelo reist nu op en neer van woonplaats Deurne naar Nijmegen. De keuze voor die locatie is geen toevallige. “We zijn gaan onderzoeken waar we in de wijde omgeving de meeste slagingskansen hebben met een winkel, daar kwam Nijmegen uit.”
Hij is op de voor hem vreemde stek vanaf nul begonnen. “Dat is anders dan een start of doorstart in je eigen woonplaats. Het komt iets trager op gang, maar biedt ook weer leuke uitdagingen. Ik heb me aangesloten bij netwerken en ben de stad gaan leren kennen. Dan krijg je geleidelijk die gunfactor, maar die moet je echt verdienen.”
Inmiddels loopt het lekker. “De marketing is goed ingeregeld en we hebben een fijne website. Daar komen veel aanvragen binnen. We verkopen ook een goed product voor de juiste prijs.”
Om zich het vak van gordijnen- en vloerenverkoper eigen te maken ging hij meelopen met ervaren franchisenemers. “Daar heb ik zelf best veel tijd in geïnvesteerd.
Mijn grote plus was dat ik al verkoopkundig was.”