Jumbo wint NFV Franchise Trofee

Een modern bedrijf met een duidelijke formule en cultuur, met transparantie en lerend vermogen en een bedrijf dat volop gaat voor ondernemen in franchiseverband. Het zijn enkele lovende opmerkingen in het juryrapport van Jumbo Supermarkten, de winnaar van de NFV Franchise Trofee.

“We waren al blij verrast met de nominatie. Dat we ‘m nu winnen is helemaal fantastisch”, zegt Jan Heuving, directeur Vastgoed & Ondernemerszaken bij Jumbo Supermarkten tijdens de drukbezochte NFV Jaardag in Inn Style in Maarssen waar de uitreiking plaatsvond. Heuving nam de prijs samen met Ton van Loon, manager Controlling Operations, Vastgoed & Ondernemerszaken, in ontvangst. “Deze prijs is zeker ook voor onze franchisenemers. Niet wij, niet zij, maar samen, dat is het toverwoord bij Jumbo Supermarkten”, aldus Van Loon. Het supermarktbedrijf heeft de afgelopen jaren een enorme transitie doorgemaakt. Van relatief klein familiebedrijf met enkele tientallen eigen vestigingen is de Veghelse supermarktketen nu een landelijke speler en zal groeien naar 600 vestigingen, waarvan de meesten door franchisenemers worden gerund. “Met de overname van honderden Super de Boer- en C1000-winkels werd ook franchise als exploitatiemodel belangrijker binnen de Jumbo-formule. Ik denk dat we dit inmiddels goed hebben ingebed in onze organisatie.” De basis van de samenwerking met de franchisenemers is het ‘moet’, ‘kan’ en ‘mag’ principe. Heuving: “Er zijn zaken die onze vestigingen moeten naleven, zoals de 7 Zekerheden. Maar er zijn ook elementen, waarbij de franchisenemers zelf mogen bepalen of ze deze opvolgen, het ‘kan’ principe. Zij kennen hun markt op hun duimpje en weten heel goed of het wel of niet tot extra omzet leidt.” Het ‘mag’ principe houdt er rekening mee dat ondernemers zelf zaken toevoegen, die volgens hen tot extra verkopen leiden. “Dat vinden wij goed, maar tot op zekere hoogte”, aldus Heuving.

Stormachtig

De jury van de NFV Franchise Trofee signaleert in het juryrapport ook de stormachtige expansie die Jumbo Supermarkten heeft doorgemaakt en nog steeds doormaakt. “Dit doet men met een enorme drive. Het conditiestelsel met franchisenemers is daarbij gebaseerd op honderd procent transparantie en een verdeelsleutel die wordt toegepast op de ketenmarge.” De vakjury roemt eveneens het zogenoemde Jumbo-DNA. “Samen, ondernemen en winnen.” “Het is prachtig om te horen dat de manier waarop wij samenwerken met franchisenemers als goed wordt beschouwd”, zegt Van Loon. “Maar”, vult Heuving aan. “Dat betekent niet dat wij elkaar niet de waarheid durven te vertellen. Natuurlijk ben je het niet altijd eens, maar wij zoeken altijd gezamenlijk een oplossing.” Als voorbeeld noemt Van Loon e-commerce. “Dat wordt in de toekomst belangrijker, ook voor Jumbo Supermarkten. Samen met franchisenemers kijken we welk model daarbij past en hoe we daar gezamenlijk op kunnen inspelen en van kunnen profiteren.” Het typeert de insteek van Jumbo Supermarkten, een voor allen, allen voor een. Heuving: “Het is juist ook daarom zo mooi dat we deze prijs hebben gewonnen, een unieke onderscheiding.”

Vakjury roemt nummers twee en drie van NFV Franchise Trofee
McDonald’s en The Read Shop ‘volwassen’ en ‘actief’

Juryrapport McDonald’s
Een formule als McDonald’s is een zeer volwassen en internationale formule. Een zeer goed franchise verdienmodel, met transparantie in rechten en plichten en een uitgebreid opleidingsprogramma. Kwaliteit en service staan voorop. Samen blijven innoveren en samen blijven groeien is het motto. McDonald’s is een top 5-werkgever, stimuleert lokale betrokkenheid en heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. Kortom: een in alle opzichten prachtige formule.

Juryrapport The Read Shop
The Read Shop was al twee keer eerder genomineerd en wist ook dit jaar tot de top 3 van formules door te dringen. Met 144 vestigingen in een teruglopende markt is The Read Shop actief met conceptuele hervormingen, onder andere door een shop-in-shopconcept te introduceren en door aanpassing in het assortiment door te voeren. Ook is er een sterke gerichtheid op ondernemerstevredenheid, onderling overleg en rendement. Franchisegever en franchisenemers zijn naar de mening van de jury aan het zoeken en ondernemen in een lastige markt. Daarbinnen zo’n 150 vestigingspunten exploiteren is een prestatie van formaat.

Vakjury NFV Franchise Trofee

  • Nina Spithorst; Stenden Hogeschool
  • Max Prudon; Binnenstadservice en winnaar NFV Franchise Innovatieprijs 2013
  • Hans Miete; New York Pizza, winnaar NFV Franchise Trofee 2013
  • Will van den Hoogen; voorzitter NFV
  • Paul van Vuuren; ING

De NFV Franchise Trofee
De NFV Franchise Trofee is de vakprijs voor franchiseformules. De prijs is voor de 14e keer uitgereikt en biedt erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid van franchisegever en franchisenemers. Behalve Jumbo Supermarkten waren ook McDonald’s en The Read Shop genomineerd. De jury was over deze twee formules eveneens lovend.

+

Lees meer over:
NFV
NFV
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.