In een klein dorp heb je al snel goed contact met de bewoners
De lekkerste pizza, de beste rentabiliteit en het grootste onderscheidend vermogen: Pir Miakhel hoefde niet héél lang na te denken over zijn overstap vanuit de taxibranche naar het franchisenemerschap bij New York Pizza. De formule werkt met relatief kleine rayons en de voordelen daarvan hebben Pir “positief verrast”, vertelt hij.
Op 20 december 2023 opende Pir Miakhel (30) zijn eerste New York Pizza-vestiging in Budel en iets meer dan drie maanden later nam hij zijn tweede vestiging over in Weert. Zijn doel: knallen en snel doorgroeien. Aan deze vliegende start in Nederland gingen twee jaar ervaring vooraf als franchisenemer in België.
Hoe hij bij New York Pizza terechtkwam? “Ik kom uit de taxibranche en zocht iets meer stabiliteit, dus zo kwam ik uit bij franchise. Ik ben erin gedoken en zag dat New York Pizza de beste rentabiliteit heeft en heel onderscheidend is. Bovendien heb je een grote naam achter je. En natuurlijk hebben ze de lekkerste pizza’s, dat vond ik altijd al”, aldus Pir.
Totaalconcept
Wat betekent de formule voor zijn franchisenemers? Senior accountmanager franchise Ferdinand Molenaar: “Als franchisegever bieden wij een totaalconcept aan onze franchisenemers waarmee zij de lekkerste pizza’s – warm en snel tegen een goede prijs – kunnen leveren bij hun klanten. Om deze propositie waar te maken, staat er een hele organisatie klaar ter ondersteuning. We zijn operationeel zeer betrokken met advies, begeleiding en trainingen. We hebben een marketingteam dat op een zeer hoog niveau speelt en we hebben een eigen groothandel en distributiecentrum dat twee keer per week verse producten aan de vestigingen levert.”
Op en top
Franchisenemer Pir is blij met de ondersteuning. “Je krijgt echt alle steun die je nodig hebt”, zegt hij. “Zo ben ik bij het openingstraject heel goed geholpen. Er ligt een stappenplan en als je dat volgt, gaat alles heel soepeltjes. Je hebt veel contactmomenten met je consultant, wordt heel goed begeleid en als je vragen hebt, bijvoorbeeld op marketinggebied of juridisch of financieel vlak, krijg je altijd snel de juiste persoon te pakken. Informeel en heel korte lijntjes dus, echt een superondersteuning.”
Ook over de training is hij erg tevreden: “De training voor nieuwe franchisenemers duurt twaalf weken, waarin je op en top wordt begeleid. Je loopt ook mee met een goede ondernemer, zodat je na die tijd echt klaar bent om zelf een zaak te openen.”
Kleine rayons
New York Pizza werkt met relatief kleine rayons. Accountmanager Ferdinand: “Onze franchisenemers maken het verschil door lokaal heel actief te zijn. Ze moeten zichzelf echt laten zien. Als ze dat goed onder de knie hebben, floreren de vestigingen. Voordeel van een klein rayon is dat je dit sneller en makkelijker onder de knie krijgt. Zo heb je met minder concurrentie te maken en zijn de bezorgtijden korter en sneller waardoor je klanttevredenheid hoger zal zijn. De bezorgingen kunnen ook gedaan worden door jonge fietskoeriers, wat scheelt in de personeelskosten.”
Carnaval
Pir herkent zich in deze voordelen. “Het heeft me heel positief verrast”, zegt hij. “In Budel heb ik een rayon van slechts 16.000 inwoners, maar in zo’n klein dorp heb je al heel snel goed contact met de bewoners. Dat maakt het makkelijker om lokale acties en sponsoringstrajecten te bedenken. Met carnaval kwam de optocht langs onze winkel en toen hebben we onze mascotte mee laten lopen. Dat bleek een groot succes: de rijen stonden tot buiten de deur.”
Andere voordelen ziet hij in het werven van nieuw personeel, vanwege de goede contacten, en inderdaad in de omvang van het bezorggebied: “In een klein rayon kun je een heel goede service leveren doordat de bezorgtijden kort zijn. De koeriers zijn meestal na vijf of tien minuten alweer terug, klaar voor een volgende bezorging.”
Bij New York Pizza Budel werken vier fietskoeriers en twee brommerkoeriers voor de buiten het dorp gelegen bezorglocaties.
Op zoek naar franchisenemers
Pir Miakhel ziet de toekomst zonnig in. In eerste instantie is zijn ambitie om zijn twee kersverse zaken goed op de kaart te zetten, maar ook om later nog een derde vestiging te openen. “Wie weet, eind Q4”, zegt hij.
New York Pizza heeft inmiddels 300 vestigingen in Nederland, het streven voor 2024 is 325 winkels, vertelt Ferdinand. “We zijn een zeer ondernemende organisatie en zijn daarvoor op zoek naar ondernemende franchisenemers. New York Pizza heeft zich als concept bewezen. De franchisenemer maakt lokaal het verschil, waarbij hij of zij focus zal hebben op de lokale promotie en marketing, personeel en natuurlijk de operatie – de lekkerste pizza’s bakken. Er zijn nog vele rayons waar klanten zitten te trappelen om een New York Pizza te verwelkomen. Voor die plekken zijn wij nu op zoek naar franchisenemers. Pir in Budel is daar een schitterend voorbeeld van.”
“De training voor nieuwe franchisenemers duurt twaalf weken, waarin je op en top wordt begeleid.”
Meer weten over New York Pizza?