Ik wil vooral dat gasten met een glimlach de deur uitgaan

Nieuwe franchisenemer De Pannekoekenbakker: Frank Verweij opent zijn vestiging

Na een loopbaan in marketing en communicatie, onder andere bij Philip Morris en  Microsoft, besloot Frank Verweij (59) het roer om te gooien. Hij verruilt het digitale kantoorleven voor de geur van versgebakken pannenkoeken en de warmte van gastvrijheid. Eind september heeft hij zijn eigen vestiging van De Pannekoekenbakker. De 15e vestiging van de formule. 

Van hotelschool naar pannenkoeken

Frank volgde ooit de Hotelschool in Den Haag en werkte kort in de hotellerie, maar belandde daarna in de wereld van marketingcommunicatie. “Ik heb altijd in grote bedrijven gewerkt, maar ik merkte de laatste tijd dat ik daar de energie en inspiratie miste. Ik zat vooral thuis achter het scherm en in Teams-meetings. Ik wilde weer iets doen waar ik plezier en contact met mensen in zou vinden.”

Zijn keuze voor De Pannekoekenbakker kwam niet toevallig. “Ik ben gaan rondkijken bij verschillende formules, maar dit voelde meteen goed. De Pannekoekenbakker is een club van ondernemers vóór ondernemers, met veel transparantie en onderlinge betrokkenheid. Dat sprak me enorm aan.”

Herinneringen en beleving

Op de vraag welke herinnering hij zelf heeft aan pannenkoeken, hoeft Frank niet lang na te denken. “Dat hoort gewoon bij gezelligheid. Samen met de kinderen aan tafel, een groot bord pannenkoeken, lachen en kletsen. Dat gevoel wil ik hier ook doorgeven.”

Ondernemen met plezier

Frank benadrukt dat plezier voor hem de sleutel is. “Ik wil nog een aantal jaren hard werken, maar vooral ook lol maken. Voor mij is het belangrijker dat gasten met een glimlach vertrekken dan dat de zaak elke dag helemaal vol zit. Als het goed is, komt de rest vanzelf.”

Die insteek sluit naadloos aan bij het concept van De Pannekoekenbakker. “Het is laagdrempelig, vriendelijk, en biedt ruimte om je eigen stempel te drukken. Je hebt natuurlijk de herkenbare formule en kaart, maar er is veel vrijheid om de sfeer en inrichting naar eigen idee te maken. Dat past perfect bij mij.”

De vestiging

De nieuwe locatie is bewust gekozen. “Ik heb meerdere panden bekeken, maar dit voelde meteen goed: genoeg parkeerplaatsen, een groot terras en een omgeving waar mensen graag actief buiten bezig zijn. Het is geen traditionele horecazaak, maar een warme, gezellige plek waar je je welkom voelt.”

Het interieur ontwierp Frank grotendeels zelf, samen met vrienden. “We hebben een aantal moodboards gemaakt en stap voor stap de sfeer opgebouwd. Veel gasten die al binnen zijn geweest zeggen dat het één van de mooiste vestigingen is. Uiteindelijk gaat het erom dat mensen zich thuis voelen.” Daarnaast voldoende speel gelegenheid binnen en buiten voor de kinderen. En niet te vergeten onze 2 alpaca’s; Dirk en Koos!

Samen sterk

Wat hem het meest verrast heeft? “De onderlinge steun. Vandaag zijn er bijvoorbeeld twee andere franchisenemers die hun vrije maandag en dinsdag gebruiken om bij mij mee te helpen. Dat vind ik bijzonder en zegt veel over de cultuur binnen De Pannekoekenbakker”. Vanuit de organisatie is veel hulp geleverd. Veel stond al klaar of kon snel worden ingericht om te gebruiken. Denk aan website, reserveringssysteem, kassasysteem, mailingsysteem, medewerkers introductie-/instructie app, enz. Veel van deze investeringen hoef ik niet zelf te doen. 

We waren van harte welkom bij andere vestigingen om ervaring op te doen. De hulp die we kregen voor, tijdens en na de opening was essentieel om in de korte tijd alles op de rit te krijgen.

Toekomst en advies

Voor de eerste periode houdt Frank het nuchter. “Ik wil gewoon dat gasten lekker eten, zich welkom voelen en met een goed gevoel terugkomen. De aantallen zijn nu nog niet zo belangrijk; kwaliteit staat voorop.”

Zijn advies aan toekomstige franchisenemers is duidelijk: Als je van plan bent om een eigen pannenkoekenhuis te beginnen, “ga in ieder geval praten met de Pannekoekenbakker organisatie, of ga praten met andere ondernemers binnen de formule. Vraag naar hun ervaringen, luister goed en kijk of het bij je past. Dat is de beste manier om een weloverwogen beslissing te nemen.”. Het is mij in ieder geval goed bevallen. Het is meer een hechte samenwerking dan een franchise organisatie en we zijn nog altijd op zoek naar goede deelnemers. 

Ervaring eerste week?

De eerste week is geweldig verlopen. Onze gasten, van jong tot oud zijn enthousiast en geven de feedback waar ik op had gehoopt; gezellig, warm, unieke locatie, heerlijke pannenkoeken en vriendelijk personeel. Precies zoals het motto van De Pannekoekenbakker: ‘Altijd een Feest’.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact op via onderstaande button en kom te weten wat de mogelijkheden zijn voor jou!

Meer informatie