Huizenmarkt is ‘peoples business’

De franchiseformule Beste Prijs Makelaars – De OpbodMakelaar is begin 2010 gestart. “In een heel spannende tijd”, stelt oprichter en directeur Patrick Arnoldus met gevoel voor understatement. “De huizenmarkt lag op z’n gat, dus je moest kopers op een andere, creatieve manier benaderen.”

Dat gebeurde bijvoorbeeld via Facebook of door te flyeren met panden die in de verkoop waren. Beste Prijs MakelaarsDe OpbodMakelaar onderscheidt zich ook in het type franchisekandidaten en makelaars. “Iedereen kan makelaar worden, maar niet iedereen is een ondernemer”, vertelt Arnoldus.

Frisse blik

“Wij zijn op zoek naar mensen met een frisse blik op de makelaardij. Je moet kunnen omgaan met mensen, flexibel en creatief zijn.” Mensen met een andere achtergrond, die niet per se uit de makelaardij komen, maar er wel affiniteit mee hebben, zijn succesvol omdat ze de ervaring uit hun oude branche vertalen naar het vastgoed, is zijn ervaring.

Levenservaring is een pré, aldus Arnoldus. “Het is ‘peoples business’. Je moet je ondergeschikt opstellen. Goed luisteren naar de klant en hem bij de hand nemen.” Hij vervolgt: “Soms ben je net een psycholoog. Er komt veel emotie kijken bij zowel de aankoop als verkoop van een huis. Het is een nieuw avontuur.” In ruim zeven jaar tijd is de markt totaal veranderd, maar zeker niet makkelijker geworden. “De klant heeft het in de huidige markt voor het zeggen. Nu is het niet de kunst om een huis te verkopen, maar is de uitdaging juist om de opdracht te krijgen om een pand in de verkoop te zetten. Als koper moet je gaan bieden, terwijl de verkoper op het moment alleen maar gouden bergen ziet.”

Backoffice

Sander Eshuis is een goed voorbeeld van het type franchisenemers waar Beste Prijs Makelaars – De OpbodMakelaar naar op zoek is. Hij heeft na tien jaar zijn twee Etos-franchisevestigingen verkocht om makelaar te worden. “Na tien jaar was de uitdaging weg. Het werk was te makkelijk.” 

De makelaardij is voor Eshuis begonnen vanuit een hobby. “Ik deed al zo’n tien jaar aan vastgoed. Het in eigen beheer kopen en opknappen en vervolgens weer verhuren of verkopen van panden.” Eshuis ging op zoek naar een makelaarsformule op franchisebasis. Hij wilde geen knellende organisatie waar je allemaal hetzelfde doet, vertelt hij. “Ik wil zelf verantwoordelijk zijn voor het commerciële deel.” Het werd Beste Prijs Makelaars – De OpbodMakelaar. Hij beschrijft de makelaarsorganisatie in drie woorden: laagdrempelig, flexibel en klein. “De backoffice is perfect geregeld, zodat ik me volledig kan focussen op de acquisitie en verkoop. Het hoofdkantoor zorgt voor het contract- en dossierbeheer, zoals de opmaak koopovereenkomst, notaris e.d., ondersteunt je met expertise (klopt het aantal vierkante meters? Is er iets raars met de vergunning e.d.) en regelt de centrale marketing. Een perfecte combinatie, iedereen doet waar hij of zij goed in is bij onze organisatie!”