Hotel in de verkoop? Wordt franchisenemer!
Zie je een hotel in de verkoop, en ben je van plan om de wereld van hotels te betreden? Dan kan het prettig zijn om franchisenemer van een grote hotelketen te worden. Je stapt dan in een geoliede machine, waarin marketingstrategieën, advertenties en de bedrijfsvoering allemaal voor je zijn geregeld. Zo kan jij je focussen op hetgeen waar het in de hotelbranche om draait: het bieden van een gastvrije, vlekkeloze en relaxte ervaring voor je gasten.
Steeds meer hotels die in de verkoop staan gaan naar franchisenemers
Het landschap binnen de hotelbranche verandert snel. In Europa zien we de afgelopen jaren veel hotel verkopen, overnames en fusies, en de keuze om onder een grote naam te opereren is steeds populairder aan het worden. Daardoor heb je als exploitant meer keuze dan ooit als het aankomt op de naam waaronder je wil opereren. Alle franchiseketens hebben weer andere voorwaarden, dus het loont om te kijken welke partij het beste bij jouw wensen en ideeën past.
Hotel verkoop begint met een franchise kiezen
Er zijn dus veel verschillende hotel franchises waar je je als investeerder van hotel verkoop bij kunt aansluiten. Denk aan bekende internationale namen als Holiday Inn, Hilton en Marriott, maar vergeet ook niet de populaire franchises van Nederlandse bodem, zoals Bastion, Van der Valk en Fletcher.
Iedere franchise stelt zijn eigen eisen aan franchisenemers. Simpelweg een hotel in verkoop overnemen is niet genoeg om de naam van een franchise op het gebouw te mogen plakken. Je krijgt te maken met onder andere de visie en missie van het bedrijf, de bedrijfsvoering en het beleid, en er zijn nog meer verschillende regels die je zal moeten opvolgen. Hoe ver die regels gaan en hoe strikt die nageleefd moeten worden zal per franchiseformule verschillen. Bij sommige overeenkomsten krijg je meer ruimte en vrijheid om je hotel naar wens in te richten en te runnen. Bij anderen zul je weinig vrije inbreng hebben.
Dit is waarom een hotel in de verkoop vaak een franchise wordt
Met strenge regels als nadeel kun je je misschien afvragen waarom veel hotels in verkoop dan toch eindigen als onderdeel van een franchise. En het antwoord daarop is eigenlijk vrij simpel: omdat er ook enorm veel voordelen aan hangen. Zo is het mogelijk dat de omzet hoger zal zijn, omdat de binding aan een bekend merk zorgt voor directe naamsbekendheid en een stukje vertrouwen opwekt bij de gast. Omdat de marketing voor je regelt wordt kun je sneller groeien dan wanneer je zelf nog naamsbekendheid op moet bouwen.
Ook handig: bij een franchise onderneming worden een aantal activiteiten, waaronder de marketing en inkoop, centraal door de franchisegever geregeld. Daardoor heb je als ondernemer meer tijd om te steken in het runnen van je onderneming.
Schakel een vastgoedmakelaar in voor hotel verkoop
Zie je een interessant hotel in de verkoop? Dan is het aan te raden om een speciale vastgoedmakelaar in te schakelen, ook als je al een doorgewinterde hotel koper bent. Een makelaar die zich specialiseert in hotel transacties heeft zeer specifieke kennis van de hotelbranche en kan assisteren tijdens het koopproces. Dergelijke makelaar kan je niet alleen voorzien van advies en een gedegen taxatie, maar kan ook namens jou onderhandelen op basis van kennis, ervaring en onderzoek.