Een gestandaardiseerde verpakkingsstrategie voor franchiseketens

Wanneer je eigenaar bent van een franchise onderneming, dan weet je als geen ander hoe belangrijk het is dat je de verpakkingsmaterialen op orde hebt. Los van het feit dat een franchise vaak overal hetzelfde uitstraalt, is het wel aan jou om ervoor te zorgen dat je ook voldoende voorraad hebt. 

Stel dat je een New York Pizza filiaal runt, dan kan het niet zo zijn dat je niet voldoende dozen hebt. Hoe dit precies werkt en welke voordelen een
gestandaardiseerde verpakkingsstrategie voor een franchiseketen heeft, vertellen we je aan de hand van een aantal praktische voorbeelden. Grote kans dat je hier direct bij hebt stilgestaan en er dus nog kansen genoeg liggen.

Wat is een gestandaardiseerde verpakkingsstrategie

Een gestandaardiseerde verpakkingsstrategie houdt in dat alle vestigingen binnen een franchiseketen dezelfde verpakking gebruiken voor hun producten. Dit zorgt voor consistentie en uniformiteit, wat de herkenbaarheid van de franchiseketen vergroot. Bovendien kunnen kosten worden bespaard door grootschalige inkoop en productie van
verpakkingen. Met een gestandaardiseerde verpakkingsstrategie kunnen franchiseketens ook gemakkelijker voldoen aan wettelijke eisen en voedselveiligheidsnormen. Doordat alle verpakkingen dezelfde specificaties hebben, kunnen deze eisen efficiënt worden geïmplementeerd en gehandhaafd. Daarnaast biedt een gestandaardiseerde verpakkingsstrategie ruimte voor op maat gemaakte dozen van Dozenproducent.nl. Er kunnen bepaalde elementen worden toegevoegd aan de verpakking, zoals het logo of een specifieke boodschap, die passen bij de lokale vestiging. Op deze manier kan de franchiseketen een balans vinden tussen uniformiteit en flexibiliteit.

Toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen

De wereld van verpakkingen is voortdurend in beweging. Nieuwe technologieën en trends kunnen invloed hebben op de verpakkingsstrategie van franchiseketens. Denk bijvoorbeeld
aan duurzaamheid en milieuvriendelijke materialen, die steeds belangrijker worden voor zowel consumenten als bedrijven. Daarnaast moeten franchiseketens ook rekening houden met de behoeften en verwachtingen van de consument. De verpakking moet niet alleen
aantrekkelijk zijn, maar ook praktisch en gebruiksvriendelijk. Het vinden van de juiste balans tussen esthetiek en functionaliteit is een voortdurende uitdaging.

Mag je als franchise je eigen verpakking gebruiken?

In de basis is het de bedoeling dat als franchise natuurlijk het volledige concept voert. Dat houdt dus ook in dat je de verpakkingsmaterialen moet gebruiken zoals deze staan voorgeschreven in het contract. Toch kun je in sommige gevallen prima iets afwijken, zolang het maar niet ten kosten gaan van een stuk branding. Stel dat jij een broodbode runt en je
kiest ervoor om de sapjes in een ander flesje te doen, dan is dit vaak geen enkel probleem. Wat belangrijk is, is dat de hoeveelheid, prijs en smaak overal hetzelfde zijn. Dus of je nu kiest voor een flesje met een iets andere vorm, dat maakt vaak niet uit. 

Wie is verantwoordelijk voor de voorraden?

Vaak kun je als franchise centraal je verpakkingen bestellen. Het hoofdkantoor heeft vaak bepaalde afspraken met verschillende partijen, waardoor je gemakkelijk en snel je bestelling kunt plaatsen. Waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden, is dat jij helemaal zelf
verantwoordelijk bent voor het aanvullen van je voorraad. Je mag dan wel onder een keten vallen, je bent en blijft wel zelf verantwoordelijk. Zorg er dus voor dat dit in orde is, zodat je niet op een ongelukkig moment ineens door je belangrijkste bakjes heen bent.

Lees meer over: