Franchisenemer gemotiveerd

Hoe houd ik mijn franchisenemer gemotiveerd? Succes hebben als franchisenemer met een formule is een belangrijke motivatie om door te gaan. Maar dit succes vast blijven houden en bij voorkeur uitbouwen is een minstens zo belangrijk vervolg zowel voor de franchiseformule als voor de ondernemers. Op 29 maart spraken enkele (zeer) succesvolle franchisegevers over dit onderwerp met elkaar. Het doel hierbij was om van elkaar te leren en met name ervaringen te delen. In dit artikel komen verschillende onderwerpen rondom thema's als 'motiveren van franchisenemers' en 'hoe houdt je franchisenemers betrokken' naar voren. In dit artikel is bewust afgezien van het vermelden van namen van aanwezige formules en franchisegevers om een zo groot mogelijke openheid van meningsuiting te krijgen. Bijeenkomsten De ING-bank, Anema en Greve en European Franchise Consultants organiseren ieder jaar een tweetal bijeenkomsten voor (top)franchisegevers. Het is hierbij de opzet dat franchisegevers met elkaar van gedachten wisselen over zaken die hen bezighouden. Kees Bothof (advocaat bij Anema en Greve), Dirk Visser (directeur franchising ING-bank) en Hein van Baalen (franchiseadviseur bij EFC) organiseren gezamenlijk deze evenementen en zij fungeren hierbij als gespreksleider. Moeten franchisenemers gemotiveerd worden? Deze motivatie behoort in feite voor een franchisenemer een vanzelfsprekendheid te zijn, want anders had hij geen franchisenemer moeten worden. Het is daarom belangrijk om bij de selectie van franchisenemers bijzondere aandacht aan dit onderwerp te schenken. Komt die motivatie niet of in onvoldoende mate naar boven drijven en wordt dat niet of in onvoldoende mate gestimuleerd door de echtgenoot/partner van de franchisenemer, dan roept de franchisegever de negatieve gevolgen van het gebrek aan motivatie op termijn over zich af. Motivatie dient ook gescreend te worden bij (erf)opvolging. Zonder meer instemmen als franchisegever met de beoogde opvolger roept vergelijkbare problemen met betrekking tot motivatie op. De opvolger zal dus ook de normale selectieprocedure moeten doorlopen. Niet demotiveren! Een goede formule blijft ondernemers prikkelen. Uitdagen om door te groeien in het ondernemerschap in kwaliteit maar soms ook in kwantiteit door middel van groei van vestigingen, is dan ook het credo voor een goede franchisegever. Het managen van verwachtingen komt hierbij duidelijk naar voren. Wees duidelijk ?f en w?nneer een succesvolle ondernemer een tweede vestiging mag starten. Veel formules hebben vaste afspraken lopen over het maximale aantal vestigingen. Dit is soms zelfs in het contract opgenomen. In de dienstverlening is het evenwel minder voor de hand liggend om meerdere vestigingen toe te staan. Daar is immers de persoonlijke inbreng vaak doorslaggevend voor het succes van de onderneming. Meer dan bijvoorbeeld voor een food- of non-foodwinkel het geval is. Houdt vast aan het principe Je moet je altijd blijven beseffen dat het succes van franchising voor een belangrijk deel gebaseerd is op de aansturende en motiverende kracht van de ondernemer. Als je het franchisenemers toestaat om meerdere vestigingen te exploiteren, moet je wel zeker zijn dat dit aspect zich niet langzaamaan vertaalt naar een mentaliteit die meer bij filiaalbedrijven voorkomt. Toch kun je aan een dergelijk principe ontkomen als de franchisenemer zich meer opwerpt als motivator en manager die meerdere vestigingen aanstuurt in plaats van een soort van meewerkend voormanrol te omarmen. Grootschaliger werkende kappersketens, de doe-het-zelfbranche, maar ook videotheekfranchiseformules bewijzen dat het in de praktijk zeer wel mogelijk is dat franchisenemers meerdere vestigingen aansturen. Een franchisegever heeft de plicht om franchisenemers tegen hun eigen ambitie en daadkracht te beschermen Bezint eer gij begint Een franchisegever heeft de plicht om franchisenemers tegen hun eigen ambitie en daadkracht te besch

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie