Franchise is dagelijkse kost voor Flynth

Franchise is weer hot, nu het economisch beter gaat. Bij Flynth merken ze dat ook. Nieuwe formules, doorontwikkelende formules en veel startende ondernemers in allerlei branches maken gebruik van de brede dienstverlening op franchisegebied. “We hebben alle vakspecialisten in huis.”

De franchisevlek is zich weer sterk aan het uitbreiden, signaleert Richard Wildvank. Hij houdt zich al meer dan twintig jaar met franchise bezig binnen Flynth. “De laatste jaren zijn er veel formules bijgekomen, na een periode dat het minder goed ging.”

Zijn collega Kees Seip knikt. “We zien heel veel startende formules, dat hebben we jaren niet gehad. Over het algemeen hebben we het afgelopen anderhalf jaar een enorme toename gezien van beweging op franchisegebied. Dat past in het totale economische beeld.” Hij is vorig jaar toegetreden tot het franchiseteam van Flynth, na jarenlange ervaring bij franchisegevers, waaronder De Hypotheker. Ook had hij een bestuursfunctie binnen de Nederlandse Franchise Vereniging

Daarnaast signaleren de twee een positief sentiment ten opzichte van franchise, na een periode dat vervelende rechtszaken het nieuws domineerden. Seip: “Voor het eerst is er zelfs aandacht voor franchise in het regeerakkoord. En franchisenemers kijken tegenwoordig kritischer naar formules. Dat vind ik positief, want er zit natuurlijk ook het nodige kaf onder het koren.” 

Visie ontwikkelen

Ze hebben de franchisemarkt goed in kaart bij Flynth, met een uitgebreid team van specialisten werkzaam in vrijwel alle sectoren. Zowel franchisegevers als franchisenemers kunnen aankloppen. Voor strategische kwesties en operationele zaken. Zo worden startende formules tegen het licht gehouden en begeleid, haalbaarheidsonderzoeken en vestigingsonderzoeken bij nieuwe en bestaande formules uitgevoerd en formules geholpen bij het opzetten van een franchisevereniging of franchiseraad. Wildvank over dat laatste: “Wij kunnen het technisch voorzitterschap verzorgen. We zetten de contouren en structuren neer. Als ze het vervolgens zelf kunnen, doen wij een stap terug.”

In de aanvangsfase van een formule denken de adviseurs vooral mee over de strategie. Is een formule wel te franchisen, is de cruciale eerste vraag. Kees Seip geeft het voorbeeld van een fitnessformule. “Soms is zo’n concept zo specifiek dat het niet geschikt is voor franchise.” Of een marketingconcept van jonge ondernemers. “Wij gaan dan toetsen of daar een markt voor is. En we zetten de ondernemers aan het werk om een visie te ontwikkelen. Daarbij helpen we ze op weg. Ons advies kan ook zijn: open wel een vijfde winkel maar begin niet aan franchise.” 

Hij merkt dat de motivatie om een formule te beginnen niet altijd de juiste is. “Het zoveel mogelijk en snel geld verdienen is de verkeerde drive. Dat moet nooit de echte motivatie zijn. De beste franchiseconcepten zijn geboren uit passie. Waarbij wij ons wel degelijk realiseren dat de schoorsteen moet roken.”

Realiteitszin brengen

Startende franchisenemers krijgen ook strategische vragen voorgelegd. Waar wil je heen, hoe wil je dat bereiken? “Het is dan onze taak om kritisch te zijn. We gaan echt aan tafel om uit te vinden of dit wel de goede formule is voor de ondernemer. Wat betaal je ervoor en wat is de toegevoegde waarde? Daarbij vertalen we de formuledoelstellingen naar de individuele ondernemer.”

Bestaande franchisenemers kunnen natuurlijk ook rekenen op de core-business van Flynth: de administratie, jaarrekeningen en belastingaangiftes. Het traditionele cijferwerk. “Dat is terugkijken. Maar belangrijker is wat je met die cijfers in de toekomst doet”, zegt Richard Wildvank. “Daarbij kijken we goed naar de wensen van de ondernemer, niet alleen naar de onderneming.”

De kritische benadering betekent ook dat franchisenemers niet altijd de gedroomde reactie krijgen op hun verzoeken. Zoals die ondernemer die een nieuwe vestiging in zijn rayon wilde openen. Seip: “Uit onze cijfers bleek dat de bestaande vestiging beter kon presteren. Dan houden we de ondernemer een spiegel voor: hoe denk je dat de franchisegever reageert als je met dit plan komt? En: als je dit gaat doen, wat doet dat met je cijfers?” Deze franchisenemer moest zijn huiswerk opnieuw maken en met een aangescherpt totaalplan terugkomen. “We willen niet het enthousiasme van de ondernemer temperen, maar wel realiteitszin brengen.”

Helikopterview

Ook voor bedrijfsopvolging binnen formules kunnen ondernemers bij Flynth terecht. De specialisten zoeken mee naar de beoogde opvolger en gaan het onderhandelingstraject in. Bij zo’n opdracht is de franchisenemer weliswaar de enige broodheer, de franchisegever is ook een belangrijke stakeholder. Seip: “Dat is van groot belang. Ook omdat we de formule én de dynamiek van de formule willen snappen. Als de formule een andere kant op beweegt, moet je dat weten.”

Dat is de grote kracht van Flynth, benadrukt hij. “Wij kennen franchise, en we snappen franchise. Met meerdere betrokken partijen is het een heel andere dynamiek dan het hebben van een eigen winkel. Wij hebben zicht op de franchisemarkt. We zijn al ruim twintig jaar met een toegewijd franchiseteam dagelijks met franchise bezig. Daarin zitten accountants, fiscalisten, bedrijfsadviseurs, financieringsspecialisten, HR-deskundigen en juristen. Allemaal mensen die de handel snappen. Zo hebben we een praktijkgedreven helikopterview. En ook voor mediation kunnen franchisegevers en franchisenemers bij ons terecht. We hebben alle vakspecialisten in huis waarmee we volledige ontzorging bieden.”     

Benchmarken

De dienstverlening wordt aangeboden vanuit de zestig vestigingen door het land. Franchisespecialisten bevinden zich in Zwolle, Rotterdam en Den Bosch. Hier worden de arrangementen voor formules in elkaar gezet, waarvan benchmarken ook standaard deel uitmaakt. Maar dit wordt ook als apart product aangeboden. “We hebben heel wat cijfers door onze brede portefeuille”, weet Richard Wildvank. “We zijn daarom ook in staat brede benchmarks te maken.”   

Die kennis van franchise wordt ook gevoed door het grote netwerk van Flynth binnen de franchisegemeenschap in Nederland. Als sponsor van Het Nationale Franchise Congres en betrokken lid van de Nederlandse Franchise Vereniging wordt dit netwerk in stand gehouden, of uitgebreid, én staat het bedrijf dicht op de actualiteit, zoals de veranderende wet- en regelgeving ten aanzien van franchise. “Flynth is hét adres voor franchise”, concluderen Kees Seip en Richard Wildvank. “Wij staan pal naast u!”

Door: Franchiseplus
Bekijk ook

De wereld van franchiseformules verandert snel. Flynth vindt het cruciaal dat de winstgevendheid van de franchisegever en de ondernemer op peil blijft of groeit.

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.