Etos op de goede weg

Als de Nederlandse Health & Beautyketen wil Etos creatief, inventief en inspirerend zijn. ‘Elke dag als nieuw’, luidt derhalve de pay off van Etos. Dat mag geen loze kreet zijn vinden de formulemakers in Beverwijk. Etos heeft immers de ambitie nummer 1 te zijn in drogisterijfranchise.

Etos heeft veel energie gestoken in groei van het aantal winkels, conceptvernieuwing, innovatie van het assortiment en in verkoop- en reclameacties. Etos wil daarbij in alle drukke en betere winkelstraten van Nederland gevestigd zijn. Daar zitten waar de mensen zijn, luidt de stelregel. Verspreid over het land telt Etos 450 winkels waarvan er 245 in franchise worden gerund. “Etos zit qua expansie op de goede weg. Uiterlijk in 2008 wordt de 500ste Etos geopend”, stelt Bert Bargboer, directeur winkelbedrijf.

Gezien die groeiambitie gaat Etos zich actief bezighouden met het werven van nieuwe franchisenemers. Met franchise heeft Etos ruim vijftien jaar ervaring en franchisenemers kunnen rekenen op professionele ondersteuning in hun bedrijfsvoering. Franchisenemers kunnen de Etos-managers met persoonlijke vragen en zaken rond winkelbeheer, personeel, administratie en financiën altijd aanspreken en voor advies raadplegen. Per vierentwintig winkels heeft Etos een operationeel manager aangesteld voor begeleiding en aansturing. Winkels worden in de regel één keer per vier weken door de managers bezocht.

 

Kandidaat-franchisenemers kunnen de Etos-managers in april en mei aanspreken op de Franchise & Formulebeurs ‘Onderneem ‘t! 2006. Peter van der Meer, expansie manager en Carlo van der Heijden, acquisitie manager, zijn nog altijd uiterst positief over de gelegde contacten en geboekte resultaten van deze franchisebeurs in 2005. Drie startende ondernemers runnen een jaar later binnen de franchiseformule een eigen Etos-winkel of staan op het punt die te openen. Ook hebben al veel ondernemers vanuit andere formules de overstap naar Etos gemaakt. Van der Meer en Van der Heijden verwachten dat meerdere ondernemers zullen volgen. “We merken dat we de ‘koudwatervrees’ altijd goed weg kunnen nemen als we in persoonlijke gesprekken in de gelegenheid worden gesteld onze visie en franchiseformule uit te leggen.” Expansie manager Van der Meer hanteert in die gesprekken vaak zijn ‘1 + 1 = 3’-formule. ”Door samenwerking en goed naar elkaar te luisteren versterken we onze formule en verhogen we het rendement. Op die manier houd je elkaar ook scherp. Als je een goed idee samen uitvoert, haal je er naar onze overtuiging het beste uit. Dan geldt: 1 + 1 = 3. En als je dat deelt, kom je uit op 1½ want de voordelen delen we bij Etos ook met elkaar.”

 

Kennis lokale markt superpré

De Health en Beautyketen Etos is nog lang niet uitgegroeid. Er zijn verspreid over het land nog verschillende witte vlekken met kansen voor de juiste franchisenemers. In het profiel van de franchisenemer staan ondernemerschap en kennis van de lokale markt heel hoog genoteerd. Met name het bewerken van de lokale markt is bepalend voor het behalen van extra rendement, zo wijzen vergelijkende cijfers uit. De ondernemerskwaliteiten van de franchisenemers én kennis van de lokale markt worden ook door de banken waarmee Etos financieringsarrangementen heeft geregeld, hoog aangeslagen. Als vuistregel geldt dat franchisenemers ongeveer twintig procent eigen geld moeten hebben om zelf een Etos-winkel te openen, maar als de franchisenemer bewezen ondernemerskwaliteiten heeft, willen de banken in combinatie met de kracht van de Etos-formule ook wel honderd procent financieren. Het laatste is een perspectiefvol gegeven. Het laat zien dat een investering in de franchiseformule van Etos waardevast is.

 

Gouden combinatie

De gouden combinatie van ondernemerskwaliteiten en lokale marktkennis is op het oog helemaal van toepassing op Ed Kemperman in de Twijnstraat, de oudste winkelstraat van Utrecht. Kemperman (38) runde in het Museumkwartier al een Expert-zaak en een speciaalzaak van Bang & Olufsen. In november opende hij er zijn Etos-winkel als franchisenemer. “De omzet ontwikkelt zich naar verwachting. Eigenlijk wordt het met de week beter”, zegt hij er desgevraagd over. Marktonderzoek van de winkeliersvereniging, waarvan Kemperman bestuurslid is, wees uit dat de Twijnstraat waar klanten met koopkracht komen, behoefte had aan een drogisterij. Kemperman greep de kans direct aan. Waarom Etos? Kemperman: “Gezien het klantenbestand moest het geen voordeeldrogist zijn maar een drogisterij binnen de betere formules zoals Etos. Met Etos zaten we direct op één lijn. Een eigen marktverkenning van Etos bevestigde het bestaansrecht van een drogisterijzaak in de Twijnstraat. En dan kan het snel gaan. Wij zijn met de Expert-formule met 7.600 winkels ook gewend om zaken te doen met een grote keten met centrale inkoop.” Met de winkels op loopafstand van elkaar is de aansturing door Kemperman adequaat te doen. “Natuurlijk is dat een enorm voordeel”, besluit ondernemer en franchisenemer Kemperman.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie