‘Eten en boeken is een goede combinatie’

Met een grote barbecue voor de deur gaf The Read Shop in Staphorst extra voeding aan het nieuwe kookboekenconcept ‘Mevrouw Hamersma’. Franchisenemers Wiljan en Chantal Nooren realiseerden daarmee een ‘behoorlijke plus’ in de verkoop van kookboeken.

Kookboekenexpert Karin Richter – alias Mevrouw Hamersma, vrouw van wijnexpert Harold – selecteert elke maand een top 5 van kookboeken. Deze presenteren de ondernemers van The Read Shop vervolgens op een speciale themakast. Ze pakken elk verkocht kookboek in met Mevrouw Hamersma-inpakpapier en geven er een receptenkaartje bij. Sommige ondernemers gaven een geheel eigen invulling aan het concept. Zo zochten Wiljan en Chantal Nooren van The Read Shop in Staphorst de samenwerking met de slager en een warenhuis – die achtereenvolgens vlees en een grote barbecue leverden – en organiseerden een gezellige barbecuedag voor de winkel. Wiljan: “Zo’n dag sluit helemaal aan bij het Hamersma-concept en was echt een groot succes. We hebben veel barbecuekookboeken verkocht en later ook gewone kookboeken. Waar de landelijke groei in kookboeken tot juli bij The Read Shop rond de 65% was, was dat bij ons 315%.”

Marktaandeel

Wiljan en Chantal, die de winkel begin dit jaar overnamen van Wiljans ouders, zijn erg positief over het concept, dat in april is gelanceerd. “De kookboeken krijgen extra aandacht, met mooie presentatiekaartjes en reclame via social media. Het thema sluit aan bij het seizoen; met de feestdagen komen er weer heel andere boeken”, vertelt Wiljan. “Eten en boeken is een goede combinatie.”

Regiomanager Lambert Smid over het waarom van het concept: “We zagen dat kookboeken steeds populairder werden en ook dat ze in onze winkels nog wel extra aandacht nodig hadden. Zo kwamen we in contact met het echtpaar Hamersma; Harold is van de wijn, zij heeft een kookboekenwinkel – Mevrouw Hamersma – en geeft kookworkshops in Amsterdam. Samen ontwikkelden we een concept dat in onze winkels mooi tot zijn recht komt en dat zorgt voor een stukje marktaandeel. Voor Hamersma betekent het meer naamsbekendheid: ze is op 175 plekken zichtbaar.”

Verrast

Lambert juicht het Staphorster initiatief van harte toe: “Wij kunnen het landelijk organiseren, dan is het leuk als de ondernemer daar creatief mee aan de slag gaat. Dit was een mooie lokale samenwerking, iedereen was verrast door het succes.”
The Read Shop gaat nog even door met het Hamersma-concept: “Er staat nog aantal campagnes klaar, zoals like & win-acties via social media en in winkels. Te winnen: een kookworkshop bij Mevrouw Hamersma. We doen het voor een jaar; als de cijfers doorzetten, kunnen we er altijd nog een periode aan vastknopen”, aldus Lambert.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook