Dominos groeit wereldwijd
Franchisereus heeft lokale kennis nodig voor internationale expansie Domino's pizzadelivery groeit naar 10.000 vestigingen wereldwijd De Amerikaanse pizzadelivery-organisatie Domino's Pizza Internationaal heeft Nederland uitgekozen om de pizzamarkt in Europa, Afrika en het Midden-Oosten verder te ontwikkelen. Een ambitieus groeiscenario tot 2006 voorziet in 3.000 nieuwe pizzabestel- en deliveryvestigingen, waarvan 80% op franchisebasis zal worden gerund. De pizzamarkt is nog altijd 'booming'. Onder de naam Domino's Pizza draaien wereldwijd in 65 landen 7.000 pizzabestel- en deliveryvestigingen, waarvan 2.000 buiten de Verenigde Staten. "We are still moving forwards," stelt Amerikaan Stan Gage, die Vice President Europe Region op zijn visitekaartje heeft staan. Nog nooit heeft de pizzaketen een neergang in de groei mee hoeven maken. De historie van de pizzaketen gaat terug tot 1960. In dat jaar kochten de gebroeders James en Tom Monaghan een pizzaria in een buitenwijk van Detroit. Tom Monaghan, die zich in 1998 terugtrok, maakte Domino's Pizza tot marktleider in pizzadelivery. Alleen al in de Amerikaanse vestigingen gingen vorig jaar 360 miljoen pizza's de winkel uit, goed voor een omzet van zo'n 4 miljard euro. In de jaren tachtig groeide Domino's Pizza uit van 1.100 tot 5.000 vestigingen. 1985 was het topjaar met een groei van 1.000 vestigingen.De expansie wordt nu vooral over de grens gezocht. Pizza is overal ter wereld geaccepteerd en wordt ervaren als lekker. India is een mooi voorbeeld van de voortdenderende pizzatrein. De afgelopen 5 jaar zijn daar 500 vestigingen geopend en voor 2006 moeten dat er 1.000 worden. Ook in Nederland ziet het bedrijf ruime groeimogelijkheden. De komende jaren wordt op een verdrievoudiging van het aantal vestigingen tot 140 - 150 in totaal ingezet. "Een realistisch aantal," vindt Eduard Swagemakers, directeur Corporate Operations. Hij baseert zijn optimisme onder meer op het gegeven dat de pizza het snelst groeiende product in de supermarktschappen is. Hij beseft dat de markt niet echt doorzichtig is. Het totaalbeeld ontbreekt. Onbekend is bijvoorbeeld hoeveel pizza's er via de supermarkt, in de pizzarestaurants en bezorgservicecentra verkocht worden. Onderzoek wijst evenwel uit dat de bezorgpizza op grond van prijs- en kwaliteitsverhouding bij de consument beter wordt gewaardeerd. Daarbij heeft Swagemakers, die sinds 1989 actief is in de sector, de pizzamarkt sterk zien groeien en veranderen. De omzet heeft hij meer dan zien verdubbelen. Mensen staan tegenwoordig meer open voor bezorgmaaltijden, zeker wanneer de kwaliteit goed is. Met twee werkende partners worden vrije tijd, door het niet hoeven koken, en geld duidelijk anders gewaardeerd dan voorheen. Beste partnerschap Domino's Pizza zet in die zin hoog in op productkwaliteit, bestelservice en imago. De uitdaging is, binnen het fenomeen franchising, die afzonderlijke zaken zo effectief mogelijk te organiseren en uit te voeren met het oog op een profijtelijke marge. Je moet je werkelijk aan elkaar willen binden om dat doel te bereiken, menen Gage en Swagemakers. Je organiseert dat het beste door daadwerkelijk een financieel belang in elkaars zaken te nemen, maar verder iedereen datgene te laten doen waarin hij goed is. Dit verklaart waarom de Amerikaanse franchiseorganisatie eind vorig jaar een meerderheidsbelang verwierf in de masterfranchise Domino's Nederland. Gage: "Wij zijn groot genoeg om de markt wereldwijd te ontwikkelen, maar we beseffen dat we lokale kennis nodig hebben voor een effectieve uitvoering." Een financieel belang nemen in de business van je partner, garandeert de beste betrokkenheid met de markt waarin je opereert. In die filosofie kiest Domino's Internationaal heel bewust voor 20-25% eigen vestigingen waar ter wereld ook. Met het oog op 'the best partnership' voegde Tom Monaghan nog een belangrijk element toe aan de organisatiestructuur. Je kon pas franchisenemer worden na eerst een stagejaar als storemanager in een eigen winkel. Je weet dan z