Fastfoodbranche blijft groeien

De afgelopen 5 jaar is het aantal fastfoodrestaurants in Nederland toegenomen van 364 naar 422 restaurants. De stijging bedraagt hiermee 17%, een groei die iets achterblijft bij de ontwikkeling van de totale fastservicesector (19%, vooral door groei van lunchroom- en grillroom aanbod). Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outlet centers) groeide het aanbod fors. Uit de publicatie ‘Het Fastfoodrestaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies blijkt dat einde van de groei nog niet in zicht is.

Ontwikkeling in de provincies

Noord-Holland heeft, mede dankzij Amsterdam, de hoogste dichtheid van het aantal fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners (3,2). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland lager (2,0) dan het Nederlands gemiddelde (2,5).

Met name in Drenthe en Zeeland is het fastfoodrestaurant minder sterk vertegenwoordigd. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door bijna een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht.

McDonald’s, KFC, Burger King 

In Nederland behoort bijna 85% van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’: McDonald’s, KFC, Burger King. De formules hebben een gemiddelde verkoopoppervlakte van ruim 200 m², waarmee dit bedrijfstype groter is dan reguliere restaurants en andere daghoreca.

Nederland telt 1,4 McDonald’s vestigingen per 100.000 inwoners. In Europa voeren Oostenrijk en Frankrijk de lijst aan, met relatief gezien 50% meer aanbod dan in Nederland. Amerika heeft bijna 4,5 McDonald’s vestigingen per 100.000 inwoners.

Ten opzichte van andere Europese landen telt  Nederland relatief weinig Burger King vestigingen. Binnen Europa voeren Spanje en Zweden de lijst aan, met relatief gezien 4 tot 5 keer meer aanbod dan in Nederland. 

Toekomstverwachting

Van Spronsen & Partners verwacht dat de groei van fastfood de komende jaren zal toenemen. Dit is enerzijds vanuit de toename van maaltijdbezorging en anderzijds door expansiedrift van bestaande ketens en nieuwe toetreders op de markt. Met name in de grote steden zien we dat concepten als Five Guys en Ellis Gourmet Burger hun intrede doen. Op dit momenteel nog maar een marginaal deel van het aanbod, echter door de toenemende behoefte aan meer ‘fast casual’ dan fastfood, met aandacht voor kwaliteit en herkomst van producten, scoren dit soort concepten goed.