Frozz heeft grote ambitie

Duizend Frozz-vestigingen wereldwijd in 2020: dat is de stip op de horizon die directeur-eigenaar Mei Lin Ang voor zich ziet. In Nederland is de frozen yoghurt-formule groeiende en het eerste buitenlandse avontuur is een succesvol feit.

Met haar formule wil Mei Lin Ang bijdragen aan het gezonder maken van de fastfoodcultuur. Door: Pras weijers Hoe kan het dat wij als beste zuivelland van de wereld niet zoiets als frozen yoghurt hebben? Dat vroeg Mei Lin Ang zich in 2009 af na een vakantie in Los Angeles, waar gezond yoghurtijs overal verkrijgbaar is. Terug in Nederland besloot ze daar iets aan te doen. ”Het is een verantwoorde verwennerij en de markt daarvoor groeit hard”, zegt ze. “Er is een tendens van bewuster, gezonder en lekker eten. Daar past onze caloriearme, honderd procent natuurlijke frozen yoghurt perfect bij.” Inmiddels zijn er acht franchisevestigingen van Frozz, waarvan een in Lissabon, en vijf eigen vestigingen. Het eerste jaar viel wel een beetje tegen, vertelt Mei Lin. “De mensen kenden het product nog niet en we hadden een heel slechte zomer.” De grootste valkuil bleek de winterperiode. Mei Lin: “In andere landen loopt het product ijs het hele jaar door. In Nederland is dat niet zo maar ik was er heilig van overtuigd dat dit kwam doordat er in de winter geen aanbod is. ‘Als we het maar aanbieden, gaat het vanzelf lopen’, dacht ik. Dat bleek niet zo te zijn.” Ze ontwikkelde twee trajecten om de omzet te optimaliseren. Het ene is een winterse Frozz, in combinatie met pannenkoekjes en warme toppings. Het andere is noedels, een warm product dat ook snel, gezond, vers en lekker is. Oodlz bleek in de testfase een ‘waanzinnig succes’, aldus Mei Lin. “Ook in de zomer. Frozz & Oodlz complementeren elkaar aan alle kanten.”

‘Familiegevoel’

Mei Lin Ang betrok de eerste franchisenemers bij het test- en ontwikkelproces. “De eerste vier zijn in een heel jonge formule gestapt op basis van vertrouwen. Wat ons bindt, is het geloof dat we aan de vooravond staan van de good food-beweging.” Ook nu er acht franchisenemers zijn, heerst er nog altijd een ‘familiegevoel’, aldus Mei Lin. “Nu we groeien, moeten we wel de structuur verstevigen. Maar dan zonder het familiegevoel te verliezen. Wij hebben juist gekozen voor franchising als groeistrategie omdat wij geloven in het lokale ondernemerschap, in ondernemers die met hart en ziel met ons werken aan de missie om de fastfoodindustrie te veranderen. Daarbij geloof ik niet dat wij ooit een uitgekristalliseerde formule zullen zijn. Je moet continue vernieuwen.” Laatste innovatie: een product dat geschikt is voor verkoop in de supermarkt. Dit jaar kwamen er vier franchisevestigingen bij, waaronder de Portugese. “Portugal kent veel frozen yoghurt-concepten, voor ons een goede mogelijkheid om te kijken of we er in een volwassen markt ook uit springen met onze Nederlandse zuivelpropositie. En dat gaat hartstikke goed. Wij mogen in Nederland trots zijn op onze zuivel”, aldus Mei Lin Ang.

Kerngegevens

Franchisegever: Frozz Partners bv
Gestart in: 2010
Gestart als franchiseformule in: 2012
Aantal franchisevestigingen: 8
Aantal eigen vestigingen: 5
Expansiedoelstelling: 25 vestigingen in 2014, 100 in 2016 en 1000 in 2020, wereldwijd

+