Koffiebars & Lunchrooms

Een kopje koffie tijdens het winkelen of stadsbezoek of gewoon tijdens je ontbijt of lunch. Even rustig werken of een zakelijke meeting in een koffiebar of lunchroom. De consument raakt steeds meer gewend aan een goede koffie. Wil jij starten als franchisenemer in deze branche? Bekijk hier alle franchiseformules in de branche Koffiebars & Lunchrooms. 

Samensmelting Koffiebars & Lunchrooms

De sfeer en beleving worden steeds belangrijker voor de consument. Hierbij speelt food een rol. Daarom bieden koffiebars steeds vaker een lunchconcept. Dit zorgt voor een verschuiving van koffiebars naar lunchrooms. Er is dus sprake van een samensmelting van koffiebars en 'blurring concepten' (horeca en retail). 

De jongere doelgroep in de branche Koffiebars & Lunchrooms

Koffie is een kwaliteitsproduct geworden. Hierdoor is de gemiddelde prijs van een kopje koffie ook gestegen door de jaren heen, maar de prijs kan niet blijven stijgen. Daarom moeten bedrijven ervoor zorgen dat ze onderscheidend zijn. Om de beleving van koffie drinken te verbeteren, wordt er veel geëxperimenteerd met koffie. Hierdoor verschilt de koffiebereiding bij de bedrijven. 

Ook zijn er veel technologische ontwikkelingen en meer aandacht voor duurzaamheid binnen deze branche. Met name jonge koffiedrinkers geven steeds meer om beleving en duurzaamheid, dus hierdoor hebben de koffiebars en lunchrooms de aandacht getrokken van de jongere doelgroep. 

Duurzaamheid

Steeds meer consumenten hechten waarde aan 'eerlijke' producten. De koffiebars en lunchrooms kunnen bij hun inkoop hier rekening mee houden. Zij kunnen bijvoorbeeld koffie met een duurzaamheidskenmerk inkopen. Ook kan er gedacht worden aan het recyclen van gebruikte bekers om ze vervolgens te verwerken tot nieuwe producten. Je aanbod aanpassen met producten gefocust op de gezondheid, heeft steeds vaker invloed op de consumentenbeslissing. 

Hoe kan je tegenwoordig een koffie bereiden?

Cold brew

Cold brew is een variant van ijskoffie, maar de bereidingswijze verschilt. Cold brew is een methode waarbij gemalen koffiebonen minimaal twaalf uur moet intrekken met koud water of op water op kamertemperatuur. Er komt geen heet water voor in het proces. Hierdoor heeft de koffie een minder zure en een wat mildere smaak in vergelijking met de gewone ijskoffie. 

Mocktails & koffiecocktails

Een mocktail (alcoholvrij) of cocktail met hoge kwaliteit koffie komt steeds vaker voor. Dit kan bereid worden met een combinatie van verschillende ingrediënten, zoals: café mojito en espresso martini.
 

Meer weergeven