Sport & Fitness

Heb jij een passie voor sport en fitness? Krijg jij van beweging een heerlijk gevoel en een boost aan energie? Wil jij jouw eigen sportschool beginnen? Of wil jij jouw eigen winkel met sportartikelen openen? En wil je franchisenemer worden? Kijk dan hier voor de mogelijkheden binnen de branche van Sport & Fitness!

Waardoor groeit de branche van Sport & Fitness?

Door de jaren heen blijft de branche van Sport & Fitness groeien. De behoefte bij de consument om te sporten is momenteel groter dan ooit tevoren. Dit komt door de maatschappelijke druk, zoals dat we te weinig bewegen en ongezond leven en dus moeten sporten. Ook de sociale druk draagt bij aan de behoefte van sport, want iedereen wil er namelijk goed uitzien. Hierdoor zijn er velen aan het fitnessen geslagen en beschouwen ze het ook echt als een deel van hun leefstijl. Bovendien, door de toegenomen welvaart en het gebrek aan tijd heeft de consument ook meer behoefte aan fitness, doordat men dan niet gebonden is aan een tijd. Vaak kennen sportscholen ruime openingstijden. De sporter kan dan zelf een goed moment kiezen om te gaan sporten. 

Waar moet je rekening mee houden binnen de branche Sport & Fitness?

Doordat er steeds minder behoefte is om in verenigingsverband te sporten, zijn er voldoende mogelijkheden voor de fitness sector. Hierdoor is er wel sprake van concurrentie binnen de branche. Er is met name een groei in vestigingen van de grote budgetketens. De ketens proberen door middel van een totaalaanbod met scherpe prijzen de consument naar hun toe te trekken. De consument is erg gevoelig voor prijsacties. Maar aan de andere kant ontstaan er ook steeds meer innovatieve concepten, zoals personal training. Hierbij speel je in op de consument die belang heeft bij beleving en begeleiding. De consument is dan ook bereid om meer te betalen voor een professionele aanbieder.

Als sportschool kun je dus door het aanbieden van nieuwe concepten je onderscheiden van de budgetketens. Denk hierbij aan sportbegeleiding, bewegings- en voedingsadvies, het maken van persoonlijke trainingsschema's, voldoende contact (intakegesprek of tussenevaluatie) of het geven van trainingen in de buitenlucht. 

Ook de fitnessapparaten in de spotscholen zijn belangrijk. Door de steeds veranderende technologie verwacht de consument ook modernere apparaten, zoals een loopband waarbij je op het scherm ondertussen Netflix kan kijken of een fiets waarbij je op het scherm je eigen omgeving kan instellen, bijvoorbeeld hoog in de bergen. Dit zijn factoren die waarde toevoegen voor de consument, waardoor men ook bereid is om meer te betalen.
 

Meer weergeven